Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #1 Skrevet 19. oktober 2014 Kan en baby på 6 mnd få litt creme fraiche på maten? Anonymous poster hash: abea9...dcf
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #2 Skrevet 19. oktober 2014 Eh, nei. Hvorfor i alle dager skal du gi en 6 mnd gammel baby creme fraiche?? Anonymous poster hash: 38764...a90
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #3 Skrevet 19. oktober 2014 Holdt det ikke med et nei??? Skal lage noe med creme fraiche til oss i dag og var ikke sikker på om det inneholder melk? Det er vel eneste grunnen til at hun ikke kan få... Anonymous poster hash: abea9...dcf
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #4 Skrevet 19. oktober 2014 Holdt det ikke med et nei??? Skal lage noe med creme fraiche til oss i dag og var ikke sikker på om det inneholder melk? Det er vel eneste grunnen til at hun ikke kan få... Anonymous poster hash: abea9...dcf Å herregud, hva søren TROR du slike produkter er laget av? Jo, MELK. Helt utrolig, du vet kanskje ikke at kua kommer fra en gård og slaktes før den kommer som ferdig biff i butikken heller? Hjelpes. Uansett har du vel boksen foran deg og kan lese på den, så slipper du å stille idiotiske spørsmål i fremtiden. Anonymous poster hash: 38764...a90
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #5 Skrevet 19. oktober 2014 Holdt det ikke med et nei??? Skal lage noe med creme fraiche til oss i dag og var ikke sikker på om det inneholder melk? Det er vel eneste grunnen til at hun ikke kan få... Anonymous poster hash: abea9...dcf Hihi Det var dagens Anonymous poster hash: 5848e...ead
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #6 Skrevet 19. oktober 2014 Holdt det ikke med et nei??? Skal lage noe med creme fraiche til oss i dag og var ikke sikker på om det inneholder melk? Det er vel eneste grunnen til at hun ikke kan få... Anonymous poster hash: abea9...dcf Oi da, du har en bratt læringskurve framover skjønner jeg. Anonymous poster hash: ccb29...48b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #7 Skrevet 19. oktober 2014 Oh my god, det er så mange surmaga fi**** her inne... Let med rephrase that: Nok melk til at det er "farlig" for baby da! Dette landet kommer til å gå til grunne når alt folk gjør er å sitte her inne og være mugne Anonymous poster hash: abea9...dcf
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #8 Skrevet 19. oktober 2014 Holdt det ikke med et nei??? Skal lage noe med creme fraiche til oss i dag og var ikke sikker på om det inneholder melk? Det er vel eneste grunnen til at hun ikke kan få... Anonymous poster hash: abea9...dcf Oi da, du har en bratt læringskurve framover skjønner jeg. Anonymous poster hash: ccb29...48b Til info så lager jeg absolutt all barnemat og det meste av mat til oss fra bunnen av Skjønner at det ER melk i cf, men det er jo enkelte "typer" melk osv. som ikke er like ille som å putte h-melk på ei flaske! Anonymous poster hash: abea9...dcf
☆☆☆ Skrevet 19. oktober 2014 #9 Skrevet 19. oktober 2014 Personleg trur eg ikkje norske barn er så mykje forskjellige frå svenske, og dei svenske anbefalingane tilrår at barn kan få melkeprodukt frå 6 mnd. The poison is in the dose, eg hadde ikkje nølt med litt melkeprodukt av og til. Det blir noko anna enn melk på flaske og melkemat støtt og stadig.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #10 Skrevet 19. oktober 2014 Personleg trur eg ikkje norske barn er så mykje forskjellige frå svenske, og dei svenske anbefalingane tilrår at barn kan få melkeprodukt frå 6 mnd. The poison is in the dose, eg hadde ikkje nølt med litt melkeprodukt av og til. Det blir noko anna enn melk på flaske og melkemat støtt og stadig. Tenker litt det jeg også... Det er jo melk i noe av ferdigmaten feks. Prim inneholder jo melk, det er anbefalt pålegg til de små. Også er det vel forskjell på pasteurisert og upasteurisert? Men jeg vet jo ikke hvor mye melk det er i creme fraichen og om det er for mye i forhold til det å ta opp jern osv :/ Anonymous poster hash: abea9...dcf
Ladybird2014 Skrevet 19. oktober 2014 #11 Skrevet 19. oktober 2014 Ikke krise om det er litt cf i maten. Eller, det finner du ut etterpå. Om ungen er som før, ikke får diare osv så er det helt innafor. I Sverige starter de med melkeprodukter ved 6 mnd (er iallfall anbefalingen), så.... Vi har prøvd oss frem. Ikke at melk er hovedbestanddel i måltidet, men litt melk/smør her og der. Null problem her. Tror også at gradvis tilnærming er bedre for magen enn "jepp, da var du bikket året, her er en yoghurt!".
☆☆☆ Skrevet 19. oktober 2014 #12 Skrevet 19. oktober 2014 Personleg trur eg ikkje norske barn er så mykje forskjellige frå svenske, og dei svenske anbefalingane tilrår at barn kan få melkeprodukt frå 6 mnd. The poison is in the dose, eg hadde ikkje nølt med litt melkeprodukt av og til. Det blir noko anna enn melk på flaske og melkemat støtt og stadig. Tenker litt det jeg også... Det er jo melk i noe av ferdigmaten feks. Prim inneholder jo melk, det er anbefalt pålegg til de små. Også er det vel forskjell på pasteurisert og upasteurisert? Men jeg vet jo ikke hvor mye melk det er i creme fraichen og om det er for mye i forhold til det å ta opp jern osv :/ Anonymous poster hash: abea9...dcf Creme fraiche er 100% melk. Ift å hemme jernopptak er det ei viss slik effekt av melk, men ikkje voldsomme greier. Hovedproblemet med melkeprodukt er at dei ikkje inneheld jern og er svært mettande. Mykje melkeprodukt fører dermed til at ein automatisk et mindre jernhaldige matvarer. Hjå nokre kan dette på sikt føre til jernmangel, og det er bakgrunnen for dei norske anbefalingane om å ikkje gi andre melkeprodukt enn morsmelk og MME (som jo er nesten utelukkande melk, men med tilsatt jern). Er ein bevisst på å bruke jernhaldige matvarer (fullkorn, kjøt, raud fisk, grønne grønnsaker), gjerne i kombinasjon med c-vitamin (frukt som avslutning på måltidet td) er det liten fare for jernmangel. Då vi nordmenn generelt brukar meir melk enn svenskane er norske barn meir utsett for anemi forårsaka av høgt melkeinntak enn svenske, difor går anbefalingane ut på å halde babyane unna melk. Men det er altså ikkje melka som er problemet, men det at ein kuttar ned på jernhaldig mat. Melk er uproblematisk, overforbruk av melk er eit problem.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #13 Skrevet 19. oktober 2014 Personleg trur eg ikkje norske barn er så mykje forskjellige frå svenske, og dei svenske anbefalingane tilrår at barn kan få melkeprodukt frå 6 mnd. The poison is in the dose, eg hadde ikkje nølt med litt melkeprodukt av og til. Det blir noko anna enn melk på flaske og melkemat støtt og stadig. Tenker litt det jeg også... Det er jo melk i noe av ferdigmaten feks. Prim inneholder jo melk, det er anbefalt pålegg til de små. Også er det vel forskjell på pasteurisert og upasteurisert? Men jeg vet jo ikke hvor mye melk det er i creme fraichen og om det er for mye i forhold til det å ta opp jern osv :/ Anonymous poster hash: abea9...dcf Creme fraiche er 100% melk. Ift å hemme jernopptak er det ei viss slik effekt av melk, men ikkje voldsomme greier. Hovedproblemet med melkeprodukt er at dei ikkje inneheld jern og er svært mettande. Mykje melkeprodukt fører dermed til at ein automatisk et mindre jernhaldige matvarer. Hjå nokre kan dette på sikt føre til jernmangel, og det er bakgrunnen for dei norske anbefalingane om å ikkje gi andre melkeprodukt enn morsmelk og MME (som jo er nesten utelukkande melk, men med tilsatt jern). Er ein bevisst på å bruke jernhaldige matvarer (fullkorn, kjøt, raud fisk, grønne grønnsaker), gjerne i kombinasjon med c-vitamin (frukt som avslutning på måltidet td) er det liten fare for jernmangel. Då vi nordmenn generelt brukar meir melk enn svenskane er norske barn meir utsett for anemi forårsaka av høgt melkeinntak enn svenske, difor går anbefalingane ut på å halde babyane unna melk. Men det er altså ikkje melka som er problemet, men det at ein kuttar ned på jernhaldig mat. Melk er uproblematisk, overforbruk av melk er eit problem. Da skal frøkna få smake litt pasta og laks med bittelitt cf på toppen i dag Vi bruker så innmari ofte cf at jeg syns det er greit at hun venner seg til smaken Har jo en haug av fryste middager til henne, men er jo litt kos når de kan spise det samme som vi har! Anonymous poster hash: abea9...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå