Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #1 Skrevet 27. oktober 2014 Jeg vet at man skriver "å hilse, å lese" osv. Videre vet jeg at det skrives "nå skal jeg ut å gå og se meg rundt", men så begynner jeg å slite. Skal man skrive: "Skulle hilse og si", eller "skulle hilse å si"?. Jeg har helt sikkert andre skrivefeil her også, så rett gjerne på meg Anonymous poster hash: 00117...7ee
Optatium Skrevet 27. oktober 2014 #2 Skrevet 27. oktober 2014 Hilse og si, du skulle gjøre to ting :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #3 Skrevet 27. oktober 2014 Når du gjør to ting så binder du dem sammen med og:) er det kun en ting man skal bruker man å Anonymous poster hash: 34c38...2c4
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #4 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du skifter tid på setningen (til presens?) bli setningen: Jeg hilser og sier. Da ser du tydlig at "hulser" og "sier" er likeverdige verb som bindes sammen med og. Jeg mener forøvrug den andre setningen også skal skrives med "og". "Skal ut og gå", "var ute og gikk", er ute og går" oav. Anonymous poster hash: 95415...75b
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #5 Skrevet 27. oktober 2014 Takk for svar Men du siste anonym, det skal vel ikke være "Skal ut OG gå"!? Det går mot alt jeg har lært Selvfølgelig er det OG foran "går,spiser" osv. Hi Anonymous poster hash: 00117...7ee
prikkete_kjole Skrevet 27. oktober 2014 #6 Skrevet 27. oktober 2014 "Jeg skal ut og gå" er helt rett. Du ville vel ikke sagt "Jeg er ute å går"? Du må tenke på hva funksjonen til og/å er i setningen. Det er to helt ulike ord! Kan du engelsk? Å er inifinitivsmerket og tilsvarer to på engelsk. to walk, to eat osv. Og er et bindeord og tilsvarer and på engelsk. Hjelper det?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #7 Skrevet 27. oktober 2014 Takk for svar Men du siste anonym, det skal vel ikke være "Skal ut OG gå"!? Det går mot alt jeg har lært Selvfølgelig er det OG foran "går,spiser" osv. Hi Anonymous poster hash: 00117...7ee Du har rett, HI. Du skal ut Å gå OG se deg rundt. Gå og se er likeverdige og skal ha og imellom, mens Ut og gå er ikke i samme kategori og skal dermed ha å (fordi det er infinitiv). Anonymous poster hash: dab77...a54
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #8 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du skifter tid på setningen (til presens?) bli setningen: Jeg hilser og sier. Da ser du tydlig at "hulser" og "sier" er likeverdige verb som bindes sammen med og. Jeg mener forøvrug den andre setningen også skal skrives med "og". "Skal ut og gå", "var ute og gikk", er ute og går" oav. Anonymous poster hash: 95415...75b Nei, det er "skal ut å gå" fordi det bare er snakk om en handling. Det blir det samme som at det heter: "Å slutte å røyke", "å begynne å gå" eller "å lære å strikke og sy". Preteritumsregelen her ville blitt: "skulle ut ... gikk", noe som ikke går an, derfor kan du ikke bruke "og", men "å". Hilsen norsklærer. Anonymous poster hash: 006ff...10e
prikkete_kjole Skrevet 27. oktober 2014 #9 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du skifter tid på setningen (til presens?) bli setningen: Jeg hilser og sier. Da ser du tydlig at "hulser" og "sier" er likeverdige verb som bindes sammen med og. Jeg mener forøvrug den andre setningen også skal skrives med "og". "Skal ut og gå", "var ute og gikk", er ute og går" oav. Anonymous poster hash: 95415...75b Nei, det er "skal ut å gå" fordi det bare er snakk om en handling. Det blir det samme som at det heter: "Å slutte å røyke", "å begynne å gå" eller "å lære å strikke og sy". Preteritumsregelen her ville blitt: "skulle ut ... gikk", noe som ikke går an, derfor kan du ikke bruke "og", men "å". Hilsen norsklærer. Anonymous poster hash: 006ff...10e Verken språkrådet, korrekturavdelingen eller jeg er enig med deg. ut og gå eller ut å gå?Det heter ut og gå. Vi skal ut og spise.Men hvis man setter inn «for», må man bruke infinitivsmerket «å»: Vi skal ut for å spise.Les for øvrig Jan R. Tislevolls artikkel om bruk av og eller å. Hentet fra http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm Ligge og prateTo sideordnede infinitiver forteller ikke alltid om to separate handlinger. Den første infinitiven kan si mest om måten handlingen foregår på. Slik er det ved forbindelseneligge å/og ..., sitte å/og ...; stå å/og ... Hvordan skal vi skrive i disse tilfellene? De fikk lov til å ligge og/å prate. Han måtte sitte og/å skrive. Dere ble stående og/å krangle. Vi kan forsøke med fortidsprøven og prøve å snu infinitivene til fortid. Vi får da: "De låog pratet", "Han satt og skrev" og: "Dere stod og kranglet", så det skal være og alle stedene. Dra og handleEtter forbindelser som dra og ..., gå og ..., være med og ... kan å pluss infinitiv bare brukes med en preposisjon foran. Ligger det hensikt i ordene dra ..., gå ..., får vi det godt fram med for å: "De ville dra for å handle." Vi kan også skrive: "Vi ville være medpå å feire deg." Oftest er det likevel best med og: "De ville dra og handle", "Vi ville være med og feire deg". Ut og spiseI forbindelser som "Skal dere ut og spise?" har vi bare en infinitiv, men siden det heter "De var ute og spiste", kan vi tenke oss at det er utelatt en infinitiv her (dra, gå, reise e.l.), slik at det bør hete: "Skal dere ut og spise?", "Han ville ut og prøve lykken" osv., med og. Hentet fra http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/
the amazing spidermamma Skrevet 27. oktober 2014 #11 Skrevet 27. oktober 2014 Ut og stjæle hester :-)
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2014 #12 Skrevet 27. oktober 2014 "Jeg skal ut og gå" er helt rett. Du ville vel ikke sagt "Jeg er ute å går"? Du må tenke på hva funksjonen til og/å er i setningen. Det er to helt ulike ord! Kan du engelsk? Å er inifinitivsmerket og tilsvarer to på engelsk. to walk, to eat osv. Og er et bindeord og tilsvarer and på engelsk. Hjelper det? Det går jo ikke an å skrive "Jeg er ute å går", for en bruker ikke å foran verb i presens. Men i setningen "Jeg skal ut å gå" står jo verbet i infinitiv og da blir det jo mest riktig med å, stemmer ikke det? Anonymous poster hash: bc539...217
prikkete_kjole Skrevet 27. oktober 2014 #13 Skrevet 27. oktober 2014 Mener du da at "å" i "jeg er ute å går" endrer totalt mening og funksjon når man sier det i en annen tid? Altså "jeg skal ut å/og gå"? Jeg ser ikke logikken i det og mener at det skal være det samme ordet begge steder, med samme betydning, altså og. Du har rett i at å hører sammen med verb i infinitiv, men det betyr jo ikke at man skal velge og foran alle verb i infinitiv! F.eks. "Jeg kan lese og skrive". Det skal ikke være å her selv om skrive er et verb i infinitiv. Det blir noe annet om man legger til for, slik: "Jeg skal ut for å gå." "Jeg er ute for å gå."
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. oktober 2014 #14 Skrevet 27. oktober 2014 Hvis du skifter tid på setningen (til presens?) bli setningen: Jeg hilser og sier. Da ser du tydlig at "hulser" og "sier" er likeverdige verb som bindes sammen med og. Jeg mener forøvrug den andre setningen også skal skrives med "og". "Skal ut og gå", "var ute og gikk", er ute og går" oav. Anonymous poster hash: 95415...75b Nei, det er "skal ut å gå" fordi det bare er snakk om en handling. Det blir det samme som at det heter: "Å slutte å røyke", "å begynne å gå" eller "å lære å strikke og sy". Preteritumsregelen her ville blitt: "skulle ut ... gikk", noe som ikke går an, derfor kan du ikke bruke "og", men "å". Hilsen norsklærer. Anonymous poster hash: 006ff...10e Håper inderlig at du ikke er norsklærer. Ved fortidsprøven skifter man ikke ut skal med skulle, men skal med var og da får du "var ute og gikk".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå