Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #26 Del Skrevet 25. oktober 2014 "Ingen som sier noen plass at taushetsplikten er et vern for de som begår kriminelle handlinger, men det er ikke så enkelt som å gå og anmelde når man jobber innenfor barnevernet. Taushetsplikten kan brytes for å forebygge VESENTLIG fare for liv eller ALVORLIG skade for noens helse. Og da igjen må det vurderes hva som er VESENTLIG/ALVORLIG. Man kan faktisk miste jobben og selv bli anmeldt hvis man misbruker dette" Nå har jeg jobbet i denne etaten i mange år og jeg kjenner min lov. Og jo, vi anmelder alle trusler og skadeverk. Vi anser det som både vesentlig og alvorlig når man truer eller gjør skadeverk. Det gjaldt også da jeg var ansatt i BUFETAT. Nulltoleranse for slikt. Anonymous poster hash: 949eb...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144177415-jeg-vil-gjerne-anmelde-men-vet-ikke-om-det-er-straffbart/page/2/#findComment-146760642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjotta Skrevet 25. oktober 2014 #27 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har jobbet i Bufetat på institusjon, og vi kunne IKKE anmelde hverken vold eller trusler pga taushetsplikten. Så til deg som anmelder "alt", hvordan unngår du å bryte taushetsplikten? Anonymous poster hash: ce173...874 Jeg bryter da ikke taushetsplikten dersom et barn / en ungdom begår kriminelle handlinger /straffbare handlinger. Da kan jeg fint anmelde vedkommende. Og det gjør jeg også. Ungdom har godt at å vite og å forstå at slik oppførsel får konsekvenser. Anonymous poster hash: 949eb...0e5 Ser du er ganske så skråsikker på dette. Men hvis du jobber i bv, og dette er en ungdom du "behandler"/som er "din" - hvordan unngår du taushetsplikten når du anmelder? På institusjonen kunne vi ikke anmelde - vi ringte politiet og de kom og var behjelpelige ved utageringer, men som sagt; vi har ikke lov til å anmelde da vi bryter taushetsplikten. Det vil igjen si at vi kan miste jobben vår og ungdommen kan (ironisk nok) anmelde meg/oss for å ha brutt taushetsplikten. Våre jurister har gitt beskjed om dette Anonymous poster hash: ce173...874 Taushetsplikten oppheves når det gjelder straffbare handlinger. Rart at dere ikke vet det. Uansett hvor man jobber så er ikke taushetsplikten et hinder for å anmelde straffbare / kriminelle handlinger. At dere brukertaushetsplikten som en beskyttelsesfaktor for ungdom som begårstraffbare / kriminelle handlinger er svært misforstått. Det kan dere anmelde og jeg vil gå så langt at jeg vil si at dere plikter å anmelde og i enkelte tilfeller (jmfr. straffelovens §139) er man pålagt å bryte taushetsplikten. Anonymous poster hash: 949eb...0e5 Det er ikke så svart/hvitt som du tror. Barnevernloven: § 6-7.Taushetsplikt. Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, en institusjon, et senter for foreldre og barn eller et omsorgssenter for mindreårige etter denne loven, har taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 e. Overtredelse straffes etter straffeloven § 121. Taushetsplikten gjelder også fødested, fødselsdato, personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted. Opplysning om en klients oppholdssted kan likevel gis når det er klart at det ikke vil skade tilliten til barneverntjenesten, institusjonen eller senteret for foreldre og barn å gi slik opplysning. Opplysninger til andre forvaltningsorganer, jf. forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, kan bare gis når dette er nødvendig for å fremme barneverntjenestens, institusjonens, senteret for foreldre og barns eller omsorgssenteret for mindreåriges oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse. Også yrkesutøvere i medhold av helsepersonelloven kan gis opplysninger etter denne bestemmelsen. Uten hinder av taushetsplikt skal barneverntjenesten av eget tiltak gi opplysninger til helse- og omsorgstjenesten i kommunen når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 10-3. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av helse- og omsorgstjenesteloven, plikter barneverntjenesten å gi slike opplysninger. Dersom et barns interesser tilsier det, kan fylkesmannen eller departementet bestemme at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent. Anonymous poster hash: ce173...874 Igjen: Straffbare / kriminelle handlinger er unntatt taushetsplikten og man kan ikke straffes for å ha brutt den i slike tilfeller. Det gjelder både barnevernspedagoger (som meg), vernepleiere, sosialarbeidere, helsesøstre, sykepleiere, leger etc. Taushetsplikten er ikke et vern for den som vil begå eller har begått straffbare / kriminelle handlinger. Anonymous poster hash: 949eb...0e5 I dette innlegget så er det vel ingen straffbar handling. Hun har fått fra noen som sier at det ikke er en trussel, men at de gleder seg til den dagen HI dør. Mao er det ingen straffbar handling, og hun bør gå tjenestevei med dette da HI selv tror det kan være jobbrelatert. Ingen som sier noen plass at taushetsplikten er et vern for de som begår kriminelle handlinger, men det er ikke så enkelt som å gå og anmelde når man jobber innenfor barnevernet. Taushetsplikten kan brytes for å forebygge VESENTLIG fare for liv eller ALVORLIG skade for noens helse. Og da igjen må det vurderes hva som er VESENTLIG/ALVORLIG. Man kan faktisk miste jobben og selv bli anmeldt hvis man misbruker dette. Anonymous poster hash: ce173...874 dette gjelder innad på institusjoner. Dersom en sint pappa skjærer hull i dekkene mine fordi jeg har sendt bekymringsmelding til barnevernet er det et angrep på meg som privatperson og det er som privatperson jeg anmelder. Det samme gjaldt den gangen jeg mottok trusler og trakasserende meldinger på min private mobiltelefon. De valgte å gjøre det privat og ble dermed anmeldt av meg Som privatperson. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144177415-jeg-vil-gjerne-anmelde-men-vet-ikke-om-det-er-straffbart/page/2/#findComment-146760697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #28 Del Skrevet 25. oktober 2014 Når det gjelder taushetsplikt kan dette bryteskyldes når det er fare for liv og helse. Så klart du anmelder. Jeg ville sett på dette som en trussel. Mye mulig denne personen ikke vil drepe deg nå men når man først går skrittet med å sende et slikt brev så er en steg videre som i verstefall kan ende med langt mer alvorlige konsekvenser Anonymous poster hash: f95bc...247 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144177415-jeg-vil-gjerne-anmelde-men-vet-ikke-om-det-er-straffbart/page/2/#findComment-146760809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå