Gå til innhold

Sosial angst og naturpreparater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei dame i 30-åra, som har begynt å tenke på om jeg skulle prøve noe beroligende. Jeg klarer meg greit i hverdagen. Er i jobb, og på fritida er jeg mest mann og barn. Det er bare så utrolig slitsomt med visse sosiale tilstelninger/aktiviteter. Jeg stresser meg opp i forkant. Flere ting underveis som stresser meg. Og i ettertid er jeg helt utslitt. Skulle så gjerne kunne slappe av og kose meg. Jeg har jo lyst, men gruer meg ettersom jeg vet at det blir så slitsomt for meg. Føler meg utilpass, vanskelig å prate, spise sammen med andre, ha det morsomt osv.... Jeg kan presse meg til å bli med, får ikke angstanfall eller noe. Men har det ikke noe godt inni meg. Lett for å bli stiv i nakken, og få vondt i hodet, i tillegg til at jeg føler meg så mislykket. 

Har tenkt at noe mildt avslappende preparat kunne vært noe å prøve. Gruer meg for å gå til lege å spørre etter noe, i tillegg til at jeg er litt skeptisk til noe kjemisk. Noen her som har erfaring med naturpreparat som kan hjelpe meg? 

Fant dette på Sunkost sine nettsider, Nervidix: http://sunkost.no/produkter/overskudd-og-avslapning-avslapning/nervidix-48-kap/

Har også tenkt på noe med Johannesurt. Noen som har prøvd?

Anonymous poster hash: eefbd...d67
Skrevet

Dytt

Skrevet

Vitamin B, magnesium og kamille - te. Hjelper litt på å roe ned. 

Men angsten må først å fremst jobbes med, hver dag. Aldri la den stoppe deg, for da vinner den! 

Anonymous poster hash: 7391b...2c6
Skrevet

Prøv Pranolol. :hjerte: Det er egentlig en blodtrykksmedisin, men den fjerner angstsymptomer. Jeg tar den kun ved behov, og den fungerer mot sosialangst. Jeg har det akkuratt slik som deg, men når jeg plutselig skal ut på møter og diverse har denne medisinen gitt meg et helt nytt liv. Jeg stresser ikke på forhånd, men slapper av.... Ellers kan du jo prøve ut forskjellige naturpreparater, men det har ikke funket for meg som har slitt med angst i flere år tidligere, men alle er jo så forskjellige.... så ikke godt å si hva som er rett for deg....... Jeg begynnte på Pranolol i en alder av 27 år, og nå føler jeg meg nesten helt angstfri.... Hjertet dunker ikke til 1000, og ikke blir jeg skjelven slik jeg føler at andre kan legge merke til det, og heller ikke blir jeg så nærvøs at jeg nesten kaster opp før jeg kommer meg ut døra. Og det beste av alt er at jeg ikke føler meg sløv av medisinen,  da den ikke er vanedannende som feks stesolid/vival osv.... De medisinene bør du virkelig styre unna da snakker jeg av egen erfaring....Betablokkere er på ingen måte vanskelig å få utskrevet. Det er i utg pkt en blodtrykksmedisin som har som "bivirkning" at den senker puls. Den er bra mot angst pga den senker puls, hindrer rødming og svetting og skjelving. Altså demper de fysiske symptomene på angst. Mange skuespillere og musikere som bruker det...... Lykke til....

Anonymous poster hash: 8d2d7...71c
Skrevet

Wow.. Jeg har alltid hatt slik angst slik som du HI, men har lært meg å leve med det og ikke tenkt på at det finnes slike preperater. Jeg er så urolig for alt mulig, blir skjelven, nervøs, og klarer ikke slappe av i ulike sosiale tilsetninger. Bare det å hente i barnehagen gjør meg ukomfortabel, men utløser ikke noe anfall, jeg har det bare  slik inni meg. 

Jeg blir ikke egentlig hindret i hverdagen av dette, og jeg tror nok ingen andre enn mannen min (som vet om dette) ser at jeg er slik. Men jeg bruker forferdelig mye energi på å stresse meg opp og ned før/under/etter noe som helst sosialt, og det fører til mye stresshetssymptomer som stiv nakke, mye hodepine og at jeg tappes for energi. F.eks måtte jeg ha ekstra mange kjøretimer da jeg skulle ta lappen for nervøsiteten og angsten ødela meg helt før en kjøretur, og jeg har lyst til å stikke innom gamlejobben for å snakke med tidligere kollegaer for et syns jeg er hyggelig, men dropper det pga jeg føler meg så ukomfortabel. 

Det ville blitt en helt ny hverdag for meg om jeg hadde noe som kunne gjøre meg avslappet og lot meg virkelig kose meg under sosiale tilstedninger!

Kan man virkelig gå til legen med noe slikt?

Anonymous poster hash: afc8b...4e6
Skrevet

Takk for svar! : ) Synes det høres litt skummelt ut med Pranolol....ettersom den påvirker hjertet. Men det høres jo fantastisk ut, at den kan hjelpe : ) Var innom apoteket i går, og endte litt tilfeldig opp med å kjøpe Valerina Forte. Vil helst ikke gå på noen tabletter fast, men ta noe som hjelper i forkant av situasjoner som stresser meg. Så... da prøver jeg Valerina i første omgang. Forventer ikke at det å ta en tablett skal løse alle mine problemer. Men tenker at hvis jeg bare kunne få litt hjelp til å slappe av, ville ting kanskje gå litt bedre. 

HI

Skrevet

Forstår at du føler det høres skummelt ut med Pranolol, men det funker virkelig. Er ikke særlig glad i tabeletter selv, så jeg prøvde også alt mulig av natur medisin tidligere, men det var desverre ikke noe av det som hjalp for meg..... Om det er møter i barnehagen med alle foreldre kan jeg mange ganger kjenne på at jeg blir ordentlig stresset... Helt utrolig hvordan denne medisinen roer meg ned, men jeg husker jeg var ordentlig nervæs første gang jeg tok den da med tanke på det er en blodtryksmedisin. Jeg har jo fått denne medisinen i en ganske ung alder, men det er bare å gå å måle blodtrykket hos legen sånn hver 6 mnd.... Jeg har fått beskjed om alt er fint hver gang :) Men kanskje Valerina Forte virker på deg da.... Du får oppdatere oss etterhvert..... :)

Skrevet

Dere er skeptisk til "vanlig" medisin som er produsert under kontrollerte forhold, hvor man kjenner både virkestoffet og tilsetningsstoffene, men naturmedisiner er greit? Hvor man ikke har kontroll på styrken til preparatet (planter vil få forskjellig konsentrasjon av virkestoffet avhengig av vekstforhold bl.a.), ikke har kontroll på tilsetningsstoffer, og ikke kontroll på bivirkninger...?

At man er skeptisk til blodtrykksmedisiner er nå greit nok, men ville også vært skeptisk til kosttilskudd som tross alt skal gjennom leveren.

http://www.aftenposten.no/helse/article2998847.ece

http://www.nrk.no/livsstil/stanser-salget-av-kosttilskudd-1.11963897

Og dere vet at alt er kjemiske stoffer....? 

Anonymous poster hash: 00590...f14
Skrevet

Hei. Ja jeg kan være enig med deg der... Har lest litt nå på internett og fant dette :

Naturmidler kan både ha kraftige bivirkninger, skadelige effekter og påviske andre medisiner. Forskjellen fra legemidler er at de ikke har krav på seg i forhold til testing av slike egenskaper. Man kan altså på ingen måte si at et naturmiddel helt sikkert er trygt.Når det gjelder Valerina forte, er det prøvd ut av mange mennesker over lang tid, uten at vi ser noen tendens til farlige bivirkninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...