Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #1 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har to brødre, en med samme far som meg, og en med en annen far. De er begge mine brødre på helt like linjer. Tror min lillebror hadde blitt veldig lei seg om jeg skulle sett på han som en "annenrangs " bror. Så for meg er virkelig søsken likestilt, uansett. Anonymous poster hash: 926e2...28a
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #2 Skrevet 24. oktober 2014 Enig! Kommenterte akkurat i den tråden hvor det ble påstått at halvsøsken ikke egentlig er søsken. Det provoserte meg noe enormt! Søsken er søsken, uansett! Jeg har iallefall aldri tenkt, eller sagt at jeg har "bare en halvbror". Som om det er noe annerledes enn helsøsken. Det er helt fjernt for meg. Anonymous poster hash: 5b691...cb4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. oktober 2014 #3 Skrevet 24. oktober 2014 Nå er det jo du som sier at halvbror indikerer annenrangs da. Begrepet halvsøsken sier jo ikke så mye mer enn at dere bare har en forelder felles.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #4 Skrevet 24. oktober 2014 De er jo halvsøsken. Akkurat som barn med samme mor og far er helsøsken. Det er ord for å forklare relasjonen, at man kun har 1 forelder til felles. At du ser på det som negativt er ditt eget problem, og du må jobbe med deg selv. Anonymous poster hash: 26bd7...86d
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #5 Skrevet 24. oktober 2014 Ok, hva skal jeg kalle mine søsken som bare er halve da? For å illustrere at vi ikke har samme far/mor? Anonymous poster hash: 2aac5...167
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #6 Skrevet 24. oktober 2014 Soooo loved brotah/sistah from the same motha/fatha but another motha/fatha. Anonymous poster hash: 58f1b...0cb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #7 Skrevet 24. oktober 2014 Vi bruker aldri ordet "halv" selv om eldstemann har en annen far. Alle er fullt klar over at de er halvsøsken, men vi sier bare søsken for det.. Anonymous poster hash: a50ce...e83
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #8 Skrevet 24. oktober 2014 De er jo halvsøsken. Akkurat som barn med samme mor og far er helsøsken. Det er ord for å forklare relasjonen, at man kun har 1 forelder til felles. At du ser på det som negativt er ditt eget problem, og du må jobbe med deg selv. Anonymous poster hash: 26bd7...86d Omg tydligvis har du ingen halvsøsken? Anonymous poster hash: 7bdf5...8c2
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #9 Skrevet 24. oktober 2014 Min bror fra en annen mor.. :-) Anonymous poster hash: 6dc3e...bdb
QueeenBeee Skrevet 24. oktober 2014 #10 Skrevet 24. oktober 2014 Søsken er søsken, man er ikke en halv person. Har to søsken. En søster men samme far, men annen mor og en bror med samme mor og far. De er da begge mine søsken. Mannen min har 3 søsken der en har annen far, men resten har samme mor og far. Han omtaler aldri sin bror som et halvt menneske. De er 4 søsken, ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #11 Skrevet 24. oktober 2014 Skjønner ikke helt problemet med å bruke ordet "halv" når det beskriver hva det faktisk er. Søsken med kun en felles foreldre = halv. Er man sår på det, ligger ikke problemet i ordet for å si det sånn... Anonymous poster hash: 9eb22...2ea
Leirha Skrevet 24. oktober 2014 #12 Skrevet 24. oktober 2014 Det begrepet finnes ikke i vårt hjem ihvertfall. Syns det er vell utdatert.Min eldste som har fire søsken , to hos meg og to hos faren ville aldri kalt noen av dem for halvsøsken.Han er broren dems.Herregud, jeg kunne aldri noen gang sagt til ham at han er halvbror, tror han hadde blitt lei seg, tror nok han føler seg veldig som en hel bror.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #13 Skrevet 25. oktober 2014 Barn som ikke har samme foreldre, er ikke ekte søsken. Halvsøsken som vokser opp i forskjellig hjem blir aldri like mye søsken som helsøsken, uansett hvordan man vrenger på det. Ikke halvsøsken som bor fast i samme hjem heller. Tror det må være en forsvarsmekanisme som slår inn hos folk her, for å rettferdiggjøre alt virrvarret av mine/dine/våre barn. Jeg har selv vokst opp med stefar og halvsøsken. Min stefar har alltid vært grei med meg, og inkludert meg i familien, men likefullt vet jeg at mine brødre og søster bare er halvsøsknene mine, og de vil alltid ha sterkere bånd sammen enn med meg. Anonymous poster hash: 87809...19e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #14 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har en søster. Hun har en annen far, men vi har samme mor, vi har lagt i samme livmor. Men ekte søsken er vi ikke? Virkelig? Jeg har aldri kalt henne for halvsøsteren min noensinne. Hun er søsteren min, og dersom det mot formodning er relevant (og det