Gå til innhold

Har samboer rett på fri for å Være med meg under operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kreft operasjon. Lurer på om han har rett til fri med lønn for å kjøre meg og støtte.

Er det noen nett side som kan si noe om rettigheter videre for samboer.

Anonymous poster hash: e04f4...04b

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror ikke han har rett på det fra sin arbeidsgiver, men de fleste normale og gode arbeidsgivere forstår at man bør få fri/bytte vakt når det er slike ting. Evt kan han be om sykemelding fra fastlegen. Fastlegen må da bruke f.eks slapphet, utmattelse ol som grunn til sykemeldingen da det å være tilstede for nær familie ikke er en diagnose. Har mannen snakket med arbeidsgiver?

Anonymous poster hash: e64a8...252

Skrevet

Ring kreftforeningen . De har god peiling på slike ting. Jeg har jobbet mye med de å de vet akt om kreft og rettigheter både for deg å pårørende.

Skrevet

Nei, han har ikke krav på fri med lønn.

Men enhver arbeidsgiver gir vel velferdspermisjon i en slik situasjon? Lønn har man bare krav på om man skal pleie nær familie i livets sluttfase.

Han må jo snakke med arbeidsgiveren sin, kan aldri tro han ikke får permisjon uten lønn.

Anonymous poster hash: 09fc8...61a
Skrevet

Jeg tror ikke han har krav på det etter arbeidsmiljøloven, men de fleste arbeidsgivere ville nok likevell gitt ham fri, i hvertfall uten lønn. Veldig mange har jo også et punkt i tariffavtalen sin om vellferdspermisjon. Sjekk der.

Anonymous poster hash: ccaff...56b
Skrevet

Arbeidsgiver vil ikke gi han fri eller hjelpe han så han får hvert der.

Han mistet sin far for 1.5 år siden. Faren døde av kreft. Han var ikke borte en eneste dag da Før faren døde. Noe som jobben har problemer med å skjønne nå at han vil ha fri nå men ikke da.

Annonse

Skrevet

I følge kreftforeningen har du krav på inntil 10 dagers velferdspermisjon uten lønn for å følge nær pårørende til sykehuset o.l.

Ser ut som mannen din må sende en søknad om velferdspermisjon (og kanskje legge med en kopi av arbeidsmiljøloven)

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/okonomi-og-rettigheter/okonomiske-stotteordninger-til-parorende/omsorgslonn/

Skrevet

Han mistet sin far for 1.5 år siden. Faren døde av kreft. Han var ikke borte en eneste dag da Før faren døde. Noe som jobben har problemer med å skjønne nå at han vil ha fri nå men ikke da.

Da sjekker dere tariffavtalen om dette er noe han har krav på. Hvis ikke er det desverre noe dere må forholde dere til.

Rettigheter til fri i ulike situasjoner er noe som blir forhandlet frem samtidig som man forhandler lønn ol. I en del tilfeller har arbeidstakerorganisasjonen vurdert det viktigere med litt større lønnsøkning eller litt bedre goder på et annet område, enn rett til vellferdspermisjon. Da kan ikke arbeidstakeren komme etterpå å forvente å få betalt fri også.

Skrevet

Jobben hans har ingenting med det. Situasjonen var kanskje annerledes, han var i sjokk. Kanskje angrer han nå å vil være tilstedevfor deg. Han skal ikke måtte behøve å legge ut en lang begrunnelse for det. Du er syk og skal opereres flere detsljer behover de ikke vite. Be han ta seg en tur til fastlegen.

Skrevet

Min mann fikk permisjon med lønn noen dager da jeg skulle gjennom en alvorlig operasjon - han jobber i en stor kommune.  

På jobben min KAN vi få permisjon med lønn ved sykdom i nær familie, så vidt jeg vet blir det alltid gitt ved alvorlig sykdom i nær familie.  

Samboeren din har selvfølgelig ikke rett på sykemelding siden han ikke er syk.  

Hvis sjefen er en drittsekk så bør samboeren din kontakte tillitsvalgt, personalsjef eller lignende.  

Håper virkelig dette ordner seg for dere, må være skremmende for begge to.  

Anonymous poster hash: 5a26a...c31
Skrevet

Er jo bare å ta en egenmld dag vell? 

Anonymous poster hash: 84083...6bb

Annonse

Skrevet

Han får sende en mail til sjefen sin og legge ved denne linken som vedlegg:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-64-l-20092010/3.html?id=588249

Dette sier vell bare at departemanget vurderer en lovendring og vurderinger rundt det, ikke gjeldende rett?

Sorry, forslaget gikk gjennom og man har i dag krav på 10 dager i året:

http://www.handboka.no/Sak/Lover/Aml/aml12.htm#a10

§ 12—10.  Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg.

Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-64-l-20092010/3.html?id=588249

Dette sier vell bare at departemanget vurderer en lovendring og vurderinger rundt det, ikke gjeldende rett?

§ 12—10.  Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg.

Jeg har ikke noe mot at forslaget gikk gjennom. Mente bare at akkurat denne linken ikke var så god å bruke.

Skrevet

Jeg har ikke noe mot at forslaget gikk gjennom. Mente bare at akkurat denne linken ikke var så god å bruke.

Jeg skjønte det, derfor jeg skrev sorry, jeg skulle ha gitt deg en bedre link :)

Skrevet

Han får sende en mail til sjefen sin og legge ved denne linken som vedlegg:http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-64-l-20092010/3.html?id=588249Anonymous poster hash: 09fc8...61a

Dette sier vell bare at departemanget vurderer en lovendring og vurderinger rundt det, ikke gjeldende rett?Anonymous poster hash: ccaff...56b

Sorry, forslaget gikk gjennom og man har i dag krav på 10 dager i året: http://www.handboka.no/Sak/Lover/Aml/aml12.htm#a10  § 12—10.  Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg.   Anonymous poster hash: 09fc8...61a

Man kan ikke nødvendigvis bruke dette.

Dette han deler om behovet for "nødvendig omsorg". I såfall må sykehuset du skal opereres ved dokumentere at du trenger noen til å være dammen med deg før og etter operasjonen for at du skal kunne bruke denne regelen som grunnlag for å søke permisjon. Hvis de kan det, så kan du selvsagt bruke dette. Det pleier å ligge ved et skriv i alle innkallelser til operasjon hvor det evt. Står om du du trenger bistand av andre før og etter operasjonen. Dersom det er dagkirurgi så hender et at man f.eks ikke får være alene etter utskrivelse.

Er dette ikke tilfelle, må han søke ordinær velferdspermisjon. Dette er ikke lovregulert, og er således ikke noe han har krav på. Men de fleste arbeidsgivere vil være greie inspirert situasjoner og gi fri uten lønn eller mulighet til å bytte vakt, bruke en feriedager e.l.

Han har ikke rett til å bruke hverken egenmelding eller be om sykemelding. Dette er kun til bruk ved egen sykdom.

Anonymous poster hash: d70a6...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...