Gå til innhold

Terminberegning, hvordan regnes dette?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at ved IVF så regnes termin utifra at man er 2 uker på vei ved uttak. Hvis jeg tar utgangspunkt i min egen beregning hvor jeg er 2 uker på vei ved uttak så skulle jeg vært i uke 8+1 i dag. Nå har jeg vært på UL to ulike plasser og de er ikke enig i min terminberegning...

På begge UL har knøttene i magen vært 4-5 dager mindre i størrelse enn hvor langt jeg selv hadde regnet ut at jeg var. Når jeg spurte gyn på den ene klinikken om termnberegning så regner han at jeg er er KUN 2 uker! på vei dagen jeg hadde innsett av 5 dagers Blastocyster, merkelig?!? Men hans beregning stemmer jo med størrelsen på embryone i magen...

Klinikken i Barcelona regner etter menstermin, og tar jeg utgangspunkt i denne er jeg 7+6 i dag, men målingene på UL viser 3 dager mindre enn dette.

Skjønner ingenting av terminbergning ved IVF jeg...

Fortsetter under...

Vi snakket om det her hjemme i går kveld. At det "bare er å ta" fjorten dage før egguttak (som da ville vært eggløsning). Men det er ikke så lett tror jeg...

Jeg tenkte akkurat det samme, men gynekologen jeg var hos sa at dette ble helt feil. Han sa det var sikrere å plusse på to uker fra innsett, men det blir jo litt rart det også med tanke på at det f.eks er forskjell på å sette inn ett 2-dagers befruktet egg og et 5 dagers! Han begrunnet dette med at man ikke kan sammenligne ivf og naturlig befrukting. Men har lest litt rundt på nettet og virker som det er litt forskjellig praksis rundtom, noen regner at man er 2 uker ved uttak mens andre ved innsett.

Jeg har valgt å følge målene på UL og da måtte jeg krype tilbake 5 dager som passer ved at jeg var 2 uker på vei på innsettingsdagen av to femdagers egg... Så får jeg bare se om det stemmer de neste UL også. Ulempen med å bli satt tilbake er jo at man blir beskymret for om det er noe galt... Håper ikke det!

Enkleste er vel å finne en kalkulator på nettet, f eks denne: http://www.ivfconnections.com/forums/content.php/749-IVF-Due-Date-Calculator-by-Date-of-Transfer-Retrieval-Ovulation-or-Insemination

Men da er problemet at USA har en annen lengde på svangerskapet enn Norge.

Annonse

Hos meg gikk de ut fra at jeg var 2 uker på vei dagen etter uttak, sånn at jeg var 2 +1 ved innsett. Dette er det jeg får opp når jeg legger terminen jeg fikk inn på babyverden også. Men av en eller annen grunn får jordmor og lege som jeg går til kontroller hos at jeg er en dag kortere på vei enn hva de sa i Haugesund og det som står på babyverden. Så hvis det er det som er rett så var jeg to uker dagen for innsett. 

Er ikke rart man blir forvirret :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...