Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Har nå fått sendt søknad + alt det de skulle ha av opplysninger ( ikke rent lite!) til NAV. Far og jeg har nemlig hatt en privat avtale, men far har plutselig satt ned bidraget med 2000 kr da han mener han har betalt for mye. Han nekter å justere dette, og jeg har nå bestemt meg for å aldri diskutere penger med han igjen og dermed søkt gjennom NAV nå. Jeg tipper han kanskje har betalt 1000 kr for mye, men ikke 2000 kr som han mener selv. Men så er spørsmålet. Hva skjer om far ikke fyller ut sin søknad? Hvordan foregår dette? Siden jeg har sendt søknad, for far søknad selv i posten?? Hva om han ikke bryr seg å la være å svare? Han har god jobb og det skulle ikke være et problem for NAV å finne opplysninger, men gjør de noe i det hele tatt hvis far ikke gjør noe? Jeg ønsker bare rett bidrag, hverken for mye eller for lite. Far er veldig spesiell og tror han bestemmer "regler" selv, med andre ord så mener han selv han nå betaler rett, men det er for lite, derfor har jeg sendt inn søknad til NAV, da privat avtale ikke fungerer lengre. Anonymous poster hash: c7675...5eb
PRobert Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Nav henter inn opplysningene enten far vil eller ei, så ikke tenk på det:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #3 Skrevet 22. oktober 2014 Nav henter inn opplysningene enten far vil eller ei, så ikke tenk på det:) Ok. Men trekker de fra lønnen hans da? Hvis han nekter å oppgi kontonummer? Han er veldig sær, men tipper han er redd for gjeld også..det vil han nok ikke ha på seg;) HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
PRobert Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Hehe, nav finner alt de trenger:) Han kan la være å betale, du får da bidragsforskudd frem til han betaler eller de trekker i lønn. Lar han være får han gjeld ja.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Hehe, nav finner alt de trenger:) Han kan la være å betale, du får da bidragsforskudd frem til han betaler eller de trekker i lønn. Lar han være får han gjeld ja. Ok, takk for konkret og bra svar:) Regner med dette tar noen mnd, men det viktigste er at rett blir rett. HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Hva med 800 kr i engangsbeløp? Må han også betale dette? HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 Hvis han ikke betaler får du et lite bidragsforskudd av NAV, han vil da få gjeld. Når han betaler får du det resterende. Få NAV til å kreve inn for deg, ikke bare beregne bidraget. Lar du alt gå gjennom NAV unngår du mye trøbbel. Anonymous poster hash: 1dcd0...1e6
PRobert Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 Kan ikke huske jeg betalte noe når vi gjorde dette, kanskje det er annerledes om far motsetter seg? Spurte aldri faren hva han måtte gjøre/betale.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #9 Skrevet 22. oktober 2014 Hvis han ikke betaler får du et lite bidragsforskudd av NAV, han vil da få gjeld. Når han betaler får du det resterende. Få NAV til å kreve inn for deg, ikke bare beregne bidraget. Lar du alt gå gjennom NAV unngår du mye trøbbel. Anonymous poster hash: 1dcd0...1e6 Hvordan søker jeg om å kreve det inn da? Sendte inn en søknad jeg trodde det var det å kreve det inn? Jeg er bidragsmottaker, og vil søke om fastsettelse eller endring av bidragsforskuddDersom barnet bor fast hos deg, kan du søke om bidragsforskudd. Du bruker samme skjema for å søke om bidragsforskudd som når du vil søke om fastsettelse eller endring av bidrag. Velg søknadsskjema for bidragsmottaker og gå videre Les mer om bidragsforskudd Dette sendte jeg inn. HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #10 Skrevet 22. oktober 2014 Hvis han ikke betaler får du et lite bidragsforskudd av NAV, han vil da få gjeld. Når han betaler får du det resterende. Få NAV til å kreve inn for deg, ikke bare beregne bidraget. Lar du alt gå gjennom NAV unngår du mye trøbbel. Anonymous poster hash: 1dcd0...1e6 Hvordan søker jeg om å kreve det inn da? Sendte inn en søknad jeg trodde det var det å kreve det inn? Jeg er bidragsmottaker, og vil søke om fastsettelse eller endring av bidragsforskuddDersom barnet bor fast hos deg, kan du søke om bidragsforskudd. Du bruker samme skjema for å søke om bidragsforskudd som når du vil søke om fastsettelse eller endring av bidrag. Velg søknadsskjema for bidragsmottaker og gå videre Les mer om bidragsforskudd Dette sendte jeg inn. HI Anonymous poster hash: c7675...5eb Altså jeg brukte den samme søknaden til fastsettelse, endring og bidragsforskudd. Hva ingen søknad om "kreve" noe som helst;) Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #11 Skrevet 22. oktober 2014 "at NAV skal kreve inn barnebidrag eller særtilskudd" Jo, det stor, da har jeg sendt rett håper jeg:) HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #12 Skrevet 22. oktober 2014 Du har gjort riktig, og bidraget vil nå gå gjennom NAV. Begge parter må betale 860 kr. Din eks vil få en faktura hver mnd som han må betale. Hvis han ikke frivillig sender kopi av selvangivelsen, vil NAV innhente opplysningene via hans arbeidsgiver, offentlige registrere osv. Hvis det ikke er mulig å finne ut hva han egentlig tjener ( selvstendig næringsdrivende bl.a), vil NAV regne ut etter skjønn. Dvs. det de mener han bør tjene ut i fra utdannelse/stilling osv. Hvis han ikke betaler bidraget, så vil han opparbeide seg bidragsgjeld. Etter hvert vil NAV be hans arbeidsgiver om å trekke han på lønn. Hvis han får igjen på skatten f.eks. vil bidragsgjeld bli trukket fra her ( og sendt deg) før han får utbetalt beløpet Anonymous poster hash: ea984...141
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #13 Skrevet 22. oktober 2014 Engangsbeløpet må du og BF dele. Her var det slik at jeg ble trukket ved neste utbetaling fra NAV og BF måtte betale sin sum ekstra. Betaler ikke BF i rett tid til NAV så vil du automatisk få bidragsforskudd fra NAV. BF vil da stå i gjeld til NAV. Når BF betaler inn sitt beløp til NAV, får du resternede fra NAV. Veldig greit å ta alt gjennom NAV når det ikke er enighet mellom begge parter. Selv om NAV tar en engangsum for å regne ut rett bidragsbeløp. NAV tar seg også får den årlige reguleringen av bidraget. Skjer fra 1 juli hvert år. De tar seg også av ny utregningen ved aldersøkning av barnet. Anonymous poster hash: 7c1d9...546
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #14 Skrevet 22. oktober 2014 De innhenter opplysninger hvis det er å finne, eller de skjønnsfastsetter inntekten hans og regner ut bidraget utifra det. Samværsfradraget regner de ut i fra faktisk samvær, enten basert på vedlagt skriftlig avtale eller det samværet du opplyser. Hvis han ikke betaler giro når den kommer, blir det tvangsinnkreving som med vanlige pengekrav. Utleggstrekk eller utleggsforretning, Han kan søke innkrevingssentralen om betalingsordning hvis han kan dokumentere at han ikke har råd. De tar i større grad hensyn til de faktiske utgiftene hans enn forvaltningen som går etter faste satser når de fastsetter bidraget. Om innkrevingssentralen innvilger søknaden og tilgodeser at han ikke kan betale hele bidraget, vil han få betale mindre, men bygger seg opp gjeld. Det anbefales at du også søker om bidragsforskudd tilfelle det skulle skje. Anonymous poster hash: 3e34d...362
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #15 Skrevet 22. oktober 2014 Du har gjort riktig, og bidraget vil nå gå gjennom NAV. Begge parter må betale 860 kr. Din eks vil få en faktura hver mnd som han må betale. Hvis han ikke frivillig sender kopi av selvangivelsen, vil NAV innhente opplysningene via hans arbeidsgiver, offentlige registrere osv. Hvis det ikke er mulig å finne ut hva han egentlig tjener ( selvstendig næringsdrivende bl.a), vil NAV regne ut etter skjønn. Dvs. det de mener han bør tjene ut i fra utdannelse/stilling osv. Hvis han ikke betaler bidraget, så vil han opparbeide seg bidragsgjeld. Etter hvert vil NAV be hans arbeidsgiver om å trekke han på lønn. Hvis han får igjen på skatten f.eks. vil bidragsgjeld bli trukket fra her ( og sendt deg) før han får utbetalt beløpet Anonymous poster hash: ea984...141 Han jobber ikke svart så jeg skrev ned hvor han jobben, og jeg vet han er på selvangivelsen. Takk for svar alle. Håper NAV har det de trenger, brukte mange timer på å sende inn da de trengte mye informasjon. HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #16 Skrevet 22. oktober 2014 De innhenter opplysninger hvis det er å finne, eller de skjønnsfastsetter inntekten hans og regner ut bidraget utifra det. Samværsfradraget regner de ut i fra faktisk samvær, enten basert på vedlagt skriftlig avtale eller det samværet du opplyser. Hvis han ikke betaler giro når den kommer, blir det tvangsinnkreving som med vanlige pengekrav. Utleggstrekk eller utleggsforretning, Han kan søke innkrevingssentralen om betalingsordning hvis han kan dokumentere at han ikke har råd. De tar i større grad hensyn til de faktiske utgiftene hans enn forvaltningen som går etter faste satser når de fastsetter bidraget. Om innkrevingssentralen innvilger søknaden og tilgodeser at han ikke kan betale hele bidraget, vil han få betale mindre, men bygger seg opp gjeld. Det anbefales at du også søker om bidragsforskudd tilfelle det skulle skje. Anonymous poster hash: 3e34d...362 Han tjener 700 000 kr og har 2,3 mill i gjeld og nettopp ny Audi så råd ha han. Jeg går på AAP og har i tillegg SFO regning på 5000 kr hver måned ( får dekket 2900 kr i barnetilsyn heldigvis), så han er bare lat... HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #17 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg vet om en far som nektet å betale barnebidrag i 5 år,men så måtte han plutselig tilbakebetale for alle de 5 årene han ikke betalte. Tror de trakk det fra lønnen hans. Anonymous poster hash: ccd13...35e
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #18 Skrevet 22. oktober 2014 Gjelden hans vil ikke ha noe å si for hva han skal betale i bidrag. Kun inntekt, hvor mye han har barna, om han har barn i egen husholdning og om han bor sammen med en annen voksen som han deler faste utgifter med. Anonymous poster hash: ea984...141
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #19 Skrevet 22. oktober 2014 De innhenter opplysninger hvis det er å finne, eller de skjønnsfastsetter inntekten hans og regner ut bidraget utifra det. Samværsfradraget regner de ut i fra faktisk samvær, enten basert på vedlagt skriftlig avtale eller det samværet du opplyser. Hvis han ikke betaler giro når den kommer, blir det tvangsinnkreving som med vanlige pengekrav. Utleggstrekk eller utleggsforretning, Han kan søke innkrevingssentralen om betalingsordning hvis han kan dokumentere at han ikke har råd. De tar i større grad hensyn til de faktiske utgiftene hans enn forvaltningen som går etter faste satser når de fastsetter bidraget. Om innkrevingssentralen innvilger søknaden og tilgodeser at han ikke kan betale hele bidraget, vil han få betale mindre, men bygger seg opp gjeld. Det anbefales at du også søker om bidragsforskudd tilfelle det skulle skje. Anonymous poster hash: 3e34d...362 Han tjener 700 000 kr og har 2,3 mill i gjeld og nettopp ny Audi så råd ha han. Jeg går på AAP og har i tillegg SFO regning på 5000 kr hver måned ( får dekket 2900 kr i barnetilsyn heldigvis), så han er bare lat... HI Anonymous poster hash: c7675...5eb For 2 år siden hadde han 1,3 mill i inntekt, vi var da sammen og han hadde sa 2 jobber, så han kan da umulig gå til innkrevingssentralen... HI Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #20 Skrevet 22. oktober 2014 Gjelden hans vil ikke ha noe å si for hva han skal betale i bidrag. Kun inntekt, hvor mye han har barna, om han har barn i egen husholdning og om han bor sammen med en annen voksen som han deler faste utgifter med. Anonymous poster hash: ea984...141 [/acron Ok takk for svar:) Anonymous poster hash: c7675...5eb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #21 Skrevet 22. oktober 2014 om far ikke selv svarer har vi hjemmel til å innhente innteken direkte fra arbeidsgiver (og det er det vi gjør). og ja, det er jobben min.... ikke bekymre deg Anonymous poster hash: c5531...373
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #22 Skrevet 22. oktober 2014 De innhenter opplysninger hvis det er å finne, eller de skjønnsfastsetter inntekten hans og regner ut bidraget utifra det. Samværsfradraget regner de ut i fra faktisk samvær, enten basert på vedlagt skriftlig avtale eller det samværet du opplyser. Hvis han ikke betaler giro når den kommer, blir det tvangsinnkreving som med vanlige pengekrav. Utleggstrekk eller utleggsforretning, Han kan søke innkrevingssentralen om betalingsordning hvis han kan dokumentere at han ikke har råd. De tar i større grad hensyn til de faktiske utgiftene hans enn forvaltningen som går etter faste satser når de fastsetter bidraget. Om innkrevingssentralen innvilger søknaden og tilgodeser at han ikke kan betale hele bidraget, vil han få betale mindre, men bygger seg opp gjeld. Det anbefales at du også søker om bidragsforskudd tilfelle det skulle skje. Anonymous poster hash: 3e34d...362 Han tjener 700 000 kr og har 2,3 mill i gjeld og nettopp ny Audi så råd ha han. Jeg går på AAP og har i tillegg SFO regning på 5000 kr hver måned ( får dekket 2900 kr i barnetilsyn heldigvis), så han er bare lat... HI Anonymous poster hash: c7675...5eb For 2 år siden hadde han 1,3 mill i inntekt, vi var da sammen og han hadde sa 2 jobber, så han kan da umulig gå til innkrevingssentralen... HI Anonymous poster hash: c7675...5eb Nav forvaltning tar ikke hensyn til om han nettopp har kjøpt seg bil når de fastsetter bidrag. Men Nav innkreving kan ta hensyn til det når de innkrever bidraget, ved at de lar ham få betalingsutsettelse og betale mindre enn han skal. Han får da gjeld. Men dette er et stort KAN, det skal brukes skjønn. Hvis bilen er for dyr og/eller ikke strengt nødvendig for ham å eie, kan de se bort i fra den når han søker om betalingsordning. Han må da velge om han vil unnlate å betale avdrag på billån eller bidrag med de konsekvenser det innebærer. Anonymous poster hash: 3e34d...362
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå