Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Skal arrangere bursdagsselskap for jenta mi på 7 år, og det er 2 muslimske barn som kommer i bursdagen. Foreldrene tilbydde seg å ta med mat selv, men jeg sa at det trenger de ikke da jeg kan servere kyllingpølse istedet for vanlig grillpølse. I ettertid begynnte jeg å tenke på om det er greit for de med vanlig kyllingpølse? De er kanskje ikke halal? Og hvor viktig er det? Jeg vet de sier at de skal spise halal kjøtt på skolen. Anonymous poster hash: 199d1...647
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Ja, de må være ganske spesielle om de nekter å spise vanlige kyllingpølser selv om det ikke har blitt kastet en velsignelse over den (som er halal-slakt i Norge). Alle muslimer jeg kjenner, og det er en god del, spiser dette. Men, selvsagt kan det være unntak, men da hadde de vel sagt i fra. Anonymous poster hash: da88f...146
Bustetroll Skrevet 18. oktober 2014 #3 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Tror den må være halal-slaktet..Men kjenner selv muslimer som spiser kyllingpølser Endret 18. oktober 2014 av Bustetroll
Gjest Dumi Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Det kommer virkelig ann. Jeg har ett vennepar som er muslimer, og de spiser gjerne kyllingpølser. Har også en bekjent hvor dette ville ha vært uaktuelt.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 De muslimene jeg kjenner spiser kyllingpølser. Anonymous poster hash: c9e4a...358
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 De fleste gjør det ja. Veldig få muslimer i Norge som kun spiser halal. Spør dem. Anonymous poster hash: 9e6e4...aa4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Ja, jeg er muslim selv og spiser vanlig kyllingpølser. Det gjør alle muslimer i min omgangskrets også, så tror ikke du skal beskymre deg. :-) Anonymous poster hash: 9a6df...3d8
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Du må spørre. Noen spiser det og andre må ha halal. Her har vi tydd til fiskepinner i pølsebrød da vi ikke fikk vite om det før muslimbarnet stod i døra på bursdagselskap. Anonymous poster hash: f3095...a57
.Ida. Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Er selv muslim og verken jeg eller de i min omgangskrets spiser vanlig kyllingpølse. Siden du også skrev de spiser halal på skolen, ville jeg snakket med dem først. De kan jo eventuelt ta med egne halalpølser som du legger i en egen kjele så spiser alle det samme
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Min beste venninne er muslim og hun og familien spiser vanlige kylling/ kalkunpølser😊 Anonymous poster hash: 9f591...5cf
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Og jeg er miljøskadet på bim... Jeg leste overskriften slik: "Kan muslinger spise kyllingpølser?" (ref. annen tråd med skrivefeil i ang. terrrortrusselen...) Jeg vet ikke det du spør om, HI, men synes det er flott at du tilbyr deg å ta ansvar for det. Det er jo ikke verre enn at du ringer disse familiene og spør, vil tro de setter pris på det. Anonymous poster hash: 5f044...8b3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Takk for svar. Jeg kjenner de ikke, men jeg spurte om det var noe spesiellt hun ikke spiste, og fikk da til svar: svinekjøtt. Mor til hun ene sa at de kunne ta med mat selv, og jeg sa at det trenger hun ikke, da jeg bare kan servere kyllingpølse. Men, de får evt ta med mat selv da. Jeg vil gjerne være hjelpsom, Jeg repekterer at de ikke spiser svin. Så da kjøper jeg inn kyllingpølse istedet. Men hvis det i tilegg blir krevd at kjøttet skal være slaktet på halal vis, blir det litt feil i hodet mitt, da jeg selv ikke syns noe om den slaktemåten. Så jeg bare venter å ser hva som blir gjort. Er første bursdagen i klassen dette, så vi får heller se og lære til senere bursdager. Jeg tar gjerne litt hensyn, (som å ikke servere svinekjøtt) men jeg vil heller ikke gjøre om min norske tradisjonsrike bursdagsfeiring til min datter til en muslimsk bursdagsfeiring. Anonymous poster hash: 199d1...647
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Regner med at siden du sa at du kunne servere kyllingpølse går dette greit Anonymous poster hash: 7cf71...906
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #14 Skrevet 19. oktober 2014 Noen gjør det, andre gjør det ikke. Jeg pleier å servere fiskepinner ved siden av, og det er ikke bare muslimene som velger det alternativet. Anonymous poster hash: b9f90...18e
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #15 Skrevet 19. oktober 2014 Om de sa ifra bare svinekjøtt,daer kyllingpølsen ok. Jeg spiser kyllingpølse og all kjøtt,utenom svinekjøtt. I følge islam må det ikke være halal. Anonymous poster hash: fbea9...558
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 19. oktober 2014 #16 Skrevet 19. oktober 2014 Du kan nok servere kyllingpølser med god samvittighet de hadde helt sikkert sagt fra hvis alt måtte være halal, det er veldig viktig for dem det gjelder. Dessuten spiser de fleste muslimer i Skandinavia vanlig mat minus svinekjøtt. Og veldig mange spiser svin også
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 19. oktober 2014 #17 Skrevet 19. oktober 2014 Flere enn man skulle tro, mener jeg.
Mamma_til_2 Skrevet 19. oktober 2014 #18 Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Alle jeg vet om som skal ha halal mat er flinke til og presisere dette så om de ikke sa noe så tror jeg det går bra. Endret 19. oktober 2014 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #19 Skrevet 19. oktober 2014 Virkelig?? Wow! Anonymous poster hash: 1d81c...9b4
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #20 Skrevet 19. oktober 2014 I Bhg til min datter er det 2 muslimske barn, 1 av de kan spise kyllingpølse den andre må være kjøpt i innvandrerbutikk Anonymous poster hash: 8a189...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå