Gå til innhold

Noen med peil på prolaps/isjias-smerter? Redd for tilbakefall etter operasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opererte bort et stort prolaps for ca 3 år siden grunnet store isjiassmerter og fare for store, varige nerveskader. Vellykket operasjon, selv om jeg har varige skader på bl.a refleks i høyre ben. Litt nerveskader også, men heldigvis ikke mye. Har stort sett vært tilnærmet smertefri etter operasjonen, selv om jeg merker at jeg er svakere i ryggen og kan bli fort sliten i rygg og høyre ben. Tar så og si aldri smertestillende. I det siste har jeg imidlertid merket en forandring. Kjenner at de samme smertene jeg hadde i benet kommer tilbake (isjias), og også litt smerter i nedre del av korsryggen der prolapsen satt. Kan jeg ha fått tilbakefall? Er det vanlig med "restsmerter" så lenge etterpå? Har aldri hatt så vondt som nå etter operasjonen. Klarer meg stort sett uten smertestillende da... Og ingen problemer å være på jobb heldigvis.

Noen som vet? ( Ja, jeg skal ringe legen hvis det ikke blir bedre...)

Anonymous poster hash: 3fb98...ace

Fortsetter under...

Skrevet

Du må trene! Du må styrke muskulaturen i ryggen,så vil jeg tro det vil gå bra.

Anonymous poster hash: 065ce...672

Skrevet

Kan være at du har fått et nytt prolaps, men trenger ikke være det. Stivhet i f.eks. hofteleddbøyeren kan gi smerte/stivhet i korsryggen. Og stivhet i pæremuskelen (piriformis) kan gi smerter tilsvarende de du hadde da du hadde prolaps, fordi denne muskelen, hvis den blir stram, kan klemme på ischiasnerven i setet. Da er det tøyning som vil hjelpe.

Skal du holde ryggen din frisk og prolapsfri i fremtiden så er det avgjørende at du trener stabilitet jevnlig resten av livet samt at du tøyer muskulatur i sete, hofte og lår.

Anonymous poster hash: c3efe...d42
Skrevet

Trener du? (du skal vel gjøre det for å avlaste?)

Hvis ikke, begynn ;)

Anonymous poster hash: b5dd4...3b3
Skrevet

Takk for svar 😊 Jeg trener, men ikke nok... Har slitt veldig med motivasjonen etter operasjonen. Har perioder hvor jeg trener en del, for så å bli veldig lei... Men skal skjerpe meg!!

Har allikevel aldri hatt så vondt etter operasjonen som nå, så er jo redd for et nytt prolaps... Var et aldri så lite "smertehelvete" sist gang. HI

Skrevet

Takk for svar Jeg trener, men ikke nok... Har slitt veldig med motivasjonen etter operasjonen. Har perioder hvor jeg trener en del, for så å bli veldig lei... Men skal skjerpe meg!!

Har allikevel aldri hatt så vondt etter operasjonen som nå, så er jo redd for et nytt prolaps... Var et aldri så lite "smertehelvete" sist gang. HI

Se på hva du skrev i hovedinnlegget ditt og nå i dette svaret, HI.

Du sier at du har slitt veldig med motivasjonen etter operasjonen. Ved å trene kan du unngå det du selv omtaler som "smertehelvete", det å være redd for nye prolaps, ny nerveskader.

Hvis det å unngå et "smertehelvete" ikke er motiavasjon nok for deg å trene når du har kjent på kroppen hvor ille det kan være - da forstår jeg virkelig ikke hva som skal til for å motivere deg!

Trening er ferskvare, det må holdes friskt. Så skippertakmetoden har ikke god nok effekt. Spesielt ikke for deg som etter siste prolaps har en svakhet i utgangspunktet. Denne svakheten trenger ikke bety noe for deg i fremtiden hvis du gjør det riktige! Ditt valg - din motivasjon.

# 3

Annonse

Skrevet

Samme her. Ble operert for 5 år siden og fikk et lite tilbakefall for et par uker siden.

Joda trening er viktig, men det løser ikke situasjonen din. Skivene dine er dårlige og slitte og det er en irreversibel prosess. Sterk kjernemuskulatur kan til en viss grad avlaste skivene, men dette har kun begrenset effekt.

Det som er langt mer viktig er å bevege deg og å sitte minst mulig. Sitting er en stor påkjennelse for skivene dine. Du bør heller stå eller ligge. Sitter du på jobb så spør om å få hev-senk pult. Unngå løfting så langt det lar seg gjøre og løft med knærne.

Jeg blir gradvis bedre så lenge jeg passer på dette. Husk at skiven du opererte ble tømt for bløtmasse, de tar alt når de først går inn. Så et massivt prolaps i samme skive tror jeg ikke er mulig. Men du kan selvsagt få prolaps i andre skiver.

Anonymous poster hash: f462a...370

Skrevet

Samme her. Ble operert for 5 år siden og fikk et lite tilbakefall for et par uker siden.

Joda trening er viktig, men det løser ikke situasjonen din. Skivene dine er dårlige og slitte og det er en irreversibel prosess. Sterk kjernemuskulatur kan til en viss grad avlaste skivene, men dette har kun begrenset effekt.

Det som er langt mer viktig er å bevege deg og å sitte minst mulig. Sitting er en stor påkjennelse for skivene dine. Du bør heller stå eller ligge. Sitter du på jobb så spør om å få hev-senk pult. Unngå løfting så langt det lar seg gjøre og løft med knærne.

Jeg blir gradvis bedre så lenge jeg passer på dette. Husk at skiven du opererte ble tømt for bløtmasse, de tar alt når de først går inn. Så et massivt prolaps i samme skive tror jeg ikke er mulig. Men du kan selvsagt få prolaps i andre skiver.

Jeg er helt enig med deg at bevegelse er kjempeviktig.

Men slik du fremstiller det så gir du inntrykk av at stabiliserende trening og tøyninger ikke er like viktig. Og det er feil når det kommer til en slik rygg! Og jo, trening kan løse en vond rygg og hindre fremtidige problemer! Men i tillegg må man selvfølgelig passe på å være nok i bevegelse.

Ikke skriv slik at du gir inntrykk av at treningen er sååå viktig likevel - for det er den!

Alt annet er unnskyldninger for ikke å trene.

Skrevet

Men slik du fremstiller det så gir du inntrykk av at stabiliserende trening og tøyninger ikke er like viktig. Og det er feil når det kommer til en slik rygg! Og jo, trening kan løse en vond rygg og hindre fremtidige problemer! Men i tillegg må man selvfølgelig passe på å være nok i bevegelse.

Ikke skriv slik at du gir inntrykk av at treningen er sååå viktig likevel - for det er den!

Dette er ikke noe jeg har funnet på selv. Jeg har gått på Ryggskole på et rehabiliteringssenter og dette har jeg lært der.

Skrevet

Dette er ikke noe jeg har funnet på selv. Jeg har gått på Ryggskole på et rehabiliteringssenter og dette har jeg lært der.

Jeg er klar over at det er noen slike ryggskoler som ikke vektlegger riktig trening så mye, og begrunnelsen er ofte at det er bedre at folk er i bevegelse enn at de ikke gjør noe. Jeg synes det er synd at dette gjør at en del derfor velger å ikke trene så mye som de burde, for det kan frata dem både funksjon og livskvalitet i fremtiden. De er rett og slett for redde til å stille krav til pasientene!

Alle råd du gir utenom det med treningen er gode råd, og de er jeg helt enig med deg i!

Men det er synd å ikke strebe mot det beste, men i steden for velge en livsstil som er mer bedagelig og dermed også gir økt risiko for gjentagelser av ryggproblemene.

Riktig trening med fokus på stabilitet og smidighet (og i tillegg være mer bevegelig) gjør at ryggen tåler langt mer enn om man bare velger bevegelse uten trening.

Hilsen fysioterapeut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...