Gå til innhold

Første hund, golden, gutt eller jente - og hvorfor? (u/t)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrevet

Jente ville jeg hatt, har selv hatt 2 hannhunder og ei tispe. Tispene er MYE mer rolige. Sover mer, er mindre hissige med alderen. Hannhunder kan fort bli aggressive mef alderen, du kan få problemer med markering inne. Det er ikke noe gøy

Anonymous poster hash: 67859...099

Skrevet (endret)

Mens jeg ville tatt hannhund. :fnise: Markering kan man trene bort, mine hanner har aldri vist aggressivitet tross høy alder, man slipper løpetid, hanner er jevnere i humør etc

Det er vanskelig å si hva som er best av hanne og tispe. Noen liker hanner best, mens andre er tispemennesker. Men golden retriver er ikke en veldig vanskelig førstegangshund, så du kan ikke gjøre noe feil, uansett hvilket kjønn du velger.

Endret av HvittHus
Skrevet

Tispe

Anonymous poster hash: 3a840...be8

Skrevet

Golden er et godt valg til førstegangshund :-) Forskjellen på hannhund og tispe er ikke så veldig stor.Den storefordelen med en hannhund er at du slipper løpetid. Men løpetid hos en tispe er bare to ganger i året,og min erfaring er at det stort setter lite stress med løpetid.

Fordelen med tisper at de ofte er roligere, mens hannhunder kan være noe skarpere i gemyttet. Men dette er generelt, det finnes hannhunder som er rolige og tisper som er skarpe, og forskjellen er uansett ikke så veldig stor innenfor en rase.

Hvis dere bor et sted der det er mange andre hunder kan det kanskje være lettere med en tispe.Tispen har løpetid to ganger i året, ferdig med det. Men det er slett ikke sikkert alle tispene i nabolaget har løpetid samtidig, så hvis det er mange tisper i nærheten kan du fort ha en hannhund som kjenner løpetidlukt i lange tider, og det kan være slitsomt. Hvis det ikke bor mange tisper i nærheten synes jeg dere skal velge det dere tenker dere har mest lyst på, dette er på mange måter bare smak og behag.

Det er mye viktigere å være nøye på valg av oppdretter! Sørg for at dere finner en som er godkjent av NKK, og be om referanser fra tidligere hvalpekjøpere. 

Anonymous poster hash: a45b1...54a
Skrevet

Vi har ei tispe på snart 6mnd. Hun er rolig og snill, men gruer litt for løpetid. Vi kjøpte tispe grunnet at hunden kanskje ikke blir like stor som hanner og litt roligere under puberteten. Foreløpig ligger hun godt an å bli ei stor tispe:-) . Spør meg igjen når vi har unnagjort første...og andre løpetid😉

Anonymous poster hash: c26e5...6cf

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd og erfaringer. 

Har noen av dere gått på valpekurs? Jeg skal gå på valpekurs og må velge mellom med eller uten klikkertrening. Er veldig, veldig skeptisk til klikker. 

Vi gleder oss masse.  Kjenner jeg heller litt mot en hannhund, for å slippe løpetid. Samtidig er jeg redd for at vi får en veldig hormonell hund når puberteten setter inn. 

Vi bor i en by, rett i utkanten av sentrum. Kan nok regne med at det er en del hunder i nabolaget (vi har nylig flyttet, så har ikke helt oversikten). Ser alltid MANGE hunder når vi bruker turområdene i nærheten. 

I høst har jeg besøkt flere oppdrettere (alle forholder seg til NKK) og har landet på en. Fikk nettopp beskjed om at tispa er drektig og at det blir (forhåpentligvis) født valper i tidlig desember. 

Rett oppdretter har vært utrolig viktig, så jeg besøkte fire aktuelle som skulle parre sine tisper. Valgte den oppdretteren som jeg fikk best kontakt med og som hadde hunder jeg opplevde som utrolig fine på alle måter. 

Skrevet

Snakk med de som holder valpekursene,og spør hva de legger vekt på. Det som er bra med klikkertrening er fokuset på positiv forsterkning, men det er fult mulig å trene med positiv forsterkning uten klikker. Hvis kurset uten klikker vektlegger positiv forsterkning ville jeg valgt det.. Klikker er et fint hjelpemiddel, hvis du har en hund som responderer på den type trening, men det vet du ikke før du kjenner hunden. Min forrige hund fungerte overhodet ikke på klikkertrening. Hun ble rett og slett ikke motivert av det. Men med positiv trening uten klikker var hun den mest lettlærte hunden jeg noen gang har hatt, som alltid fikk masse skryt for oppførselen sin.

(Og til dere som nå skal fortelle meg at jeg gjorde det feil, så klarte heller ikke hverken treneren i klubbenher, eller den profesjonelle treneren, som var hentet inn fra utlandet og hadde dette som fultidsjobb, å få hunden til å respondere på klikkertrening)  

Anonymous poster hash: a45b1...54a
Skrevet

Min første hund var hannhund. Nå har jeg 2 tisper og 1 hann. Jeg synes tispene er roligere og enklere på mange måter. De stikker aldri av og holder seg i nærheten av meg. De er litt mer lunefulle og lærer ikke sååå fort. Selv om de egentlig vet, gidder de ikke alltid å utføre kommandoer så raskt. Litt "seige". Hannhunden er tøffere, bråere, mer rastløs inne, tør å gå lenger unna oss og han "hører ikke så lett" alltid. Men han er superfin å trene, utfører kommandoer superraskt og presist. Sånn var det med den første hannhunden min også. Til lydighet eller annen konkurranse ville jeg definitivt valgt hannhund. Jeg lærer hundene mine å "tisse på kommando". Hannhundene får ikke skvette overalt. De får tisse 2-3 ganger før vi starter å gå tur - og 1-2 ganger før vi går inn. På runden vår er det ingen markering uten at jeg sier "vær så god" til ham. Jentene tisser stort sett bare 1-2 ganger, så der er jeg ikke så nøye med det (men veldig kjekt at de kan tisse på kommando - hvis det regner eller vi har forsovet oss - da går det fort unna på lufteturen!) Tispene løper 1-2 (noen 3 men det har aldri mine gjort) ganger i året. Jeg ser ikke på det som noe stort problem. Mine er flinke til å vaske seg, og jeg må bare tørke opp litt på gulvet innimellom. Går fort over. Er 3 uker totalt, men de blør ikke så mye hele løpetiden. Er mest i 1 uke, og det overlever vi :) Det går an å bruke tispetruse med bind i, men jeg tenker hundene må lære seg å vaske seg selv. Den eldste min er "pensjonist" nå, og jeg har merket at hun ikke vasker seg like mye under løpetid som hun gjorde før.

Ulempen ved tisper er at de lett får jurkreft/livmorkreft i 7-10 årsalderen. Man må være litt ekstra obs på dette. Noen hannhunder er litt "strie" mot andre hannhunder, men det kan tiper være mot andre tisper også. Mine har heldigvis ikke vært vanskelige på den måten. Godt lederskap og god sosialisering det første året er viktig for hvordan hunden blir resten av livet.

Hannhundene er større og flottere å se på. Hvis du får en godt dressert hannhund som har godt lynne, har du en superhund!! Husk at det stort sett alltid er noen tisper som løper (hannhundene lukter det på laaaaang avstand), så hannhundene har i prinsippet løpetid hele året!!

Ble langt :) Sum summarum... jeg liker nok tispene best til "husbruk" og hannhundene til lydighet.

Skrevet

Har alltid hatt tisper, men ble hannhund denne gangen, og jeg sier det bare -aldri mer!-. Nå bor vi i tettbebyggelse, og hver gang en tispe i nabolaget har løpetid er det på med pistring, klapring i tenner, skummer, stress uten sidestykke, har også stressnappet av seg pels. Mulig dette går seg til med alderen, er 1 år og 10 mnd nå. Synes oppriktig synd i hunden, kan ikke være godt å ha det sånn.

Derimot når det ikke er løpstisper i nærheten er han en fantastisk hund, rolig og trivelig, men blir nok ikke hannhund i tettbebyggelse på meg flere ganger. Løpetid er ingenting i forhold. Dette er også en Golden, og kan absolutt anbefale rasen! :)

Anonymous poster hash: 60511...c21

Skrevet

Vi er førstegangs hundeeiere, og hadde samme problemstilling for 3 år siden. Vi valgte tispe til slutt, og er veldig glad for det. Dette er jo smak og behag, men jeg føler litt at det det argumenteres med fra de som har hannhund, er at man slipper løpetiden. Jeg opplever ikke denne som stress i det hele tatt. Vi har valgt og bruke tispetruse, noe hun godtar uten problemer (får vasket seg likevel). Ikke noe søl. Presis som en klokke (2 ganger i året), ca 3 uker, blør i 2, ikke mye blod. Man kan jo oppleve innbilte svangerskap og litt stress rundt det, vi har ikke opplevd det. Med hannhunder er det vanlig med forhudskatarr hvor det drypper illeluktende fra junior, de jukker, kan være dominante, aggressive mot hannhunder (tisper kan jo også være det mot andre tisper, men opplever de oftere som mildere), markere inne, det drypper tiss etter tissing, urolige hele året fordi naboen har løpetid. Dette er bare mitt inntrykk, og hannhunder kan nok være like bra. Individ er kanskje vel så viktig, men kan jo være vanskelig å vurdere hos en valp. Men synes ikke løpetid skal være et argument, synes ikke det er mye styr, det kan være vel så mye kroppsvæsker og styr hos en hanne. Tispene kan jo være litt mer hormonelle og varierende i humøret, mens hannene er mer stabile. Vi opplever ikke det, men vet noen gjør det. Lykke til :)

Anonymous poster hash: c72f6...4ed
Skrevet

Tipse. ..uten tvil. Har hatt begge deler. Stoooor forskjell.

Skrevet

Takk, igjen, alle sammen. Her var det mye god informasjon og mange gode erfaringer. Her vi bor er det nok hunder overalt. Uansett om de ikke er akkurat i nabohuset ser jeg mange hunder på typiske tursteder. 

Kanskje det er best med ei tispe. Mange av dere sier jo det. Veldig greit å høre erfaringene deres, særlig dere som har erfaring med både hann og tispe. 

Jeg har fått enda mer å tenke på :) 

Skrevet

Min første hund var hannhund. Nå har jeg 2 tisper og 1 hann. Jeg synes tispene er roligere og enklere på mange måter. De stikker aldri av og holder seg i nærheten av meg. De er litt mer lunefulle og lærer ikke sååå fort. Selv om de egentlig vet, gidder de ikke alltid å utføre kommandoer så raskt. Litt "seige". Hannhunden er tøffere, bråere, mer rastløs inne, tør å gå lenger unna oss og han "hører ikke så lett" alltid. Men han er superfin å trene, utfører kommandoer superraskt og presist. Sånn var det med den første hannhunden min også. Til lydighet eller annen konkurranse ville jeg definitivt valgt hannhund. Jeg lærer hundene mine å "tisse på kommando". Hannhundene får ikke skvette overalt. De får tisse 2-3 ganger før vi starter å gå tur - og 1-2 ganger før vi går inn. På runden vår er det ingen markering uten at jeg sier "vær så god" til ham. Jentene tisser stort sett bare 1-2 ganger, så der er jeg ikke så nøye med det (men veldig kjekt at de kan tisse på kommando - hvis det regner eller vi har forsovet oss - da går det fort unna på lufteturen!) Tispene løper 1-2 (noen 3 men det har aldri mine gjort) ganger i året. Jeg ser ikke på det som noe stort problem. Mine er flinke til å vaske seg, og jeg må bare tørke opp litt på gulvet innimellom. Går fort over. Er 3 uker totalt, men de blør ikke så mye hele løpetiden. Er mest i 1 uke, og det overlever vi :) Det går an å bruke tispetruse med bind i, men jeg tenker hundene må lære seg å vaske seg selv. Den eldste min er "pensjonist" nå, og jeg har merket at hun ikke vasker seg like mye under løpetid som hun gjorde før.

Ulempen ved tisper er at de lett får jurkreft/livmorkreft i 7-10 årsalderen. Man må være litt ekstra obs på dette. Noen hannhunder er litt "strie" mot andre hannhunder, men det kan tiper være mot andre tisper også. Mine har heldigvis ikke vært vanskelige på den måten. Godt lederskap og god sosialisering det første året er viktig for hvordan hunden blir resten av livet.

Hannhundene er større og flottere å se på. Hvis du får en godt dressert hannhund som har godt lynne, har du en superhund!! Husk at det stort sett alltid er noen tisper som løper (hannhundene lukter det på laaaaang avstand), så hannhundene har i prinsippet løpetid hele året!!

Ble langt :) Sum summarum... jeg liker nok tispene best til "husbruk" og hannhundene til lydighet.

Glemte å si at det også er store individuelle forskjeller :)

Skrevet

Vi er førstegangs hundeeiere, og hadde samme problemstilling for 3 år siden. Vi valgte tispe til slutt, og er veldig glad for det. Dette er jo smak og behag, men jeg føler litt at det det argumenteres med fra de som har hannhund, er at man slipper løpetiden. Jeg opplever ikke denne som stress i det hele tatt. Vi har valgt og bruke tispetruse, noe hun godtar uten problemer (får vasket seg likevel). Ikke noe søl. Presis som en klokke (2 ganger i året), ca 3 uker, blør i 2, ikke mye blod. Man kan jo oppleve innbilte svangerskap og litt stress rundt det, vi har ikke opplevd det. Med hannhunder er det vanlig med forhudskatarr hvor det drypper illeluktende fra junior, de jukker, kan være dominante, aggressive mot hannhunder (tisper kan jo også være det mot andre tisper, men opplever de oftere som mildere), markere inne, det drypper tiss etter tissing, urolige hele året fordi naboen har løpetid. Dette er bare mitt inntrykk, og hannhunder kan nok være like bra. Individ er kanskje vel så viktig, men kan jo være vanskelig å vurdere hos en valp. Men synes ikke løpetid skal være et argument, synes ikke det er mye styr, det kan være vel så mye kroppsvæsker og styr hos en hanne. Tispene kan jo være litt mer hormonelle og varierende i humøret, mens hannene er mer stabile. Vi opplever ikke det, men vet noen gjør det. Lykke til :)

Anonymous poster hash: c72f6...4ed

Ang. tissing. Hannhunder tisser ofte i pelsen på baksiden av frambeina... spesielt merker man det på hunder med litt pels...

Skrevet

Har alltid hatt tisper, men ble hannhund denne gangen, og jeg sier det bare -aldri mer!-. Nå bor vi i tettbebyggelse, og hver gang en tispe i nabolaget har løpetid er det på med pistring, klapring i tenner, skummer, stress uten sidestykke, har også stressnappet av seg pels. Mulig dette går seg til med alderen, er 1 år og 10 mnd nå. Synes oppriktig synd i hunden, kan ikke være godt å ha det sånn.

Derimot når det ikke er løpstisper i nærheten er han en fantastisk hund, rolig og trivelig, men blir nok ikke hannhund i tettbebyggelse på meg flere ganger. Løpetid er ingenting i forhold. Dette er også en Golden, og kan absolutt anbefale rasen! :)

Kastrer ham! Stakkars hund, han har det jo utrolig vanskelig og vondt. La ham slippe.

Anonymous poster hash: 3e5ed...890

Skrevet

Ser en del sier at hanhunder er så urolige når tipsene i nabolaget har løpetid. Vel, jeg har hanhund og her vi bor er det minst 5 tipset i nabolaget. Mulig det er flere, men det er 5 tipset som bor tett på oss. Vi pleier å få beskjed når noen av disse har løpetid. Eneste vi merker når det er løpetid i nærheten er at hunden går med nesa mer ned i bakken og snuser. Aldri hyling, rømninger eller andre problemer.

Har tidligere hatt tispe som hadde løpetid et par ganger i året. Hun blødde noe for jævlig. Ikke mulig å ikke ha på truse og bind. Problemet med dette ble at hun slikket seg veldig der nede så trusa og bindet ble skikkelig ekkelt og vått.

Anonymous poster hash: 7b807...126

Skrevet

Kastrer ham! Stakkars hund, han har det jo utrolig vanskelig og vondt. La ham slippe.

Anonymous poster hash: 3e5ed...890

Det er ikke alltid atferden avtar når den først er "tillært" hos en hannhund. Kastrering gjør at han ikke fysisk kan parre, men det løser ikke alle verdensproblemer. Synes du skal ta det opp med veterinær og andre fagfolk, for det høres ikke bra ut for hunden. En mulighet er å prøve kjemisk kastrering først. Før man bestemmer seg for kjemisk kastrering. Kjenner til flere hannhunder som ikke har endret atferd så veldig mye etter kastrering. En hannhund ble noe dempet, men ikke helt "bra".

Skrevet

Ville hatt gutt. Vet ikke hvorfor. Bare en følelse :)

Skrevet

Ville hatt gutt. Vet ikke hvorfor. Bare en følelse :)

En ting man kan si om guttene er at de er veldig reale! Og de pleier å holde seg lekne hele livet. Tispene kan bli litt "damete" etter 5-7 år ;)

Skrevet

Dette ble jo en skikkelig hundediskusjon. Så kjekt! 

Nå som vi vet at det trolig blir valp over nyttår så er vi nødt til å lande på kjønn. Selvfølgelig kan vi si at det ikke er viktig, har sagt det til nå, men jeg kjenner på at jeg har lyst til at vi skal bestemme oss i forkant. 

Lurer på en ting til, og dette er kanskje et mer ømtåelig emne. Er det noen som bruker bur, utenom i bil?

Vi har barn og katter. Tenker litt på å ha et bur inne, for å gi hunden et sted den kan være i fred. Tanken er ikke å bruke det lukket til daglig. Har skjønt at dette med bur/ikke bur er et hett diskusjonstema. 

Et eventuelt bur hos oss blir som et lite fristed inne. Med mykt å ligge på etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...