Aquali Skrevet 25. oktober 2014 #1 Del Skrevet 25. oktober 2014 For noen år siden kom jeg over et jentenavn som jeg synes var nydelig. Tenkte at hvis jeg fikk en datter så kunne det definitivt være et av toppalternativene. Det er et navn som ikke så mange bruker i dag, men som ca 20-30 jentebabyer får hvert år. Jeg liker at det er et kjent, men allikevel sjeldent navn - i tillegg funker det veldig bra internasjonalt. Og det beste var at både jeg og samboeren var helt enige om at vi likte navnet. Men.. så var jeg så dum at jeg fortalte om dette navnet til kona til pappa for et drøyt år siden rundt en diskusjon om et hypotesisk barn og hva jeg ville ha valg av navn, hadde jeg fått en datter da. Responsen var: "Hva..? Nei.. du kan jo ikke kalle dattra di for det. Det er bare gamle tanter som heter det. Nei, huff, stakkars barn. Du må finne noe bedre." Jeg satt litt sjokkert tilbake. I hodet mitt var dette det fineste jentenavnet jeg visste om fortiden. Jeg så stjerner rundt dette navnet og hun kom med ei bøtte gjørme og helte over alle stjernene mine. Når jeg har nevnt denne kommentaren til andre, så sier jo alle at jeg bare må drite i det og at det er vi som skal velge navnet og hva hennes mening er har jo ingenting å si. Og jeg er enig.. og jeg gjør mitt beste i å prøve å riste av meg den dårlige følelsen.. Men, så for et drøyt halvår siden begynte jeg i en midlertidig jobb - hvor 2 av kollegaene mine hadde akkurat dette navnet. Det var jo i det momanget jeg ble gravid også. Hva er oddsen?? Det var jo en annen ting jeg likte ved navnet at jeg ikke hadde noen assosiasjoner til dette navnet. Kjente ingen som het det eller lignende. Nå kjenner jeg/vet av 2 stk. Jeg syns fortsatt at dette navnet er flott. Det betyr jo noe spesielt for meg iom at det har vært favoritt såpass lenge - men stjernene har sluttet å skinne rundt det og navnet har mistet sin glans. Så mitt spørsmål er..? Hva tenker dere om denne situasjonen? Noen som har opplevd lignende? Er det noen måte at navnet kan få stjernene sine tilbake igjen? Samboeren liker fortsatt navnet og vil helst ha det, men jeg kjenner jeg er i tvil om å velge et navn jeg ikke lenger "elsker" men bare liker veldig veldig godt. Hva ville dere gjort? Jeg vet jo at flere opplever f.eks. å ikke bli enige med barnefar angående navn også er det slik at løsningen blir at far velger til førstemann og mor velger til annenmann e.l. Hvordan er det da å velge et navn til barnet sitt som man ikke er enig i er fint/finest? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144177449-n%C3%A5r-navn-mister-sin-glans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #2 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har også dette problemet! For flere år siden forelsket jeg meg helt i et jentenavn. Det var perfekt på alle måter, og for første gang var jeg HELT sikker på hvilke jentenavn jeg ville bruke hvis jeg får en jente. Mannen likte det, og ble mer og mer glad i det, han også. Men, så, da! Har aldri møtt noen som heter det, men jeg har med skrekk sett navnet øke voldsomt i popularitet de siste årene. Det er blitt så populært nå (ikke blant topp 10 i Norge, men er det i mange kommuner), og har mistet noe av sin glans. Likevel er jeg fortsatt veldig glad i det.. Hva jeg gjør, kan jeg ikke si sikkert. Det kan hende jeg aldri får en jente, og da er det jo ikke noe problem.. Men tanken akkurat nå er å kanskje bruke det som fornavn nummer to. For jeg klarer ikke å legge det fra meg. Og det betyr litt for både mannen og jeg. Jeg kan ikke svare på hva du skal gjøre, men jeg synes jo ikke at man skal velge et navn man ikke elsker, dersom man klarer å finne et annet navn å elske. Samtidig er man jo to som skal bli enige, og det skal litt til at begge virkelig elsker akkurat det navnet. Og navnet vil nok være perfekt når det først er valgt, uansett. Anonymous poster hash: 08bf3...f4e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144177449-n%C3%A5r-navn-mister-sin-glans/#findComment-146760667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå