Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #1 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Anonymous poster hash: d6902...737
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #2 Skrevet 22. oktober 2014 Det samme har jeg også lurt på, men det kommer vel an på hvem de kjøper til? Dersom de kjøper noe som de vet at vedkommende virkelig ønsker seg (et spesielt type glass, servise el) så er det vel greit. Til egne barn er vel også ganske safe. Ellers er jeg enig med deg. Jeg misliker i utgangspunktet å få ting som ikke kan byttes fordi en del har en tendens til å kjøpe ting jeg/vi ikke trenger/ønsker oss, eller ikke passer. Ja, jeg vet at det politisk korrekte er å være ellevill av glede samme hva en får, om det så er en sjokolade til 1 kr, men for oss som lever i den virkelige vestlige verden er det slik at det er kjipt dersom man ikke kan/vil bruke noe man får. F.eks. nekter jeg å gå i en rosa og orange-stripet genser som er tre størrelsen for stor. Anonymous poster hash: 5878c...a98
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #3 Skrevet 22. oktober 2014 Det er klart at om man kjøper aldeles "sikre" ting som samleglass, er det greit, men det hjelper liksom ikke meg, som ikke har peis, at kjøperen har fått det ellers flotte peissettet til 70 % avslag. Anonymous poster hash: d6902...737
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #4 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Å dette gavestyret. Kan man ikke bare være glad for at man for noe? Er det så viktig hva en får? Uansett så får man byttet det meste. Det gjelder bare å si de rette tingene... Anonymous poster hash: 5d731...fa9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #5 Skrevet 22. oktober 2014 Det er klart at om man kjøper aldeles "sikre" ting som samleglass, er det greit, men det hjelper liksom ikke meg, som ikke har peis, at kjøperen har fått det ellers flotte peissettet til 70 % avslag. Anonymous poster hash: d6902...737 Da bruker du det som gave. Da har du fått en gave i gave. Da slapp du å bruke penger på gave til noen andre... Ikke vanskeligere enn det... Anonymous poster hash: 5d731...fa9
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #6 Skrevet 22. oktober 2014 Signerer denne, dessuten så blir det aldribgud til bytting av gaver likevel. Jeg kjøper på salg om jeg finner ting - putter det i gavekassen min som blir jule eller bursdagsgave, innflyttingsgaver eller hva som helst. Jeg kjøper dessuten ikke lenger ting det skal være nødvendig å bytte men stort sett forbruksvarer med mindre det er leker og barnebøker. Skal julegaver garantert kunne byttes kan de fort ikke handles inn før 1 september, og så må mottaker bo i nærheten av den butikken jeg handler i. Anonymous poster hash: d2ad3...c7f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #7 Skrevet 22. oktober 2014 Så trikset med en julegave er at den ikke kan være hjemmelaget, ikke være kjøpt på et marked hvor andre har laget den og sånn sett være original og spesiell, ikke bestå av råvarer eller foredlet mat (som fine serranoskinker eller gode oster), ikke være kjøpt i utlandet, ikke være kjøpt før 1 desember (ettersom mange butikker har en 1 mnds bytterett på varer). Men den må ha vært kjøpt i en butikk som er del av en stor kjede som har butikker over hele landet. Fryd og glede. Sånn at den kan byttes. Bare sånn for sikkerthets skyld. Jupp, juleglede, treng deg på! Anonymous poster hash: a65ef...a64
Jippipippi Skrevet 22. oktober 2014 #8 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg har kjøpt de fleste julegavene. Alle kan byttes. Kjøpt bøker på salg til mange. Leker til endel. Absolutt alt kan byttes så forstår virkelig ikke problemet.
Gjest Pusikatt Skrevet 22. oktober 2014 #9 Skrevet 22. oktober 2014 Nei altså, hvis folk ikke vil ha det de får i gave hos meg, så får de være fri. Enkelt og greit.
QueeenBeee Skrevet 22. oktober 2014 #10 Skrevet 22. oktober 2014 Her startes det i januar. Noe kjøpt og noe selv strikket. Dersom de som får gavene syns det er så viktig at man må få byttet gavene man får så kanskje de heller burde si i fra at "Beklager, men med mindre jeg kan bytte gaven fra deg så vill jeg ikke ha gave i år"
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #11 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg har aldri opplevd å måtte bytte en have selv, bortsett fra ett år jeg fikk to av samme boka jeg ønsket meg. Så jeg ser liksom ikke helt problemet. Jeg kjøper jo gaver jeg er rimelig sikker på at folk vil ha, og de gjør det samme tilbake, så dette byttehysteriet har jeg aldri helt forstått... Anonymous poster hash: d5075...abb
Skylander Skrevet 22. oktober 2014 #12 Skrevet 22. oktober 2014 Jeg driter en lang vei i om det jeg får julegave kan byttes. Jeg blir glad uansett hva jeg får, og har vanskelig å for å forestille meg at noen skal ha behov for å bytte det jeg gir dem. Det er jo tanken som teller, ikke alle har råd til dyre gaver (jeg er en av dem)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #13 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Anonymous poster hash: d6902...737 Helt enig. Hva med å vurdere hva folk ønsker seg? Bedre med en god tanke bak vl enn at du skal spare penger... Anonymous poster hash: 4a054...f89
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #14 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Å dette gavestyret. Kan man ikke bare være glad for at man for noe? Er det så viktig hva en får? Uansett så får man byttet det meste. Det gjelder bare å si de rette tingene... Anonymous poster hash: 5d731...fa9 Herregud. Du mener det er viktigere at giver sparer penger enn at mottaker blir fornøyd?? Hva er vitsen med gaver da?? Anonymous poster hash: 4a054...f89
håperpåvinterbarn Skrevet 22. oktober 2014 #15 Skrevet 22. oktober 2014 Utakknemlighet er verdens takk. Må si at det er to mennesker jeg virkelig HATER å kjøpe gave til fordi de ALLTID bytter gavene frameg. Disse gir jeg derfor fullstendig blaffen i hva ønsker seg. De spør etter byttelapp omtrent før de får gavene. Jeg vurderer i år å drite i å gi dem gave. De kan heller kjøpe seg akkurat det de ønsker seg selv. hrmf! merker jeg blir sur av å tenke på dem til og med.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #16 Skrevet 22. oktober 2014 Utakknemlighet er verdens takk. Må si at det er to mennesker jeg virkelig HATER å kjøpe gave til fordi de ALLTID bytter gavene frameg. Disse gir jeg derfor fullstendig blaffen i hva ønsker seg. De spør etter byttelapp omtrent før de får gavene. Jeg vurderer i år å drite i å gi dem gave. De kan heller kjøpe seg akkurat det de ønsker seg selv. hrmf! merker jeg blir sur av å tenke på dem til og med.De høres spesielle ut. Hva er det de egentlig ønsket seg da? Anonymous poster hash: 32e06...b41
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #17 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Å dette gavestyret. Kan man ikke bare være glad for at man for noe? Er det så viktig hva en får? Uansett så får man byttet det meste. Det gjelder bare å si de rette tingene... Anonymous poster hash: 5d731...fa9 Tja...jeg skjønner prinsippet med å være glad for at man får noe, men i dagens samfunn eier man allerede altfor mye, jeg synes faktisk ikke det sømmer seg å kjøpe bare for å kjøpe, uten å tenke over hvorvidt mottakeren vil virkelig ha glede eller nytte av gaven. Personlig foretrekker jeg å ikke få noe enn å få noe som vil ta plass i huset vårt uten at vi har behov for det. Vi prøver faktisk å begrense antall gaver vi får i den grad det lar seg gjøre, og vi jobber hardt med å finne ting som vil gleder mottakerne. Anonymous poster hash: bf6d9...02f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #18 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Anonymous poster hash: d6902...737 Slapp av, du får ingen gave av meg. Anonymous poster hash: 1fed6...5fc
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #19 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Å dette gavestyret. Kan man ikke bare være glad for at man for noe? Er det så viktig hva en får? Uansett så får man byttet det meste. Det gjelder bare å si de rette tingene... Anonymous poster hash: 5d731...fa9 Herregud. Du mener det er viktigere at giver sparer penger enn at mottaker blir fornøyd?? Hva er vitsen med gaver da?? Anonymous poster hash: 4a054...f89 Du har jo åpenbart bomma hvis mottaker ønsker å bytte den uansett. Problemstillingen du tar opp her er om gaven er gjennomtenkt eller ikke. Om mottaker blir fornøyd står ikke på om gaven er kjøpt på salg eller ei. Så problemstillingen du tar opp her blir en helt annen diskusjon. Anonymous poster hash: d5075...abb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #20 Skrevet 22. oktober 2014 Tenker dere ikke på at det er en uting da slike gaver ikke kan byttes? Jeg kan ikke fordra å få gaver som ikke kan byttes! Å dette gavestyret. Kan man ikke bare være glad for at man for noe? Er det så viktig hva en får? Uansett så får man byttet det meste. Det gjelder bare å si de rette tingene... Anonymous poster hash: 5d731...fa9 Tja...jeg skjønner prinsippet med å være glad for at man får noe, men i dagens samfunn eier man allerede altfor mye, jeg synes faktisk ikke det sømmer seg å kjøpe bare for å kjøpe, uten å tenke over hvorvidt mottakeren vil virkelig ha glede eller nytte av gaven. Personlig foretrekker jeg å ikke få noe enn å få noe som vil ta plass i huset vårt uten at vi har behov for det. Vi prøver faktisk å begrense antall gaver vi får i den grad det lar seg gjøre, og vi jobber hardt med å finne ting som vil gleder mottakerne. Anonymous poster hash: bf6d9...02f Enig med deg, men jeg tror de som begynner tidlig og kjøper på salg og gjennom hele høsten ofte er de som legger mest omtanke i julepresangene sine. Det er ikke de som løper gjennom kjøpesenteret i desember og rasker med seg alle julens gaver på en time, og slenger med byttelapp tilfelle mottaker ikke likte den likevel Anonymous poster hash: d5075...abb
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #21 Skrevet 22. oktober 2014 De beste gavene jeg former stort sett det som ikke kan bytte - hjemmelaget og forbruksvarer som vin osv. Selv så har jeg sluttet å bry meg om hva jeg gir til et familiemedlem for uansett hvor mye omtanke jeg la i varen så skulle den byttes om den kunne byttes - det i seg selv er greit nok - men det var JEG som måtte bytte. Anonymous poster hash: d2ad3...c7f
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #22 Skrevet 22. oktober 2014 De beste gavene jeg former stort sett det som ikke kan bytte - hjemmelaget og forbruksvarer som vin osv. Selv så har jeg sluttet å bry meg om hva jeg gir til et familiemedlem for uansett hvor mye omtanke jeg la i varen så skulle den byttes om den kunne byttes - det i seg selv er greit nok - men det var JEG som måtte bytte. Anonymous poster hash: d2ad3...c7f Da hadde jeg heller gått inn for å kjøpe gaver som ikke kunne byttes. Anonymous poster hash: 1fed6...5fc
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #23 Skrevet 22. oktober 2014 Nå har også utrolig mange butikker åpent bytte etter jul. At du kan bytte varen selv uten kvittering. Vi kjøper gaver gjennom hele året. Ikke bare fordi vi sparer endel men fordi vi slipper med å stresse med å finne gave i desember. De årene vi har tatt alt i desember har det vært grusomt å handle inn, og vi har ofte endt opp å kjøpe samme gaven til alle (feks en kokebok) bare for å få det unnagjort. Er så mye annet hyggelig jeg vil gjøre før jul enn å handle gaver i en overfylt butikk! Anonymous poster hash: 1ac6e...0e7
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2014 #24 Skrevet 22. oktober 2014 De beste gavene jeg former stort sett det som ikke kan bytte - hjemmelaget og forbruksvarer som vin osv. Selv så har jeg sluttet å bry meg om hva jeg gir til et familiemedlem for uansett hvor mye omtanke jeg la i varen så skulle den byttes om den kunne byttes - det i seg selv er greit nok - men det var JEG som måtte bytte. Anonymous poster hash: d2ad3...c7f Det er kjempefine gaver som jeg gjerne tar imot selv om de ikke kan byttes. Jeg synes uansett ikke noe særlig om bytting, med mindre man har fått samme bok 2 ganger eller får et plagg som ikke passer i str (da pleier jeg å bytte til samme plagg i riktig str). Når svigerinnen min (mega organisert 3-barns mor som begynner å kjøpe julegaver i januar) gir lydbok merket 8 år til min 3-åring (kjøpt på tilbud, kunne ikke byttes) eller barneklær som er kjøpt i utlandet og er flere str for små derimot, da føler jeg at hun kjøper bare for å kjøpe og for å kunne fjerne oss i den lange gavelisten sin. Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg ikke setter pris på gaven, synes det er dumt fordi det man kjøper ting som ikke blir brukt = overforbruk, og jeg blir litt lei meg fordi det virker som om hun ikke bryr seg om å glede oss/gutten. Anonymous poster hash: bf6d9...02f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå