Gå til innhold

Å finne hjertelyden selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da med Angelsounds doppler. Hvor enkelt synes dere dette er å finne hjertelyden selv? Og hvilken uke er dere i?

Anonymous poster hash: c30ec...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det slik: ekstremt få fastleger er villig til å prøve å høre hjertelyden med doppler før uke 13. Så det er en indikator hvor uvanlig og vanskelig det kan være å finne den før den tid. Det er en del som klarer det, absolutt, og er sikkert dem man hører om mest her inne. Men det ER vanskelig. Spiren er veldig liten, bare noen cm. Og man skal treffe den og hjertet dens helt riktig. Skal ikke mye bevegelse til før den plutselig ikke er på det stedet lenger.

Jeg driver og prøver selv for tiden... prøvde sist helg (uke 10) men fant ikke. Fortsatt ikke funnet nå i uke 11. Dersom man føler at man "takler" å ikke finne den, så er det ingenting i veien for å prøve innimellom. Sist svangerskap klarte jeg det i uke 12.

Skrevet

For å si det slik: ekstremt få fastleger er villig til å prøve å høre hjertelyden med doppler før uke 13. Så det er en indikator hvor uvanlig og vanskelig det kan være å finne den før den tid. Det er en del som klarer det, absolutt, og er sikkert dem man hører om mest her inne. Men det ER vanskelig. Spiren er veldig liten, bare noen cm. Og man skal treffe den og hjertet dens helt riktig. Skal ikke mye bevegelse til før den plutselig ikke er på det stedet lenger.

Jeg driver og prøver selv for tiden... prøvde sist helg (uke 10) men fant ikke. Fortsatt ikke funnet nå i uke 11. Dersom man føler at man "takler" å ikke finne den, så er det ingenting i veien for å prøve innimellom. Sist svangerskap klarte jeg det i uke 12.

Har en liten kommentar der. Grunnen til at legene som regel ikke lytter før uke 13 er at det hos noen få er vanskeligere å finne hjertelyden. Dette kan feks være pga foranliggende morkake eller overvekt. For å unngå ubehagelige situasjoner som kan skremme en gravid (og legetimer som blir lengre fordi man leter), velger man hos de fleste leger å ikke lytte før etter uke 13. På dopplerpakkene står det også fra uke 14 av samme grunn, da finner de aller fleste hjertelyden. Selv har jeg brukt Angelsounds i to svangerskap, i det første fant jeg etter litt leting hjertelyden i uke 10. I det andre svangerskapet fant jeg i uke 9. Men man skal være klar over at lyden er veldig svak og kan kreve noen minutters leting. Når man da finner den er det mye enklere neste gang!

Skrevet

Jeg fant hjertelyd i uke 10 med forrige, men da måtte jeg ligge på ryggen, slappe heeeelt av og omtrent presse hele greia ned under og forbi symfysen :P Lette vel i nesten ett kvarter og fant bare min egen hjertelyd før det plutselig kom veldig raske hjerteslag nede på venstre side. Legen ble ganske forfjemset da jeg to uker senere på kontroll spurte om å få prøve selv da han ikke fant hjertelyden... Og fant den etter 10 sek :P (Jeg visste jo akkurat hvor jeg skulle lete.. ;) ) Fant den alltid i samme område. Nå hadde jeg visstnok forovervendt livmor, så det er mulig at det gjør det litt lettere? Er no uke 6+4... Tar nok ikke så mange uker før jeg begynner å lete  :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...