Gå til innhold

Hvor selvstendig er deres 9 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dere frem klær eller finner de selv?

Lager de mat selv? Matpakke?

Dusjer de selv?

Rydder opp leker etter seg?

Hva gjør de rett og slett??

Vår gjør ingenting av disse og mener det er for vanskelig? Stiller jeg for store krav?

Far gjør dette automatisk hver dag for han, og stiller aldri krav til 9 åringen. Nå er jeg høygravid med nr 5 og begynner å bli frustrert over at ikke den eldste greier å være mer selvstandig?.. setter jeg for store krav?

De andre er 1,2 og 5 år, og trenger jo endel hjelp enda, i tillegg til nestemann, så føler vi trenger å gjøre størstemann litt mer selvstendig ellers drukner vi i arbeid med barna.

Anonymous poster hash: 7545d...d5b
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har min eldste fylt 10 da, men hun lager frokost selv, smører matpakke selv (om jeg ikke tilbyr meg det, det er jo alltid stas å få av mor), tømmer oppvaskmaskin, pakker eget gymtøy, rydder rom, legger på plass klærne sine, lager seg lett mat selv når hun er alene.... Sikkert mye mye mer og, men det er det jeg kommer på i farta...Jo, hun henter og lillebror i bhg hvis hun har veldig lyst. Det er absolutt ikke en av hennes oppgaver, men det er jo bare sååå stas :)

Skrevet

Nå er mine 7 og 5 år, men jeg mener at det du nevner her er foreldrene sin oppgave. Synes det blir veldig feil og la han ha dette som sine oppgaver og å kreve dette av han. Hvis det blir for mye for dere så burde dere kanskje ikke fått så mange barn? Kjenne sine begrensninger er en fin ting. Blir helt feil og kreve dette av han for at dere skal få mindre jobb. Nei vet du da hva! *sjokkert*

Anonymous poster hash: a300f...efe

Skrevet

Min på 7 år rydder da opp sine egne leker. Er veldig enkelt hvis de bare rydder opp det de har brukt i løpet av dagen, hver kveld før de legger seg. Har han hatt besøk, og det har blitt mye rot. Så rydder vi sammen.

Jeg finner stort sett fram klær til han, men er det stress en dag, så klarer han fint og finne fram klær selv.

Frokost og matpakke ordner jeg, men han klarer å lage frokost selv.

Jeg vasker håret hans, ellers klarer han fint å dusje selv, og når han blir 9 år, så ser jeg for meg at han fint klarer å vaske håret selv også.

Anonymous poster hash: 14bd3...416
Skrevet

Nå er mine 7 og 5 år, men jeg mener at det du nevner her er foreldrene sin oppgave. Synes det blir veldig feil og la han ha dette som sine oppgaver og å kreve dette av han. Hvis det blir for mye for dere så burde dere kanskje ikke fått så mange barn? Kjenne sine begrensninger er en fin ting. Blir helt feil og kreve dette av han for at dere skal få mindre jobb. Nei vet du da hva! *sjokkert*

Hæ? Mener du virkelig at det er foreldrenes jobb å finne frem klær og dusje niåringer? Snakk om å oppdra hjelpeløse barn! Hadde jeg gått inn i dusjen til åtte- eller niåringen her ville jeg raskt blitt jaget ut, litt privatliv vil de ha når de er så store. Matpakke smører jeg vanligvis, men de er fullt kapable til å gjøre det selv. Eldstemann lager også lette middager, som pannekaker, omelett, hjemmelaget kyllingsuppe, taco, pasta etc. De finner frem gymtøy og treningstøy selv, og kommer seg til og fra trening hvis vi ikke har tid til å følge. Setter selv i gang med leksene, og fullfører hvis de ikke trenger hjelp (vi ser alltid over).

Anonymous poster hash: dc6a4...258

Skrevet

Jeg tenker tvert imot. Barna våre skal og må bli selvstendige individer for å klare seg i livet, og det er ikke for tidlig å begynne med en ni-åring (eller femåring eller syvåring).

Hi, innfør en og en oppgave. Når én ting har blitt en vane og rutine, så tar dere for dere neste ting. Min eldste syns også at alt er et slit og ork før det har blitt en vane. Da er det null problem å gjøre det.

Barna mine på 11 og 8 år dusjer selv, smører mat selv, er alene før og etter skolen, kan gå i butikken for meg. Rydder gjør vi sammen, for jeg syns leker kan være fremme i flere dager om det er en lek de fortsetter hver dag, så da kan det bli litt overveldende når de skal rydde.

Skrevet

Hvorfor skulle en niåring ikke klare den lista der?

Jeg kan jo se at det er greit å smøre en matpakke til ham, men toåringen min rydder etter seg, og å gå gjennom dusjen burde en niåring klare selv.

Skrevet

Min 9 åring finner frem klær selv. Klarer også å vrenge klærne og legge de til vask.

Pakker gymtøy og svømmetøy, ev. overnattingstøy selv. Men overnattingstøyet må jeg se over så det ikker shorts eller ikke genser når det er kanskje 5 grader ute.

Dusjer seg selv, vasker seg selv og tørker seg selv.

Jeg lager frokost og lunsj, har alltid gjort det og slik gjorde min mor/far det for meg når jeg var liten.

Kan fint gjøre dette selv også. Lager seg mat selv når vi sitter med frokostbordet i helgene.

Rydder leker selv, tar av på senga, jeg legger på.

Kan støvsuge, men trenger litt opplæring og helst ikke store områder. Går ut med bosset om jeg spør.

Gjør fint leksene selv, men det blir fort gjort og må derfor ha veiledning.

Kan gå i butikken og gjøre småærender for meg.

Skrevet

Gutten min er 4 og han finner klær selv, dusjer selv (ordner seg selv på badet) og må selv rydde lekene sine.

Anonymous poster hash: c4616...9c6

Skrevet

Forventer selvfølgelig ikke ALT dette, ville bare høre hvordan andre 9 åringer har det, for føler at her blir vår bært på hendene (er bonusbarnet mitt, så ikke opprinnelig mitt, men bor hos oss på full tid).

Tenker klær og dusjing bør han greie selv, og smøre mat selv, men matpakke lager jeg jo til 5 åringen uansett, så den lager jeg jo uansett, ville bare høre om jeg stilte for store krav. Nei, vi burde kanskje ikke hatt så mange barn, men nå har vi mine, dine, våre her, så selv om vi trodde vi var gardert mot flere barn, ble jeg nå gravid igjen, og selv om det ikke var så planlagt, gleder vi oss veldig. Så beklager hvis det er støtende for enkelte at vi tilsammen får 5 barn og lurer på hvor selvstendig en 9 åring bør være :-/

Skrevet

Mine barn er nå 5, 7, 10 og 13 år gamle og de to eldste på 10 og 13 er helt selvdrevne på dusjing, pakking av gymtøy, finne egne klær om morgenen, rydde rommet osv. Det har de vært et par år.

7-åringen har langt og tykt hår, så henne hjelper jeg med hårvask. Det er vanskelig å få vasket godt ned i hodebunnen og bli kvitt all såpen igjen. Men hun vasker selvfølgelig resten av kroppen selv. Hun har jo svømming på skolen hver uke og er nødt til å klase seg selv i garderoben der....

Hun smører skiver selv, rydder ganske godt selv (men jeg må bidra litt om det skal bli helt strøkent), vi finner klær sammen enda for hun vil gjerne være med å bestemme men jeg bidrar fremdeles litt når vi legger frem neste dags klær om kvelden. Jeg pakker fremdeles sekken hennes og finner svømmetøy osv.

Til og med 5 åringen rydder da på rommet sitt selv, klarer å smøre seg skive selv til frokost osv. Vi finner frem klær til neste dag sammen før hun legger seg om kvelden.

Matpakke lager jeg til alle fire, mest fordi det er praktisk. Med så mange mennesker på kjøkkenet om morgenen blir det lett kaos og jeg smører veldig effektivt og greit fire matpakker selv istedenfor at fire unger skal stå å knuffe på hverandre ved fjøla og lage sin egen ;)

Anonymous poster hash: e4490...ff3
Skrevet

Min niåring klarer fint å legge frem klær selv, og legger de til vask etter bruk, gymtøy/svømmetøy pakker jeg. Han dusjer og steller seg selv, og tørker og kler på seg etterpå. Jeg smører niste, og han er litt lat i forhold til matlaging generelt, men vi jobber med saken ;)

Rydde etter seg ser jeg som en selvfølge at han gjør :)

Skrevet

Klart de skal rydde opp lekene sine selv. Det gjør mine barn på 3 og 4 år, yngste må jeg be om at gjør det, mens eldste gjør det ofte uoppfordret. I helgene liker eldste å sove litt lengre, og hun kler på seg selv (evt. finner klær) og kommer ned påkledd. Og kan finne mat og smøre på selv viss det skal være behov for det.

Skrevet

Vår 8-åring kler på seg selv, av og til sjekker jeg og må korrigere litt (longs på kalde dager eksempelvis), han dusjer selv. Pakker til turer selv, men jeg sjekker gjerne. Han kan smøre mat selv dersom brødet er oppskjært. Han er alene hjemme en jalvtime av og til på morgenen, og ca 45 min av og til etter skolen. Det vil si at jan ordner seg selv til skolestart. Legger stort sett ikke frem til han, han lærer best av egenerfaring. Men jeg prater med han om hva han bør ta på seg, keg har ingen mulighet til å kontrollere det hver gang.

Anonymous poster hash: 9bac0...f74

Skrevet

Har to stk på 6 (snart 7) og en på 8 (snart 9).

Her finner alle klær til seg selv ved behov (på skoledagene legger jeg frem klær til dem selv, mest på grunn av estetiske hensyn... kremt. Blomstrete neonrosa skjørt, slitt olabukse og skittengul hettegenser er liksom ikke den vakreste kombinasjonen jeg har sett)

De dusjer selv alle sammen, men jenta på 6 trenger hjelp til hårvask fordi der er håret en meter langt og jeg vil at det skal behandles skikkelig når hun først vil drive og spare. De to andre vasker også håret selv.

Alle hjelper til med å rydde etter mat og skylle tallerkner osv. Alle kan også finne frem glass/tallerkner/bestikk selv og lage seg enkel mat ved behov.

Matpakke lager jeg, men det er mest pga tidshensyn; jeg er veldig mye kjappere! Men de hadde fint greid det selv med litt veiledning i starten.

Alle må rydde sine egne ting/leker etter seg. Alle kan støvsuge og tørke støv. De går også ut med søppel hver sin gang, og hjelper til med andre småting, som å ta av sengetøy osv.

De syntes selvfølgelig ikke det var spesielt kult å få plikter i begynnelsen, og jada, de sutret og bar seg over hvor urettferdig alt var, men vi har vært veldig nøye på å forklare på en logisk måte at i en familie må alle hjelpe til, og at nå er de så store at det er viktig at de bidrar, og at etter hvert som de blir eldre får de også enda flere oppgaver. Vi har i tillegg forklart at det er fin trening til de skal flytte hjemmefra, for det er viktig å kunne klare seg selv. Og nei, det er jo ikke alltid gøy med husarbeid osv, noen ganger er det til og med veldig slitsomt, men sånn er det! Dette tok det ikke særlig lang tid før de forsto og aksepterte, så nå surver de omtrent aldri lenger om de blir bedt om å gjøre noe/hjelpe til. (Og hvis det skjer så er det i tilfelle fordi de mener at en av de andre har gjort myyyye mindre enn dem osv.)

Det er deilig å ha såpass selvstendige barn, og jeg tror faktisk de føler seg litt "bra" selv også fordi de mestrer såpass mye.

Anonymous poster hash: 92cbc...40c
Skrevet

Legger dere frem klær eller finner de selv?

Lager de mat selv? Matpakke?

Dusjer de selv?

Rydder opp leker etter seg?

Hva gjør de rett og slett??

Vår gjør ingenting av disse og mener det er for vanskelig? Stiller jeg for store krav?

Far gjør dette automatisk hver dag for han, og stiller aldri krav til 9 åringen. Nå er jeg høygravid med nr 5 og begynner å bli frustrert over at ikke den eldste greier å være mer selvstandig?.. setter jeg for store krav?

De andre er 1,2 og 5 år, og trenger jo endel hjelp enda, i tillegg til nestemann, så føler vi trenger å gjøre størstemann litt mer selvstendig ellers drukner vi i arbeid med barna.

Hun kler seg selv, men det hender jeg minner henne på å skifte fordi hun vil ha på det samme mange dager etter hverandre.

Hun smører skolemat selv mens vi spiser frokost, men vi minner henne på det.

Hun dusjer og vasker håret selv, men må noen ganger minne henne på det.

Hun rydder sjelden annet enn rommet sitt uten å få klar beskjed.

Hun gjør stort sett lekser selv, uoppfordret, men vi må passe på at hun gjør de kjedelige leksene skikklig.

Hun tar tog eller sykkel til trening på egenhånd, men drar ikke alene hjem etter at det har blitt mørkt.

Hun lager mat til seg selv etter skolen, gjerne grøt, suppe, ostesmørbrød eller liknende som er varmt, men enkelt.

Alt i alt kan hun det aller meste selv, men det er ikke alt hun vil gjøre.

Anonymous poster hash: 58fcc...2ed

Skrevet

Mine på 8 og 10 gjør alt på den lista. Jeg må minne dem på, og kanskje til og med mase litt når det kommer til rydding og dusjing. 

De bruker ikke komfyren.

Skrevet

Min på 8 jobber vi med å få til å finne klær selv, men han oppfører seg som om han skulle vært blind på begge øya.

Er jeg opptatt fikser han seg mat selv, men jeg passer på at han får i seg frokost og jeg ordner matpakka

Han går med søpla og henter posten

Han kan gå på butikken å handle småtteri

Han rydder selv på rommet sitt

Det samme gjør min datter på 7 også. Men hun tar ikke søppel og post, men oppvaskmaskinen 2-3 ganger i uka. Hun er flinkere til å finne klær, men har en tendens til å pynte seg mer enn å se ut av vinduer...

Begge får litt ukepenger.

4 åringen rydder rommet sitt og har bestemte meninger om klær!

Anonymous poster hash: 9520b...26d

Skrevet

Min på 8 jobber vi med å få til å finne klær selv, men han oppfører seg som om han skulle vært blind på begge øya.

Er jeg opptatt fikser han seg mat selv, men jeg passer på at han får i seg frokost og jeg ordner matpakka

Han går med søpla og henter posten

Han kan gå på butikken å handle småtteri

Han rydder selv på rommet sitt

Det samme gjør min datter på 7 også. Men hun tar ikke søppel og post, men oppvaskmaskinen 2-3 ganger i uka. Hun er flinkere til å finne klær, men har en tendens til å pynte seg mer enn å se ut av vinduer...

Begge får litt ukepenger.

4 åringen rydder rommet sitt og har bestemte meninger om klær!

Må legge til at alle på morningen kler seg selv, vasker seg og pusser tenner. De eldste dusjer selv!

Skrevet

Gutt 9 år (blir 10 år på slutten av året)

Dusjer selv og ordner seg selv på badet ellers med vasking og tannpuss ol

Jeg finner frem klær til ham kvelden i forveien, men det er rett og slett for å spare tid. Han kumme nok fint klart det selv. Han gjør det i helger og ferier.

Han rydder opp etter seg selv etter mat, kaster sine klær i skittentøyet ol.

Han og lillesøster på 7 år går hjem fra skolen hver dag og fikser seg mat (brødskiver) og gjør lekser. Han gjør seg klar til og kommer seg til og fra (sykler) fotballtrening selv.

Jeg smører matpakke, og dette går igjen på tid. Har som regel dårlig tid om morgenen, så sparer litt på at jeg gjør dette ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...