Gå til innhold

Laange våkenperioder på natt, ca 10mnd... Hjelp?

Supersnusken

Anbefalte innlegg

Hei!

Har alltid slitt med søvn på Mini på snart 10mnd. Hun ammes stort sett i søvn, eller bysses. Sovner oftest rundt 2030. Så sover hun med jenvlige oppvåkninger gjennom natten, oftest hver 2time ca. Ammes da i søvn igjen. Siste halvannen uke har hun imidlertid hver eneste natt hatt våkenperioder på 2-3t! Er lys våken! Har ikke tatt henne ut av soverommet, men måttet ha henne ut av sprinkelsenga. Har hatt lyset av.. I starten var disse periodene fra 3-6, så rundt 1-2-tiden, men nå er de tidlig på kvelden, fra 21-24.. Veldig irriterende da vi mister helt kvelden vår! Sover litt lengre på morgenen, men ikke så mye at hun tar igjen det hun har "tapt". Sover godt på dag i vogn, har to dupper, må ofte vekke henne for at det ikke skal blir for lenge. Ofte 1,5t hver dupp. Vet jo at vi burde lære henne å sove selv, samt nattavvenne. Men pga den dårlige søvnene er jeg liksom for sliten for å orke kampen...en skikkelig dårlig sirkel! Andre som har opplevd slike våkenperioder og har et lurt tips...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er også i en slik periode nå, 10 mnd. Har funnet ut at det er et stort utviklingssprang i denne tiden. De varer som regel i 2-3-4 uker.

Hun har også vært slik som ikke har hatt så gode sovevaner noensinne, og er absolutt ikke noen sovebaby. ..

Så nå i denne perioden GIDDER jeg bare ikke å kjempe og stresse og styre og kave, jeg vil bare sove! :-p Så jeg legger henne ved siden av meg i senga (har dytte senga inntil veggen) med puppen ut og sover og ammer om hverandre hele natten... Da sovner hun lettere igjen, istedenfor å plutselig være lysvåken. Jeg gidder ikke å ta noe nattavvenning før det er tydelig at hun er klar for det... Og hvertfall ikke når hun er inne i en sånn periode. 

Etter å alltid ha ammet henne i søvn på kveld og på dagtid, ''sluttet'' jeg med det for 2-3 måneder siden, for hun var ikke egentlig så interessert i puppen, men ble bare distrahert og styrete. Og sov mye bedre etterpå, for hun våknet ikke og lurte ikke på hvor puppen var hele tiden. Men jeg satt ved siden av henne og koste henne til hun sovnet. Først i senga ved siden av meg, og etterhvert i hennes egen seng. Men ble hun grinete så gadd jeg ikke. Jeg lar henne ikke ligge å hyle, alt blir bare verre synes jeg. Jeg har det ikke som noen regel at hun IKKE skal sove med puppen lenger, men lar henne gjøre det når jeg ser det trengs. Og unngår å gjøre det når det ikke trengs :)

Og jeg vet at denne perioden også vil gå over, akkurat som de andre periodene  :fnise:  Jeg bryter reglene og kjører på med samsoving og amming, det er så utrolig tydelig at det er det hun trenger. Og når hun får det hun trenger er hun rolig og fornøyd. Og det betyr mer søvn og mindre stress :-p Også går det over. Mitt beste tips :laugh:

Anonymous poster hash: ea804...0c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skrivefeil og dårlig setningsoppbygging ser jeg, bare se forbi det. Hehe. Også ser jeg at jeg skrev at jeg bryter reglene med å samsove og amme, men når jeg tenker meg om så er det litt dum ordlegging. Jeg tror de gammeldagse reglene om at slikt er fy-fy begynner å forsvinne i dagens samfunn, etter mye forskning på at det er bra ift tilknytning og utvikling hos små babyer :)

Anonymous poster hash: ea804...0c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...