Gå til innhold

Lange sykluser / p-pillestopp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål ift å bli gravid etter å ha brukt p-piller lenge. Jeg begynte på p-piller (Yasmin) da jeg var 16 år. Da jeg var ca 22 år slutta jeg på pillene, men fortsatte å bruke kondom. Den gangen hadde jeg lange sykluser på opp til 40-50-60 dager (litt varierende). Jeg var hos gynekolog som fant normale hormonverdier, ingen PCOS og sa at jeg hadde en gjestfri livmor og var helt normalt fruktbar. Jeg mener å huske at jeg også før jeg begynte på p-piller (fra jeg var 12 til jeg ble 16) hadde ganske lange sykluser.

Da jeg var 24 år begynte jeg på Yasmin igjen, og går på disse fortsatt (er 27 år nå).

Når jeg gikk på p-piller første perioden hoppet jeg nesten alltid over mensen, altså tok jeg ikke pillene i placebouken, men gikk rett over til nytt brett med hormonpiller. Kan dette ha gjort at jeg fikk lange sykluser?

Nå har jeg også lenge hoppet over mensen. Bør jeg gå på p-piller noen måneder til før jeg slutter, og da ta placebopillene og få mensen? Kan jeg "lære opp" kroppen til en normal syklus på den måten? Eller påvirker det ikke i det hele tatt?

Det passer helt ypperlig å bli gravid våren 2015, men jeg er såklart redd for at jeg kommer til å bruke lang tid på å bli gravid - både på grunn av de lange syklusene mine, og at min mor brukte lang tid på å få sitt første barn. Det passer greit nok nå også, jeg bare blir ikke like fin i brudekjolen i mai. Hva tror dere? Skal jeg ta noen måneder med syklusopplæring? Er det vits? Eller skal jeg bare gå i gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144178302-lange-sykluser-p-pillestopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Jeg hadde også lange sykluser etter p pilleslutt og det har tatt en god stund før det har blitt ganske regelmessig igjen. Vi også skulle planlegge barn, men når vi først begynte fikk vi jo aldri barn da, pga mensen var fortsatt ikke regelmessig, så jeg angrer litt på at vi ikke begynte med en gang, siden det tok så langt tid:/

Jeg hadde bare sluttet på p pillene helt og brukt kondom så lenge, pga det kan ta en stund før pillene er ute av systemet og kroppen skal lære seg til å "jobbe" selv:P  Det er også sånn at mensen er ikke sikkert lik, sånn som når du var yngre.

MEN du hører jo også om de som går rett inn i riktig syklus med en gang og blir gravide på første forsøk, så man vet jo ikke :P

Anonymous poster hash: 23a0d...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...