Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #1 Skrevet 24. oktober 2014 Har man krav på fri som andre arbeidstakere til å få fri til å amme barnet i løpet av dagen, så lenge det er under 1 år, når man er ekstravikar/ behovsvikar? Noen som faktisk vet, og hvor kan jeg eventuelt finne det skriftlig? Anonymous poster hash: 029fb...d53
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #2 Skrevet 24. oktober 2014 Arbeidsmiljøloven § 12-8.Ammefri (1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. (2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer. 0 Endret ved lov 7 juni 2013 nr. 27 (ikr. 1 jan 2014 iflg. res. 7 juni 2013 nr. 590. Anonymous poster hash: bcd4d...8cb
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #3 Skrevet 24. oktober 2014 Ja, du har krav på fet selv om du bare er ringevikar. Utfordringen kan være at du ikke vil få vakter dersom du fremsetter fram om dette. Som ringevikar skal du jo faktisk vikarierende for noen innenfor en gitt vakt. Det blir jo fort vanskelig hvis man må ha vikar for ringevikaren......... Du må også opplyse om behovet for ammefri på forhånd slik at arbeidsgiver kan planlegge for fraværet Anonymous poster hash: 7aa16...b6c
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #4 Skrevet 24. oktober 2014 Det er jo snakk om at en kan bruke det i slutten eller starten av dagen også. Merker at det blir lenge med 8+timer å ikke få tømt puppene, når man har ammet minst hver 5 time i 9 mnd. Slutten og begynnelsen av dagen er lite produktiv, så er ikke snakk om at det er behov for ekstravikaren da alikevel... Ble sagt av et fagforbund at man ikke hadde rett så lenge man ikke var i fast vikariat, men jeg får ikke det til å stemme med loven. Jeg har ikke tenkt å krangle på det, bare syntes det var litt rart. Anonymous poster hash: 029fb...d53
Kamomille Skrevet 24. oktober 2014 #5 Skrevet 24. oktober 2014 Det er jo snakk om at en kan bruke det i slutten eller starten av dagen også. Merker at det blir lenge med 8+timer å ikke få tømt puppene, når man har ammet minst hver 5 time i 9 mnd. Slutten og begynnelsen av dagen er lite produktiv, så er ikke snakk om at det er behov for ekstravikaren da alikevel... Ble sagt av et fagforbund at man ikke hadde rett så lenge man ikke var i fast vikariat, men jeg får ikke det til å stemme med loven. Jeg har ikke tenkt å krangle på det, bare syntes det var litt rart.Anonymous poster hash: 029fb...d53 Det kan være at fagforbundet har rett - jeg vet faktisk ikke. Som tilfeldig ringevikar skal du jo steppe inn på kort varsel i en annens vakt pga frafall, f.eks. ved sykdom. At vikaren da skal kunne kreve fri virker noe urasjonelt. Jeg tror faktisk man må sjekke forarbeidene til loven for å se hva som står der. Hvis argumentet ditt er at det vakten er så lang at det blir for mye men mer enn 8 timer uten amming når du er vant til å amme minst hver 5 time, så gir det egentlig liten mening å kreve ammefri på begynnelsen eller slutten av dagen. Da ville det fel være mest aktuelt midt i vakta sånn rent timemessig? At dagen er lite produktiv på begynnelsen og slutten er heller ikke relevant. Det er arbeidsgiver som fastsetter arbeidstiden og som hersker gir din tilstedeværelse og for utførelse av arbeid.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #6 Skrevet 24. oktober 2014 Det er jo snakk om at en kan bruke det i slutten eller starten av dagen også. Merker at det blir lenge med 8+timer å ikke få tømt puppene, når man har ammet minst hver 5 time i 9 mnd. Slutten og begynnelsen av dagen er lite produktiv, så er ikke snakk om at det er behov for ekstravikaren da alikevel... Ble sagt av et fagforbund at man ikke hadde rett så lenge man ikke var i fast vikariat, men jeg får ikke det til å stemme med loven. Jeg har ikke tenkt å krangle på det, bare syntes det var litt rart.Anonymous poster hash: 029fb...d53 Da kan du kanskje forsøke å pumpe midt på dagen? Anonymous poster hash: 7aa16...b6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå