Gå til innhold

Ville dere kjøpt et gammelt hus med setningsskader og noe råte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet et nydelig hus i Sveitserstil fra 1901 til kr 500 000 (ekstremt billig her jeg bor). Huset skal brukes som hytte. Det har 4 soverom, innlagt strøm men ikke vann, 900 kvm tomt. Nydelig beliggenhet på landet.

Problemet er at det har setningsskader i grunnmuren og noe råte. Noen vinduer må byttes. Vi er ikke så veldig handy, så vi må leie noen til å fikse dette. 

Ville dere kjøpt huset? Har lett etter hytte/ fritidsbolig i dette området i årevis, første gang det dukker opp noe....

Anonymous poster hash: f4113...14c

Fortsetter under...

Skrevet

Råte ja.

Setnibgsskade nei.

Anonymous poster hash: 0400d...66c

Skrevet

Ok, jeg trodde kanskje råten var verst. Hvorfor ville du ikke kjøpt med setningsskade (tell me like I`m 5 years old) :D

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men setningsskade betyr vel noe sånt som at huset ikke står trygt lenger. Det synker/sekker ned en eller flere steder. Det betyr ofte at grunnmuren er ødelagt og jeg tror det kan fort kan gjøre huset farlig/ubeboelig hvis det ikke kan heises og fikses,.. Det høres i alle fall veldig dyrt ut!

Anonymous poster hash: 20873...6ff

Skrevet

Vi har funnet et nydelig hus i Sveitserstil fra 1901 til kr 500 000 (ekstremt billig her jeg bor). Huset skal brukes som hytte. Det har 4 soverom, innlagt strøm men ikke vann, 900 kvm tomt. Nydelig beliggenhet på landet.

Problemet er at det har setningsskader i grunnmuren og noe råte. Noen vinduer må byttes. Vi er ikke så veldig handy, så vi må leie noen til å fikse dette.

Ville dere kjøpt huset? Har lett etter hytte/ fritidsbolig i dette området i årevis, første gang det dukker opp noe....

Jeg hadde tatt med meg en snekker eller annet fagfolk og gått over boligen sammen med dem før jeg kjøpte i så fall. Så ville jeg kanskje lagt inn bud med enkelte forbehold om nødvendig.

Anonymous poster hash: 983ee...bf6

Skrevet

Ja, vi skal se om vi får leid en snekker eller noe og ta med på visning. Mannen driver og søker råd hos en kjenning akkurat nuh. :)

Annonse

Skrevet

Skjønner at dere er sjarmert av huset, men setningssokader...aiai det får mine varsellamper til å lyse. Som hun sier over kan det føre til at huset klapper sammen på et eller annet tidspunkt for å si det banalt. Ta med en byggkyndig person på befaring i alle fall!

Råte er ikke det verste; "bare" å bytte ut det som er råttent. Kan fort bli dyrt med gammelt hus, spesielt om ingen av dere er spesielt handye...

Skrevet

Det kommer også an på hvor i landet det er. Setningsskader på leirgrunn kan være vanskelig/dyrt å fikse, da det kan være vanskelig å finne fast grunn i leira. Spesielt om det er kvikkleire.

Der vi bodde tidligere ble nabogrunnen undersøkt for å finne ut hvor dypt de måtte bore påler for å finne fast grunn, det viste seg at kvikkleira var 50m tykk...

Det var godt å flytte hjem igjen til fjellgrunn. :-)

Anonymous poster hash: 6e396...e29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...