Gå til innhold

Hvor stor sjanse for abort etter å ha hørt hjertelyd?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er førstegangsgravid og har sikkert lest altfor mye rundt om kring om hva som kan skje og hvor mange som egentlig mister via en SA eller MA.. Jeg har vært på to tidlige ultralyder, en i uke 6 og en i uke 8 og har hørt hjertelyden begge gangene og alt så fint ut..

Men jeg går fortsatt med en stor uro inni meg om at ting kan gå galt.. Jeg er 9+5 i dag og har masse symptomer (nesten litt for mye til tider;)) så det er ikke det det står på.. Men fortsatt bekymret.. Skal på en tidlig ordentlig ultralyd til på Rikshospitalet mellom uke 12-14.. Så spennende tider i møte og gleder meg til ny ultralyd allerede... Noen som har det på samme måte? Og noen som vet hva som er sjansene for å miste etter å ha hørt hjertelyd?

Fortsetter under...

Tror statistikken sier at det er 98% sjanse for at det går bra dersom man har hørt hjertelyd i uke 8 :) Man skal være veldig uheldig dersom det går galt etter dette. I noen få tilfeller vil kanskje hjertet slutte å slå, eller organsvikt bli oppdaget på senere UL. Men dette er ekstremtilfeller. Bra du har en til UL snart slik at du kan få sjelefred :)

Jeg har snakket med gynekolog om dette i dag faktisk, i og med at jeg nå har mistet selv om jeg så hjerte banke på UL i uke 8. Hun sa at det er ting som kan være feil selv om hjertet banker. Det kan også være nyanser som at hjertet ikke slår slik det skal, men det er veldig vanskelig å oppdage på en så tidlig UL. Sjansen for abort er mindre om man ser bankende hjerte etter at spiren er gått fra å være embryo til foster, altså i uke 9-10 når alle organer skal være ferdig laget og plassert. Er jo andre viktige organer enn hjertet, og det er nok ikke å anse som ekstremtilfelle om hjertet har begynt å slå og man likevel aborterer. Hjertet begynner jo å slå i uke 6, og mange har MA med foster som har utviklet seg til uke 7-8. Men altså risikoen for abort i uke 8 er i seg selv svært lav, og når du da er kommet i uke 8 så er det kun 5 % sjanse for abort. I uke 9 er det kun 2 %. Så du har uansett statistikken på din side!

Ikke meningen å skremme deg, å se et bankende hjerte er jo uansett positivt! Mange har SA i den den tiden hjertet skal starte, fordi det ikke kommer i gang, så det er jo likevel positivt å se at hjertet har startet. Og om du fortsatt har sterke symptomer så langt som du har kommet nå, så går nok alt greit! Lykke til!

Endret av Voffs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...