Gå til innhold

Trenger virkelig råd og kloke hoder!

JuneLH

Anbefalte innlegg

Har en gutt som nettopp har blitt mnd som den siste uka har begynt å sove veldig lenge... Dvs han sover Max 1,5t på dagtid over 2-3 lurer, men natta sover han 12-13 timer... Er dette vanlig? I går sov han kun en lur på dagtid, 4min, fikk han ikke til å sove lengre. La seg 19.10 og sovnet. Sov til 20,00, våknet og var våken i min før han sovnet igjen. Var våken 04.35, da i godt over 30min. Fikk mme og sovnet igjen. Sover fortsatt nå kl 08.00....

I tillegg til dette har han nektet å spise fast føde siden lørdag forrige uke. Klarer å lure i han noen skjeer, men før spiste han jo grøt morgen og kveld pluss middag.... Han drikker mme...

Mitt første barn, så trenger virkelig gode råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig søvn kan gi dårlig matlyst, men det kan også bare være "en av de dagene".... Babyer har dårlig matlyst i perioder... Min på 10 mnd har nesten kun ville hatt melk nå i nesten 1 uke...spiser bare 2-3 skjeer grøt eller middag før han rister bestemt på hode og kniper igjen munn...

Når det gjelder søvn så skal vel babyer i den aldern sove mellom 10-12 timer på natten og ha 2-3 lurer på dagen ( tilsammen ca 3 timers tid). Gutten min har alltid vært dårlig til å sove på dagen...sover stort sett mellom 1,5 og 2,5 timer fordelt på 2 lurer. De dagene han sover veldig lite på dagen, sover han ofte urolig på kvelden og natta. Min legger seg kl 19, og sover til kl 06. Våkner enkelte dager 05.30 også (gjeeeeeesp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove mye på natten og mindre på dagen er jo ikke så galt, det er total søvnmengde som er viktigst. Alle babyer har perioder med litt våketid på natten og mer urolig søvn, gjerne i forbindelse med utviklingssprang. Så går det seg til igjen. Vi har hatt mange perioder hvor bebis har sovet dårligere og spist mer på natten, når jeg endelig har tenkt at rytmen har stabilisert seg. Men så har han funnet tilbake til vanlig rytme igjen etter noen dager/netter. Det samme gjelder matlyst, vi har nettopp kommet oss gjennom 5 dager med matnekt (både pupp og fast føde), men plutselig spiste han som en gal igjen. Jeg trodde det var tenner men ingen tegn til det enda.

Han er 6 mnd.

Jeg har to barn og begge har endret mønsteret sitt flere ganger de første månedene, til min frustrasjon, men eneste forklaring jeg fant var utviklingsprang😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på babyverden.no og søk på "Babyens vanskelige perioder". En bra oversikt over alle de ukene i babyens første leveår der man kan forvente endringer i rytmen og/eller at babyen kan være litt mer urolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...