er det da aldri) sier jeg at hun er søsteren min og at vi har sammenheng, men ulik far. tenker ikke på henne som annet enn søsteren min. Anonymous poster hash: 96e85...78e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #15 Skrevet 25. oktober 2014 Sammenheng = samme mor Anonymous poster hash: 96e85...78e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #16 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg tror det er ganske viktig hvor mye kontakt man har. Nevøen min har flere halvsøsken, både mor og far har fått flere med andre partnere. Han bor fast hos moren og hennes nye samboer, barna fra dette forhold er som vanlige søsken for ham. Ganske annerledes er det med de barna faren hans har fått. Han har lite samvær med faren og dermed også lite kontakt med sine søsken. Han føler mer disse søsken er som fettere/kusiner, ikke de samme følelser som for de søsken han har på mors siden. Anonymous poster hash: c594e...539
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #17 Skrevet 25. oktober 2014 Har en bror og to halvsøsken. Ingen er annenrangs her, men skal jeg forklare for noen som ikke kjenner min familie hvem de er så er de jo halvsøsken. Ikke noe annenrangs det! Og ja vi får noen spørsmål, for mine yngre halvsøsken er ofte sammen med min mors familie også (og det er altså ikke deres mor). Anonymous poster hash: 8a1a1...ffa
Ladybird2014 Skrevet 25. oktober 2014 #18 Skrevet 25. oktober 2014 Man sier jo ikke halv til søsknene sine, men om dem når man forklarer for andre...?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #19 Skrevet 25. oktober 2014 Det er jo et ord man ikke trenger så ofte i det daglige, men som kan være veldig oppklarende i noen situasjoner, på linje med stesøsken, adoptivsøsken, fostersøsken, stemor, biomor, barnefar osv. Anonymous poster hash: 1cc62...244
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #20 Skrevet 25. oktober 2014 Min sønn har 2 søstre som har en annen mor. Vi har aldri kalt de noe annet enn søstrene til min sønn, og de kaller han for lillebroren sin. De føler seg som søsken, og er veldig glad i hverandre. Anonymous poster hash: 83605...ca7
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. oktober 2014 #21 Skrevet 25. oktober 2014 Ikke jeg heller, men jeg bruker det faktisk om mine egne søsken (som jeg aldri har bodd sammen med, eller hatt noe særlig med å gjøre pga geografisk avstand og alderssprik). Mens ungene våre er søsken selv om flere av dem ikke deler blod, hverken delvis eller helt. Tror det for oss handler mer om tilknytning enn faktisk blodsbånd hvilket begrep som brukes.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #22 Skrevet 25. oktober 2014 Man sier jo ikke halv til søsknene sine, men om dem når man forklarer for andre...? Enig i dette. Mannen har en gutt fra tidligere. Han er broren til våre felles barn, men til andre som ikke kjenner familieforholdene, er det ofte enklere å si halvbror for å forklare. Anonymous poster hash: 737a0...406
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #23 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har det enkelte kaller en halvbror. For meg er han en bror. Han er på ingen måter halv. Han er den beste broren i verden og en så hel og god bror som man bare kan få Anonymous poster hash: 98fcb...533
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #24 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har det enkelte kaller en halvbror. For meg er han en bror. Han er på ingen måter halv. Han er den beste broren i verden og en så hel og god bror som man bare kan få Anonymous poster hash: 98fcb...533 Tror dere oppriktig at man bruker "halv" i bokstavelig forstand, og ikke i overført betydning, når man sier "halvbror"?Man bruker ikke begrepet som i "halv", "ikke så viktig", "bare halvveis glad i" eller "ikke like mye bror som helbrødre". Det er kun et uttrykk som viser til at man har bare mor eller far felles. Virker som så mange skammer seg over familiekonseltasjonene sine i dag, at de aller helst vil leke one big happy family og glemme at det starter annerledes. Halvsøsken er søsken, stemor/stefar blir dermed halvsøskenets biologiske far/mor og there you go. Anonymous poster hash: 844af...a99
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2014 #25 Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har 3 halvsøsken. En av de har jeg vokst opp med, hun er helt klart min søster. Vi har aldri kalt hverandre for noe annet. De 2 andre kjenner jeg ikke. Dermed er de bare halvsøsken. Mine 2 barn, har 3 stesøstre. Minste har ikke noe spesielt forhold til noen av de. Største har et veldig godt forhold til ene stesøsteren. Så de kaller hverandre for søstre. Tror det bare går på hva man føler, og hvor mye man er sammen. Anonymous poster hash: 5de9c...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå