Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 Vi har alltid hatt et godt, gammeldags termometer som puttes i rompa. Veldig greit å forholde seg til, men litt styrete. Nå har vi kjøpt et infrarødt til å måle på huden. Jeg syns det er så vanskelig å forholde seg til, for det kommer jo helt an på hvor man måler. Er klar over at man ikke trenger et 100% eksakt mål, for det gir jo en pekepinn, men allikevel... Yngste sønnen min blir varm over hele seg hvis han har litt feber, altså jeg legger merke til det hvis jeg holder rundt ham, men ansiktet er ikke nødvendigvis så varmt. Sist jeg sjekka målte jeg 38,4 på ryggen og i nakken, men 36,5 på panna. Mannen min insisterer på at panna er det riktige, men det må da være tull? Bør man ikke måle et konstant sted, som feks inni munnen eller under armen? Tenkte jeg skulle høre nå, for jeg er ikke helt i form, hadde frysninger og hodepine i går kveld, Da hadde jeg 38 når jeg målte inn i munnen (holder måleren utenfor, men peker inn), men 37 i panna. Følte at jeg hadde litt feber. Hvordan måler dere med indrarødt termometer? Hva er det riktige? Anonymous poster hash: d66ea...012
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #2 Skrevet 27. oktober 2014 Mål alltid på samme sted. Alltid. Mål når han er frisk, og mål når du kjenner han er syk. Da ser du hvor mange grader det skiller, og kan derfor regne ut til hvor høy tempen egentlig er.Vi har brukt sånn til rumpa til vår halvannetåring, men nå viser hun tydelig at det er ubehagelig, så vi kjøpte pannetermomteret. Fikk beskjed fra apoteket om å plusse på ca 0,5 grad. Den har stemt alle gangene til nå, de gangene jeg har dobbeltsjekket. Anonymous poster hash: 6253a...503
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 Mål alltid på samme sted. Alltid. Mål når han er frisk, og mål når du kjenner han er syk. Da ser du hvor mange grader det skiller, og kan derfor regne ut til hvor høy tempen egentlig er. Vi har brukt sånn til rumpa til vår halvannetåring, men nå viser hun tydelig at det er ubehagelig, så vi kjøpte pannetermomteret. Fikk beskjed fra apoteket om å plusse på ca 0,5 grad. Den har stemt alle gangene til nå, de gangene jeg har dobbeltsjekket. Anonymous poster hash: 6253a...503 Selvfølgelig ved å sjekke den faktiske tempen i rumpa også... Anonymous poster hash: 6253a...503
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 Ok, så da måler du feks i panna og legger til 0,5 grad? Anonymous poster hash: d66ea...012
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg har kjøpt et pannetermometer, så samler jeg i panna. Det måler ALDRI i nærheten av nøyaktig, så jeg bruker det sjelden. Rektaltermometer er det beste dersom du ikke vil legge mangfoldige tusen i øre-/pannetermometer. Anonymous poster hash: 7166d...63a
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg kjøpte et pannetermometer, men det stoler jeg ikke på. (Det var anbefalt flere steder på nettet og var ganske dyrt). Det som er tilnærmet nøyaktig, er et øretermometer fra Braun. Det får jeg brukt mens barna sover også, og gir en ganske god pekepinn. Bruker øretermometer på meg selv også. Pannetermometeret har aldri vist feber på meg, selv når jeg kjente jeg var syk og øretermometeret viste feber (og legen sa jeg hadde lungebetennelse...) På de minste barna virker ikke øretermometer, der bruker jeg bare i rompa! Pluss at mannen min har en fantastisk luktesans, og faktisk kan lukte når barna har feber! ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Ved riktig bruk funker pannetermometer bra. Skal brukes mot tinningen, evt hår holdes borte. Og ja, det er viktig å kjenne barnets vanlige temperatur, mål gjerne morgen og kveld en periode, for å se hva som er normalt. Mål på deg selv også... Anonymous poster hash: 0bf2b...344
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg kjøpte et pannetermometer, men det stoler jeg ikke på. (Det var anbefalt flere steder på nettet og var ganske dyrt). Det som er tilnærmet nøyaktig, er et øretermometer fra Braun. Det får jeg brukt mens barna sover også, og gir en ganske god pekepinn. Bruker øretermometer på meg selv også. Pannetermometeret har aldri vist feber på meg, selv når jeg kjente jeg var syk og øretermometeret viste feber (og legen sa jeg hadde lungebetennelse...) På de minste barna virker ikke øretermometer, der bruker jeg bare i rompa! Pluss at mannen min har en fantastisk luktesans, og faktisk kan lukte når barna har feber! ;-) Så artig! :-) Anonymous poster hash: d66ea...012
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 jeg har et pannetermometer som jeg bruker på barna ved mistanke om feber.. hvis de har høy feber, og jeg føler et behov for å ha en litt med nøyaktig måling, så er det god gammeldags rektalmåling som gjelder.. babyolje på termometeret så glir det lett inn.. men barna liker det ikke, så gjør dette så sjelden som mulig.. Anonymous poster hash: 13dbf...7d9
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #10 Skrevet 27. oktober 2014 Ok, så da måler du feks i panna og legger til 0,5 grad? Anonymous poster hash: d66ea...012 Ja, jeg gjør det. Det har virket på barnet mitt, men ser det ikke virker på alle andre som skriver her. Det er uansett ikke vanskelig å kjenne når barnet har feber, jeg kan lett gjette meg frem til en ca-temperatur ved å kjenne på nakken... Så de gangene jeg ikke har sjekket dobbelt opp, og jeg har visst at barnet har feber, har alltid pannetermomteret truffet ganske riktig (når jeg plusser på 0,5 grad selvfølgelig). Anonymous poster hash: 6253a...503
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Bruker KUN "gammeldags" termometer og måler rektalt. Det er det eneste som er til å stole på. Det er jo over på få sekunder med de nye digitale termometrene, så ser ikke problemet selv om ungene ikke er overbegeistret for det. Husker da jeg var barn, og mor brukte kvikksølvtermometer... Det tok flere minutter, og jeg digga det ikke, men det har da på ingen måte skadet meg hverken fysisk eller psykisk! Anonymous poster hash: c3bb6...08e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå