Gå til innhold

Er så fortvilet... Har skrevet før angpende en søster som utnytter vår far på det groveste, og det er lite vi kan gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund tilbake la jeg ut et innlegg her angående min søster og min far.
Kort oppsumert:
Min søster er i dyp gjeld, har mistet alt, mann er død og hun har mistet omsorg for sine barn. Hun har nå rusproblemer pg er den mest manipulerende personen jeg noensinne har møtt. Kynisk og egosentrisk. Driter i alle utennom hun selv. Ungene vil hun ha tilbake, men det virker som det kun er for prestisjens del, ikke fordi hun bryr seg nevneverdig (men hun bruker situasjonen for å sanke sympati hos andre, og på den måten manipulere vedkommende til en eller annen form for hjelp).

Min far har for flere år siden fått et alvorlig hjerneslag, han er skilt fra min mor og lever alene med litt hjelp.
Han var relativt ung da han fikk slaget, begynnelsen av 50årene.
Han har en kognitiv svikt, som gjør at han ikke har så lett for å tenke rasjonelt, og klarer oppfatte verden som vi andre gjør det.
Han er ikke umyndigjort, noe han egentlig skulle vært, men det er en lang prosess, og min mor skilte seg fra ham før prosessen var fullført.
Min fars bror syns det var for gale at han sulle bli umyndigjort å få verge, så han avblåste alt, for han skulle ikke umyndigjøres, han skulle ha full kontroll på seg selv og si egen økonomi.
Noe han ikke har, kontroll altså.
Min far har vært veldig velstående han har hatt en god formue, hobbyen hans var å investere penger i aksjer og fond, han hadde god oversikt og forståelse for markedet.
Dessverre ble denne forståelsen kraftig svekket da han fikk slag, men han fortsatte i samme baner etter slaget, kjøpte aksjer osv, mye ble tapt.
Jeg har ikke oversikt over hvor mye, men det er mye.
Men det er hans penger, og det er lite vi/jeg får gjort med det.

Min søster er husløs, arbeidsløs, barneløs og rusavhengig og har nå flyttet inn hos faren vår.

Vår far klarer ikke se det for hva det er, at hun ser på dette som enkelt, og at hun kan tvinne han enda mer rundt lillefingen og få det hun vil, nemlig penger.
Noe hun mener hun har krav på, for verden har vært så stygg med henne (!).
Faren vår ser på henne som en datter som bryr seg, noe jeg og min bror tydeligvis ikke gjør, for vi har ikke så mye tid i hverdagen med unger full jobb og studier. 

Han ser ikke situasjonen for hvordan den er, han ser og hører bare det min søster forteller.

SÅ kommer problemets kjerne, bortsett fra at min søster nå er et problem i seg selv og skapet splid i familie og eller hvorhen hun går, så har hun nå klarte det kunstykke og sette vår far i gjeld.
Gjeld!
Det høres helt vanvittig ut, og hinsides en røverhistorie, i og med at mannen hadde flere millioner, noe har han "mistet" selv, men store summer er gått med på å oppretteholde hennes ekstravagante livstil i utlandet over flere år.
Uten arbeid, kun levd på vår far.
Vi visste lite om dette, eller ihvertfall alvorligheten i det før nylig.
Hun har kommet utfor de rareste situasjoner som har krevd enorme pengesummer, og vår far, har betalt, hun har alltid vært flinkest til p spille på samvittigheten til folk, og min far har overhodet ingen mulighet til å beskytte seg mor det, da han faktisk ikke ser eller forstår det.

Formuen hans er nå forduftet, og han har nå satt seg i gjeld.
Og nå kommer vi til kjernen.
For flere år siden  ga far vår etter stort press fra min bestemor, oss alle 3 barna forskudd på arv.
Vi fikk alle en god summ hver.
Og investerte samtlige i bolig.
Takket være han kom vi oss alle ut på boligmarkedet.
Min søster kom best utavdet, hun kjøpte bolig først når boligverdiene var lave.
Hun hadde alt.
SÅ tapte hun alt, og det er fra nå av hun begynte på snylte på vår far.
Vi viste lite av det, da hun reiste ut av landet og ble borte i flere år, vi viste ikke at far vår betalte store summer jevnlig til henne.

Han har allerede investert i 3 (!) boliger hun har hatt, men hun sitter kun igjen med gjeld, det skal godt gjøres. Men hadde jeg fortalt hele historien hadde dere forstått. Men da blir det vel langt dette.
Med andre ord, hun hadde alt, hun hadde det bra, men har tapt alt.
Men det gjør ingenting for pappa betaler.
Og nå skal han ta opp lån til ny bolig til henne.

Vi søsken har aldri spurt vår far om penger, vi fikk forskudd på arv og har klart oss relativt bra etter dette.
Men vi har begge hatt tøffe tider økonomisk, og vi sitter ganske hardt i det akkurat nå.
Men vi kunne ikke drømt om å gått å spurt far min om penger.
Jeg føler det ville vært utnyttelse på høyt nivå.
Men min søster overlater alle pengeproblemer til pappa, så han sitter i klisteret.

Så er det det, når vår far en gang går bort, så vil nå arven hans til oss, bli gjeld.
Jeg vet at vi kan si fra oss arv, men det går ikke når vi allerede har tatt imot et forskudd på arven.
Så pga min søster så vil vi alle arve gjeld.
Av alle ting, så er dette nå det jeg irriterer meg mest over.
Virker kanskje smålig, men jeg har aldri hatt noe behov for å sette meg selv og familien i gjeld for min søsters del.
Jeg ser henne for hvem hun er, og det er jammen ikke mye bra.
Hun driter i hvem hun kjører over på veien, bare hun har det bra.
Jeg har selv meldt henne til barnevernet så hun mistet omsorgen for barna, og hun lovet å ta igjen.
Hun vet at større gjeld vil sette iss i større vansker.
Hun vil alt jeg skal ha det som hun, og hun bruker faren vår på å få dette til.

I lengre tid har jeg prøvd å ordne noe på dette, skjerme faren vår mot henne.
Men han forstår det ikke, og blir bare såret.
Jeg har hatt lengre samtaler med ham, prøvd å få ham til å forstå, jeg har nådd inn... Trodde jeg, til søsteren min kommer og velter historien min og spiller igjen på samvittigheten hans med løgn og bedrag.
Hun forteller det som passer henne. Og hun vet nøyaktig hvor svekket kognitivt vår far er. For er det noe hun ikke er, så er det dum.

Jeg har vært hos advokat, som har sendt meg til legen hans for å få en kognitiv test, jeg har sendt ham der og han har tatt test. Men så har min søster fått nyss i det, og stoppet hele greia, hhun har sagt at jeg vil umyndigjøre han, så han ikke kan bestemme over seg selv mer..Og at jeg vil ta fra ham pengene.
Hvilke penger tenker jeg da?
Men det er jo bare toppen av isfjellet av problemer i denne situasjonen.
Jeg har snakket med politiet, men de kan ikke gjøre noe.

Enkelt og greit, så kan min søster bare kjøre på, for både hun og min far er så beskyttet i dette samfunnet.
Så alt vi kan gjøre er å sitte å se på at hun ødelegger for ham, seg selv, og nå mulig oss også.
Jeg er ganske fortvilet. Det er min bror også, og vi aner ikke hva vi skal gjøre nå, vi har prøvd det meste.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal nå inn til min far, jeg har grått, jeg har kjeftet, jeg har tryglet, jeg har prøvd fornuft, jeg har egentlig prøvd det meste... Men det går ikke.
Alt jeg vil er at han skal forstå, og slutte å støtte min søster økonmisk, for kun på den måten kan hun ta fatt i sitt eget liv.

Jeg vet ikke om jeg bare trenger å lufte dette, eller om jeg trenger råd.
Jeg trenger helt klart råd, men jeg vet ikke om noen har noe å komme med, da vi har prøvd det meste.

Anonymous poster hash: eae0c...455
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg orket ikke lese hele, men sakens kjerne her er vel om dere nå er pliktig til å ta arven (gjelden) iom at dere har fått forskudd på arv. Jeg aner ikke, men jeg vil tro at det har noe med tiden fra forskudd til død? Virker merkelig om dere fikk forskudd på 100.000 for 20 år siden og om 10 år må ta imot gjeld på mangfoldig millioner...

Har du sjekket ut at dette faktisk er korrekt,

Anonymous poster hash: 2522e...84a

Skrevet

Herlighet for en smørje.... Jeg husker at du har skrevet her tidligere.  Har din søster noen diagnose, eller kan det mistenkes at hun har det? Sånn rent juridisk aner jeg ikke hvordan man tar fatt i denne type problemer, men kan hun anmeldes for å utnytte en syk person økonomisk? 

Skrevet

Dere er flere søsken, og her må dere stå sammen mot det sorte fåret! Få faren deres umyndiggjordt, gjerne med tilbakevirkende kraft dersom det er mulig, Dette fremstår som den eneste måten å bryte sirkelen på. Og en av dere må ta over økonomien hans. Om narkosøster prøver å hindre dere, må dere faktisk gå rettens vei, men regnner med dere står sterkt ettersom han har en kognitiv svikt (påvist) og har handlet så øonomisk uvørent i senere tid.

Er han uføretrygdet? I såfall (eller uansett), kontakt NAV og be dem om økonomisk rådgivningshjelp, slik at det kommer frem svart på hvitt hva dettee utspekulerte manipulative uttysket har drevet med i årevis!

Og lykke til!!! Dette må være veldig sårt å sitte og se på :(

Anonymous poster hash: 877aa...d9b
Skrevet

Så vidt jeg har forstått er det ingen fare for at dere blir belastet noe av gjelden selv om dere mottok gave for flere år siden. Så lenge faren din den gangen var solvent etter at gaven (forskudd på arv) ble gitt kan ikke kreditorene kreve dere for noe.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2014/Arve-gjeld-ved-gave/

Arve gjeld ved gave

Vil man med gave (eller forskudd på arv), også kunne arve gjeld? Eksempel en far med gjeld gir bort sitt hus og penger på konto til sønn under tiden han har gjeld. Vil da dette ansees som privat arv til sønn i etterkant når han går bort?

Publisert 06.01.2014 | Emner: Arv , Forskudd på arv , Gave , Arveoppgjør , Dødsbo

Svar:

Nei, om man får en gave kan denne ikke inkludere gjeld.

Om far imidlertid har mer passiva enn aktiva etter at gaven er gitt bort kan jeg imidlertid ikke utelukke at gaven kan kreves omstøtt etter dekningslovens regler, noe som bl.a. vil bero på hvor lang tid som er gått.

Dette kan skje gjennom inndrivelse fra kreditorer, eller ved skifte av insolvent dødsbo når far har gått bort. Om far heller ikke sitter i uskifte vil heller ikke gaven kunne kreves omstøtt av arvingene som overtar gjelden.

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Anonymous poster hash: 90343...105
Skrevet

Forskudd på arv er vel en sum dere har motatt? Kan ikke se for meg at du kan bli pliktig til å ta over gjeld!

Anonymous poster hash: a4f83...2d8

Skrevet

Dere er flere søsken, og her må dere stå sammen mot det sorte fåret! Få faren deres umyndiggjordt, gjerne med tilbakevirkende kraft dersom det er mulig, Dette fremstår som den eneste måten å bryte sirkelen på. Og en av dere må ta over økonomien hans. Om narkosøster prøver å hindre dere, må dere faktisk gå rettens vei, men regnner med dere står sterkt ettersom han har en kognitiv svikt (påvist) og har handlet så øonomisk uvørent i senere tid.

Er han uføretrygdet? I såfall (eller uansett), kontakt NAV og be dem om økonomisk rådgivningshjelp, slik at det kommer frem svart på hvitt hva dettee utspekulerte manipulative uttysket har drevet med i årevis!

Takk for svar.

En slulle trodd vi hadde alt som krevdes for å få alt dette som du skriver til.

Men det er ikke så lett.

Jeg skrev ett innlegg her for et par måneder siden, hvor jeg endte opp med å ta kontakt med advokat.

For å få ham umyndigjort.

Det var ikke lett.

For det første var det problmetatisk å gå til advokat uten min far, advokaten ble ganske irritert at jeg kom med noe så svakt som jeg gjorde, og sa han ikke kunne gå videre med saken før jeg hadde papirer på at han hadde en kognitiv svikt, så det måtte jeg få tak i.

Jeg snakket med fastlegen til min far, som også var svært irritert på meg siden hun ar taushetsplikt angående sine pasienter..

Men jeg fikk nå sendt ham til henne så han kunne ta en ny kognitivtest.

For det måtte en ny test til.

Han gikk med på å ta testen.

Men så stoppet det opp, for min søster fant utav hva jeg prøvde på, og sidne hun bor his ham og har daglig kontakt med ham, så fikk hun ham til å avbestille legetimen..

Så nå er vi ikke kommet lengre....

Skrevet

Takk for svar.

Men det er ikke så lett.

Jeg skrev ett innlegg her for et par måneder siden, hvor jeg endte opp med å ta kontakt med advokat.

Det var ikke lett.

For det første var det problmetatisk å gå til advokat uten min far, advokaten ble ganske irritert at jeg kom med noe så svakt som jeg gjorde, og sa han ikke kunne gå videre med saken før jeg hadde papirer på at han hadde en kognitiv svikt, så det måtte jeg få tak i.

Jeg snakket med fastlegen til min far, som også var svært irritert på meg siden hun ar taushetsplikt angående sine pasienter..

Men så stoppet det opp, for min søster fant utav hva jeg prøvde på, og sidne hun bor his ham og har daglig kontakt med ham, så fikk hun ham til å avbestille legetimen..

Men det er jo flere faktorer her, som denne økonomiske vanstyringen. Hva med å koble NAV inn? og ta det derfra? Eller kontakte fastlegen hans og forklare hvorfor han avbestiller? Det er selvsagt ikke lett å umyndiggjøre en person, og det skal det heller ikke være! MEN når det er så vannvittige tilstander, er det helt klart at denne mannen ikke tenker på en måte som gjør at han klarer å ivareta seg selv. Her tror jeg dere må få et helt apparat på banen, som krever at han tar de testene. Hva med at han bor hos en av dere andre en periode, så kan dere prøve å påvirke han til å se dette?

Vet det ikke er lett, men tror det er eneste vei :(

Skrevet

Så vidt jeg har forstått er det ingen fare for at dere blir belastet noe av gjelden selv om dere mottok gave for flere år siden. Så lenge faren din den gangen var solvent etter at gaven (forskudd på arv) ble gitt kan ikke kreditorene kreve dere for noe.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2014/Arve-gjeld-ved-gave/

Arve gjeld ved gave

Vil man med gave (eller forskudd på arv), også kunne arve gjeld? Eksempel en far med gjeld gir bort sitt hus og penger på konto til sønn under tiden han har gjeld. Vil da dette ansees som privat arv til sønn i etterkant når han går bort?

Publisert 06.01.2014 | Emner: Arv , Forskudd på arv , Gave , Arveoppgjør , Dødsbo

Svar:

Om far imidlertid har mer passiva enn aktiva etter at gaven er gitt bort kan jeg imidlertid ikke utelukke at gaven kan kreves omstøtt etter dekningslovens regler, noe som bl.a. vil bero på hvor lang tid som er gått.

Dette kan skje gjennom inndrivelse fra kreditorer, eller ved skifte av insolvent dødsbo når far har gått bort. Om far heller ikke sitter i uskifte vil heller ikke gaven kunne kreves omstøtt av arvingene som overtar gjelden.

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Takk for svar! Det var greit å vite.

Men saken er at deler av denne summen vi har fått i forskudd på arv, er gjort om til lån fra ham til oss.. Pga av at han ville slippe at vi skulle betale arveavgift.

Han betaler selv ned årlig den summen vi har lov å motta, tror det er 33000?

Men det er et stykke igjen å gå.

Tanken er jo fin da.

Så en del av pengen står oppført som lån, noe vi har skrevet under på og skattemyndigheten vet om.

Dette går ikke under gave og forskudd på arv.

Skrevet

Takk for svar.

Men det er ikke så lett.

Det var ikke lett.

Men det er jo flere faktorer her, som denne økonomiske vanstyringen. Hva med å koble NAV inn? og ta det derfra? Eller kontakte fastlegen hans og forklare hvorfor han avbestiller? Det er selvsagt ikke lett å umyndiggjøre en person, og det skal det heller ikke være! MEN når det er så vannvittige tilstander, er det helt klart at denne mannen ikke tenker på en måte som gjør at han klarer å ivareta seg selv. Her tror jeg dere må få et helt apparat på banen, som krever at han tar de testene. Hva med at han bor hos en av dere andre en periode, så kan dere prøve å påvirke han til å se dette?

Vet det ikke er lett, men tror det er eneste vei :(

Jo, jeg har tenkt på det. At han bor hos oss en stund.

Så kan jeg forsøke å påvirke ham, ihvertfall nok til å få ham avgårde til legen og advokat.

Vi prøvde å anmelde søsteren min for uttnyttelse av syk person, men kom ingen vei.

Min far er nå blitt førtidspensjonist, så han er nok under nav, kan snakke med dem.

Men kommer ingen vei iom at han er myndig, og min øster er satt opp som hovedpårørende.

Ingen informajson blir gitt ut så lenge det er taushetsplikt i bildet.

Og for å komme noen som helst vei, må jeg har papirer på at han er enten umyndigjort, eller at jeg har rett til innsyn. Og det får jeg ikke så lenge søsteren min har så kontroll på ham.

Har prøvd :(

Skrevet

Arve gjeld ved gave

Svar:

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Men saken er at deler av denne summen vi har fått i forskudd på arv, er gjort om til lån fra ham til oss.. Pga av at han ville slippe at vi skulle betale arveavgift.

Tanken er jo fin da.

Så en del av pengen står oppført som lån, noe vi har skrevet under på og skattemyndigheten vet om.

Den var værre. Da kan det hende dere sitter i klisteret, men heldig vis bare for beløpet dere har lånt, ikke for annen gjeld. Det er en av ulempene med å rsøke å lure seg unna avgifter.

Den eneste trøsten er at det høres ut til at han er såpass gammel at han vil leve lenge enda. Deres økonomi kan bedre seg mye på 20 år og den faktiske verdien av lånet vil jo synke på grunn av inflasjonen så lenge det ikke legges på renter.

Skrevet

Arve gjeld ved gave

Svar:

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Tanken er jo fin da.

Kan dere ikke bare gjøre om på det nå som arveavgiften er fjernet da?

Anonymous poster hash: e0f42...a6e

Skrevet

Arve gjeld ved gave

Svar:

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Tanken er jo fin da.

Regner med at dere kan sende en melding til skatteetaten om at resten av lånet er gitt som gave/forskudd på arv nå i 2014?

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/fjerne_arveavgift/Sporsmal-og-svar-om-fjerning-av-arveavgiften/

Skrevet

Ble hun slik som dette etter at mannen hennes døde? Kan være at hun har hatt det vanskelig pga dødsfallet. Dama trenger hjelp og jeg tenker at du som søster burde prøve å hjelpe. Faren din trenger også hjelp og du burde prøve å hjelpe han også. Her tenker jeg at du burde samle sammen de instansene de begge er i kontakt med å få til et samarbeidsmøte. Feks fastlege, NAV osv. Ta med advokat som er spesialist på arv og økonomi. Vet ikke om det kan hjelpe men du burde prøve. Hun svindler sin far og har problemer og han klarer ikke ta ansvar for seg selv. Kan de umyndiggjøres? Ikke vet jeg men du burde iallfall prøve å gjøre noe. Politiet kan jo også kobles inn etterhvert om du klarer å bevise at din far ikke klarer å ta vare på seg selv og har blitt utnyttet av en som visste om hans problemer med å ta vare på seg selv.

Skrevet

Ble hun slik som dette etter at mannen hennes døde? Kan være at hun har hatt det vanskelig pga dødsfallet. Dama trenger hjelp og jeg tenker at du som søster burde prøve å hjelpe. Faren din trenger også hjelp og du burde prøve å hjelpe han også. Her tenker jeg at du burde samle sammen de instansene de begge er i kontakt med å få til et samarbeidsmøte. Feks fastlege, NAV osv. Ta med advokat som er spesialist på arv og økonomi. Vet ikke om det kan hjelpe men du burde prøve. Hun svindler sin far og har problemer og han klarer ikke ta ansvar for seg selv. Kan de umyndiggjøres? Ikke vet jeg men du burde iallfall prøve å gjøre noe. Politiet kan jo også kobles inn etterhvert om du klarer å bevise at din far ikke klarer å ta vare på seg selv og har blitt utnyttet av en som visste om hans problemer med å ta vare på seg selv.

Hmm ja kanskje det er bedre å gå veien med søsteren, altså få henne inn på avrusning, og frata henne muligheten til å være nærmeste pårørende til garen etersom hun ikke klarer å ta vare på seg selv. Problemet er vel at det ligger så mye bitterhet  melom søskenene fordi en har oppført seg så motbydelig som hun har gjort. Det å sjele penger fra sin egen syke far er så til de grader uverdig at jeg ville hatt store problemer med å tilgi en slik handlin fra et søsken..... Men tror du er inne på noe med å gripe fat i søsterens situasjon..det er jo hun som egentlig er problemet her....

Skrevet

Arve gjeld ved gave

Svar:

Med vennlig hilsen

advokat Odd Bovim

Tanken er jo fin da.

Regner med at dere kan sende en melding til skatteetaten om at resten av lånet er gitt som gave/forskudd på arv nå i 2014?

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Arv-og-gaver/fjerne_arveavgift/Sporsmal-og-svar-om-fjerning-av-arveavgiften/

Problemet er for det første at det må faren skrive under på. Det er det ikke sikkert han vil gjøre om søsteren har den makten HI mener hun har.  Om han sitter med gjeld til opp over ørene kan det å ettergi gjeld til HI og de andre søsknene bli sett på som å tappe boet. Jeg kan ikke jusen rundt dette, men det er ikke så enkelt å gi bort noe du faktisk ikke har. Hvis faren har mer gjeld enn midler er det jo ikke egentlig hans penger han da gir bort, men kreditorene sine.

Skrevet

Jeg hadde anmeldt søsteren min tvert. Det hun gjør er jo å stjele, fra deres far. Skaff deg en ny advokat (det er STOR forskjell på advokater, hør med noen som har peiling, f.eks. advokatforbundet), ta med deg broren din og tving den testen igjennom (hvordan klarer søsteren din å stanse testen når dere er to mot henne alene?). Hvis det er så gale, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for at han skulle ta den testen uten at hun vet om det.

Anonymous poster hash: 1717c...a2c
Skrevet

Signerer hun over. Hadde skaffet meg en advokat som er spesialist på arv/umyndiggjøring osv.

Lykke til! Husker historien du skrev for noen mnd siden. Får utrolig vondt av deg og ikke minst din far.

Skrevet

HI, jeg husker godt din forrige tråd og svarte deg der også.

Ta en kikk på de linkene her:

http://www.nova.no/asset/2394/1/2394_1.pdf

Ser du i første kolonne her så er ulike overgrep mot eldre listet opp. Jeg vil tro at din far kommer inn under pkt. 3 for økonomisk utnyttelse, men også pkt. 2 for emosjonelle eller psykiske overgrep som påfører mentale kvaler.

Helt nederst er det en boks hvor det nevnes Vern for eldre, og at artikkelforfatteren er kontaktperson for Internasjonalt nettverk mot overgrep mot eldre (INPEA) i Norge.

Vern for eldre:

http://www.vernforeldre.no/wip4/

Her står mye av det samme som i første link:

http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/OvergrepmotEldre.pdf

http://www.regjeringen.no/templates/Underside.aspx?id=200996&epslanguage=NO-SE

Sjekk denne også:

http://nhi.no/sykdommer/eldre/diverse-problemstillinger/overgrep-mot-eldre-18222.html?page=4

Hjelpetelefon for eldre: tlf.nr. 800 30 196

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hjelpetelefon-for-eldre-blir-permanent/a/10108869/

Her ser du at folk blir dømt for økonomiske overgrep mot eldre - selv om dette er "utenforstående" og ikke barn som har gjort. Årsaken er nok at det bl.a. blir mer synlig når det er utenforstående som gjør det ift. om det er nære slektninger. Men uansett hvem som gjør det så er det ulovlig og man kan dømmes til både erstatning og fengsel for det!

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Kvinne-24-loppet-eldre-menn-2878963.html

http://www.gd.no/nyheter/article6485913.ece

Her har du en artikkel om en sak som har likhetstrekk med din sak - jeg vet ikke hva utfallet ble av saken, men kanskje du kan ta kontakt med advokat Peter William Schølberg som nevnes som advokat for brødrene i denne saken (tilsvarende deg og din bror, HI).

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dement-kvinne-ga-bort-3_4-millioner-5112246.html

Det står litt annet her også som kan være interessant for dere, det er mulig å midlertidig umyndiggjøre noen i påvente av ev. dom eller saksbehandling.

Det er ingen tvil om at din far utsettes for emosjonelle og psykiske overgrep i tillegg til de økonomiske, HI. Om ikke annet så manipuleres din far på en slik måte at han ikke selv forstår omfanget av de økonomiske avgjørelsene han gjør. Det din søster gjør er ulovlig!

Ikke gi deg, men ta saken videre. Det er som jeg mener jeg kanskje skrev til deg sist, et stort problem at eldre som ikke lenger kan ta vare på seg selv og trenger verge eller umyndiggjøring ikke blir fanget opp av systemet - fordi systemet bygger på at det alltid skal være samtykke. Problemet er når den eldre eller syke ikke selv ser sitt beste lenger og takker nei til undersøkelser de i høyeste grad trenger. Når systemet slipper disse tilfellene uten å gjøre noe med det blir det i mine øyne et nytt overgrep mot den det gjelder, bare denne gangen fra helsevesen og det offentlige som velger den "lettvinte" løsningen med å late som om problemet ikke finnes.

Sjekk ut noen av linkene og kontaktene jeg ga deg over her, og så tar du og din bror og går sammen om dette. Dere må se bort fra at det sårer din far, for den som sårer din far er din søster som utnytter ham grovt og setter ham opp mot dere, manipulerer ham osv. Hadde din far forstått hva han faktisk har gjort i etter press fra din søster alle disse årene, da ville det ha såret ham mer enn noe annet.

Ikke gi dere, det du og din bror gjør er en god gjerning mot deres far - ikke la ham bli utnyttet videre slik han er blitt og fortsatt blir.

Sjekk ut om linkene over kan gi gode tips. Hvis ikke så må du gå høyere opp i systemet, som en over her ga deg en link til, Fylkesmannen eller fylkselegen. Advokaten ville jeg byttet. Når det gjelder politi så kan det spille inn hvem dere kom i kontakt med der. Jeg har opplevd å nærmest bli ledd av da jeg kontaktet politiet i en alvorlig sak. Gikk derfra uten å få gjort noe. Da jeg kom tilbake et år etterpå møtte jeg en person der som tok meg på alvor fra første sekund og som ble hissig når hun hørte hvordan jeg var blitt tatt imot der året før - samme politistasjon.

Det at din søster har rusproblemer vil være til deres fordel når dere argumenterer med både helsevesen og politi, det sier seg selv at man ikke stoler på en rusmisbruker i økonomiske henseender.

Så  ikke gi dere! Lykke til!

Anonymous poster hash: a46a9...270
Skrevet

Søsteren min ble IKKE sånn etter ta mannen hennes døde. Hadde det vært såvel.

Det dødsfallet kan jeg bare si at hun overhodet ikke sliter med, heller tvert imot.

Men for oss vanlige så ville det ve vært naturlig å slite med noe sånn.

Men det var ikke noe rosenrødt forhold, og barna hadde nok blitt tatt av barnevernet om han fortsatt var ilivet, IHVERTFALL da vil jeg si. Makan til radarpar skal en lete lenge etter.

Hvem som var verst er umulig å si, men de har/hadde sine ting begge to.

At hun har problmer er sikkert, at vi har prøvd å hjelpe i flere år..Ja.

Men det preller av som vann på gåsa.

Hun vil kun ha hjelp som "gangner" hennes, det er ikke den hjelpen vi mener hun trenger.

Jeg går nemlig ikke god for at hun er en god mor feks.

Hun har vært tvangsinnlagt på psyk pga selvmordsforsøk da alt var som mest fortvilet.

Men hun kom ut fortere enn hun kom inn... De klarer ikke holde henne, de finner ikke noe.

At det er noe, er rimelig sikkert.

Personlig og min utdannelse så tror jeg hun har Borderlinesyndrom, det passer henne perfekt.

Men det er enormt vanskelig å få gjort noe med dette..

Så vi har gitt opp å hjelpe henne, etter flere lange og vanskelige års forsøk. Så valgte jeg å forsøke å hjelpe barna heller.

SÅ det er nok ikke så enkelt at det BARE er til å hjelpe denne kvinnen.

Skrevet

Kanskje du kunne foreslått at faren din skaffer seg gjeldsforsikring? Si til han at du er redd for å sitte med gjeld og at du ønsker at han tar opp en slik forsikring, så du har en garanti for at du ikke får ansvar for hans gjeld når han dør.

Anonymous poster hash: 521ed...338

Skrevet

Ikke gi opp, prøv på nytt og på nytt å få din far vurdert, gjør alt for å skjule det for din søster. Fastlegen må jo skjønne at det burde gjennomføres selv om at han ikke kan tvinge din far. Dere kan ikke invitere han til å bo hos dere i noen uker og da få gjennomført den kognitive testen? Så din søster ikke kan gjøre noe.

Anonymous poster hash: e0ec4...866
Skrevet

Vi skal ha en familiemøte å diskutere hva vi skal gjøre.
Altså min mor, min bror og svigerinne, meg og mannen min.
Det er oss som er innvolverte.
Selvfølgelig gjelder dette i aller høyeste grad vår far også, men det ville vært vanskelig da han ikke klarer å forstå situasjonen.
Så vi må samles en gang først og finne ut hva vi skal gjøre, så skal jeg og min bror reise å snakke med ham, og min svigerinne skal ta med søsteren min ut, så hun ikke aner noe.

Herregud, det er jo helt vilt.
Men sånn er situasjonen blitt.

Jeg har ihvertfall fått mange fine tips og råd fra dere, og det setter jeg veldig pris på, og dette tar jeg med meg når vi skal treffes alle om et par dager.

Hilsen HI

Skrevet

Sjekk ut flere av linkene du har fått i tråden, ring hjelpetelefonen, kontakt ny advokat, hør med fylkesmannen hva som skal til m.m.... før dere skal ha det møtet deres, HI. Da kan det hende det blir lettere å vite hvordan dere skal gå frem videre.

Det er viktig at dere er forberedt. Kanskje det f.eks. er bedre for din far at dere prøver å få til en midlertidig umyndiggjøring før dere snakker mer med ham? (jeg vet ikke, men sjekk det opp.) Grunnen til at jeg tenker den tanken er at når du, din bror og din mor skal snakke med din far (som ikke helt forstår situasjonen), så er hans realitet at han trolig blir fortvilt, forvirret m.m... og når dere har gått derfra så bor han i samme hus som din søster. Da er jeg rimelig sikker på at din far i hans tilstand prøver å snakke med din søster, hun vil få vite hvilke planer dere ev. har, hva dere har prøvd å få ham med på osv. Siden hun da er alene med ham så vil det være en enkel sak for henne å manipulere ham enda en gang og kanskje begynne å snu ham mot dere også.

Det var "enklere" så lenge din søster ikke bodde sammen med din far. Nå som din søster bor under samme tak som han, så er situasjonen en helt annen. Dere vet ikke hva hun sier eller gjør når de to er alene. Har hun rusproblemer nå også, så kan dere heller ikke utelukke at hun kan gjøre fysiske overgrep mot din far. Mener ikke å overdramatisere, men jeg mener at dere ikke kan utelukke det ut fra det du har skrevet (spesielt noe av det som stod i den andre tråden din).

Tenk dere derfor svært nøye gjennom hva dere gjør og hvordan dere går frem. Om dere "spisser kampen" mot din søster på feil måte så kan situasjonen for din far bli langt verre. Derfor er det svært viktig at dere går frem på riktig måte.

Det er for såvidt en god ide at svigerinne og søster drar ut sammen, men husk igjen på at din far trolig vil bli opprørt over det dere snakker med ham om, hans evner til å forstå og å holde masken er trolig redusert, og mest trolig vil han si noe om det til din søster i etterkant - spesielt siden det dere forteller er så motsatt av det han ønsker å tro om henne.

Hvis dere går frem på feil måte nå så kan din søster gjøre det svært mye vanskeligere for dere å beskytte din far. Så sjekk ut mest mulig før dere møtes og før dere besøker din far!

Lykke til!

# 20

Anonymous poster hash: a46a9...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...