Gå til innhold

Inspirert: Hva er forskjellen på en psykolog og en psykiater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg annser dem begge som leger, rett eller galt?

Som jeg har forstått så driver en psykolog med terapi, enten en-til -en eller i gruppe.

Men kan ikke skrive ut medisin.

En psykiater kan drive med terapi, men kan skrive ut medisin?

Rett eller galt?

Psykologistudiet:

Hvem er dette for? En som vil være psykolog eller psykiater?

Er basisen for psykologer og videreutdanning for psykriatere?

Rett eller galt?

Har en kamerat som er utdannet lege, men som spesialiserte seg innen psykratri, og er nå blitt psykriater.

Kan en psykolog velge samme vei?

Og hva vil så deres tittel være?

Vil det være anderledes enn de som har studert kun psykologi?

Skrevet

Både psykologen og psykiateren kan drive terapi, men kun psykiateren kan skrive ut medisiner. Psykiater er lege med tilleggsutdanning innen psykiatri, psykologen har gått psykologistudiet. Generelt tror jeg psykologer er flinkere enn psykiatere på terapi fordi de fokuserer mer på det. Du kan ikke bli psykiater uten å være lege først. Psykologen kan ta spesialisering og bli psykologspesialist, eller kan ta doktorgrad.

Anonymous poster hash: ed4f1...ff8

Skrevet

Man kan studere psykologi (bachelor eller master). Da blir man ikke psykolog.

For å bli psykolog må man gå profesjonsstudiet i psykologi, dette kan man søke på etter måla gått første året på bachelor psykologi.

En psykiater har i tillegg legeutdannelse og kan skrive resepter.

Skrevet

En psykiater er en lege som har spesialisert seg innen psykiatri.

En psykolog har kun studert psykologi. En psykolog kan ikke bli psykiater med mindre vedkommende tar legeutdannelse.

Anonymous poster hash: 2d86e...a43
Skrevet

Det meste du skrev er feil, HI. 

En psykiater er lege med spesialisering innen psykiatri.

En psykolog har tatt embetsstudium innen psykologi. Dette er IKKE det samme som å ta en master i psykologi. 

Utdanningene er ikke det samme, og om en psykiater vil bli psykolog, eller omvendt, må vedkommende gå gjennom en helt ny utdanning fra scratch. 

Anonymous poster hash: ac20e...7dc
Skrevet

Du har rett i noe, tar feil i noe.

Psykologi og medisin er begge profesjonsutdanninger på universitetet. Medisinstudentene blir leger og de bruker sin studietid på å lære om somatikk. Psykologistudentene lærer om psykologi, normalutvikling, psykiske sykdommer og nervesystemet. Psykologistudiet er rettet mot å utøve terapi.

Etter fullført studie pleier både leger og psykologer å påstarte spesialisering. En av legenes spesialiseringsmuligheter er psykiatri. En psykiater er altså en lege med videreutdanning i psykiatri. Da får de terapiopplæring og kan dermed både utøve terapi og skrive ut medisiner. Psykologenes spesialisering er typisk i barne- og ungdomspsykologi, voksenpsykologi, rus osv. Da øker altså psykologens kunnskap om en spesiell klientgruppe. Felles for begge spesialiseringene er at legen/psykologen må være i flere typer praksis, alle må innom innlagte pasienter, voksne/barn.

Skrevet

De har også ulike innfallsvinkler på problemene.

En psykolog graver i fortiden og mener vel stort sett at plager kommer av opplevelser i barndommen, mens psykiateren som jo er lege, gjerne vil koble vitenskap inn og mener arv er svaret...

Utrolig hvor tilfeldig behandlingen kan bli...

Anonymous poster hash: 121bf...f12

Skrevet

OK, nå har jeg lest svarene deres og begynt å forstått en del.

For det første, takk til den første som svarte meg, der fikk jeg mest hjelp!

Når jeg skriver psykologistudiet som psykologer tar mener jeg det 7 års studiet de tar. Beklager at det kunne misforståes med en Mastergrad.

Psykologer har ikke legeutdanning, psykriater har?

Fremdeles på sporet?

Hvordan de jobber, anngående siste anonym bruker, så tar du nok mye feil!

Psykriater er ikke bare der for å pushe medisiner!

Skrevet

Når jeg skriver psykologistudiet som psykologer tar mener jeg det 7 års studiet de tar. Beklager at det kunne misforståes med en Mastergrad.

Fremdeles på sporet?

Det heter psykiater, ikke psykRiater! Og, ja, psykiatere har legeutdannelse, ikke psykologer.

Anonymous poster hash: 557c1...679

Skrevet

De har også ulike innfallsvinkler på problemene.

En psykolog graver i fortiden og mener vel stort sett at plager kommer av opplevelser i barndommen, mens psykiateren som jo er lege, gjerne vil koble vitenskap inn og mener arv er svaret...

Utrolig hvor tilfeldig behandlingen kan bli...

Anonymous poster hash: 121bf...f12

Ehhh... Du har pittelitt rar formening om hva en psykolog gjør synes jeg. De er da ikke bare opptatt av fortiden/barndommen...! Rareste jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 03931...e24

Skrevet

Spesialiseringen til leger for å bli psykiater, er like lang som hele psykologutdanningen!

Anonymous poster hash: 4bf88...5e9

Skrevet

Fremdeles på sporet?

Profesjonsutdanningen for psykologer er fem år, pluss et år de må ta før de kan søke seg inn. Altså seks totalt forsåvidt, men ikke syv.

Skrevet

Fremdeles på sporet?

Profesjonsutdanningen for psykologer er fem år, pluss et år de må ta før de kan søke seg inn. Altså seks totalt forsåvidt, men ikke syv.
I Oslo søker man med karakterer fra vgs og starter da på et seksåring embetsstudium. Dette er litt ulikt på de forskjellige universitetene. Til deg over... er videreutdanningen for å bli psykiater virkelig seks år, med fulltidsstudium? Det høres mye ut...

Anonymous poster hash: 46a26...c8b

Skrevet

Medisin og psykologi er begge seks år på universitetet.

Spesialiseringen tar fem år for begge yrkesgruppene. Det er på ingen måte snakk om nye fem år fulltidsstudier. Man skal tilegne seg variert erfaring, gå i veiledning og gå på kurs mens man jobber fullt.

Faglig tilnærming til klientene varierer, men legene har tradisjonelt vært temmelig psykodynamiske i sin forståelse av terapi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...