Gå til innhold

Hva slags fritidsaktivitet kan passe en 9åring med ADHD?

Anbefalte innlegg

Han har ingen sosiale antenner dessverre :-( Eneste han trives med i hele verden er iPad og spill på data. Vi har alltid presset litt på at NOE må han drive med, men har prøvd en del ting... ingenting går! Ender alltid opp med at han gjør ting han ikke skal og får kjeft eller havner i bråk med andre barn... Ingen vil ha han med, da ofte slike barnepartier blir trent av ungdom og de har jo INGEN erfaring med å takle slike barn.

MÅ han gå på noe egentlig? Får lite/ingen hjelp av PPT... Er medisinert daglig.

Anonymous poster hash: dfd9c...9f2

Fortsetter under...

Vår erfaring er at all aktivitet med mye venting (f. Eks turn hvor de må vente på tur for å hoppe ol) funket ikke. Det ble bare tull og tøys under ventingen, som igjen gjorde at det ble mer ris enn ros...

Anonymous poster hash: 885a0...d42

Jeg tenker individuell idrett først eks:

Kampsport,

Svømming,

Stup,

Ridning, 

Tegning/maling/instrument (  kunstnerisk utfoldelse )

Ski,

Orientering,

Gocart,

Evt lagidrett som dere kan være med som trenere for, noe dere drev med i deres barne/ungdomstid.

Anonymous poster hash: 2b1eb...890

Svømming også prøvd... samme resultat der, blir venting og da er han mer opp ned enn vanlig og da får han lite ut av kursene... føler han lærer null og niks på 10 uker også er jeg 1700,- fattigere :-(

Annonse

Svømming også prøvd... samme resultat der, blir venting og da er han mer opp ned enn vanlig og da får han lite ut av kursene... føler han lærer null og niks på 10 uker også er jeg 1700,- fattigere :-(

Du må ha privattimer i svømming. Da er det ikke venting.

Anonymous poster hash: 3fc16...15f

Men privattimer en gang i uka på svømmehallen her vil bli enormt dyrt... litt begrenset hva vi har råd til også. Har ett barn til også som må få gå på akitvitet...

Jeg ville foreslå kampsport, men ser at det allerede er prøvd. Det finnes seriøse sentre som er veldig flinke med barn. Der lærere de også disiplin og den slags.

Jeg har selv adhd og jeg har stort utbytte av det :)

Men privattimer en gang i uka på svømmehallen her vil bli enormt dyrt... litt begrenset hva vi har råd til også. Har ett barn til også som må få gå på akitvitet...

Her koster det 2600 kr for 9 ganger.

Vi bruker hjelpestønaden på tilrettelagte fritidsaktiviteter.

Jeg sliter med det samme. Har en på 11 år med asperger, og han går ikke på noe. Han har prøvd svømming, speider, turn, korps, kampsport. Sikkert mer også. Jo, han gikk en periode på en gruppe gjennom kommunen. De var seks gutter på hans alder med to mannlige ledere. Så var de i svømmehallen, ute på forskjellige turer etc. Det virket helt toppen, men min gutt syns det ble for skummelt. Kanskje dere har noe sånt? 

Jeg har kommet til det at sønnen min ikke trenger å gå på noe. Selv om jeg fortsatt vurderer ulike alternativ i hodet mitt :P Tenker feks speider, hvis jeg er med som en "ekstrahjelper" i gruppa, skyting, yoga... 

Anonymous poster hash: bc197...e82

Det er flott at dere kan. Her dekker hjelpestønaden min tapte arbeidsinntekt siden jeg umulig kan jobbe fulltid med oppfølging av gutten, samt at den betaler for hans privatskole der han må gå for å ha det bra. 

Annonse

Det er flott at dere kan. Her dekker hjelpestønaden min tapte arbeidsinntekt siden jeg umulig kan jobbe fulltid med oppfølging av gutten, samt at den betaler for hans privatskole der han må gå for å ha det bra.

Her betaler omsorgslønnen tapt arbeidsinntekt. Har dere vurdert å søke det?

Jeg har en sønn med ADHD og Aspergers. Ishockey har blitt redningen vår! Veldig strukturerte treninger, ikke noe rom for å vandre avgårde eller lage noe tull. Veldig klare instruksjoner og høyt tempo. Han trener fem ganger i uken, ofte mer. Han ELSKER det!

Han fungerer veldig godt i organiserte aktiviteter. Han fungerer desverre ikke så godt sosialt, så en av oss er alltid med på treninger, cuper etc og følger han opp.

Men på banen er han som alle andre.

Han står i mål, og er kjempeflink! Spiller ofte kamper opp en eller to årsklasser.

Jeg tror det er lettere for han å være keeper enn å være utespiller. Der har han en veldig klar oppgave og må følge med konstant.

Det som er bra med ishockey er at de har camper i alle ferier, og også ishockey Sfo noen steder.

Vi strevde lenge vi også før vi fant hans "greie", vært innom de fleste sporter.

Jeg vil ikke medisinere barnet mitt, så er derfor veldig opptatt av daglig hard fysisk aktivitet. Han har mye uro i seg, og han får ut alt dette på treninger.

Når det gjelder andre sporter funket også alpint bra! Men han ville alltid være i bakken og kjøre alene. Slik kan han holde på i timesvis, ned bakken og opp igjen med heisen.

Jeg satt på cafèen og var tilgjengelig.

Fotball og håndball fungerte ikke...

Anonymous poster hash: b6704...d29

Takk for mange gode forslag. Kulturskolen her har desverre mange års venteliste på å komme inn, og tror ikke det er noe for han heller. Hockey er ikke prøvd, men vi har ikke ishall heller så det er ikke et tilbud i nærheten engang, nærmeste ishall blir nok 1 times kjøring unna.

Sport som ikke innebærer mye underliggende koder. Fotball er lite gunstig.

Vi har god erfaring med kampsport, men ikke første stedet vi forsøkte. Andre stedet har to instruktører, voksne og drevne, på ca ti barn. Det går veldig bra.

En til en er best, som bordtennis, badminton. Noen har seilekurs. Er han veldig urolig er nok sykling, orientering og annet mer aktiv sport bedre. Ellers må du bare dra han med på noen turer selv med et mål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...