Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #1 Skrevet 18. oktober 2014 Vi ser litt på muligheten for å reise bacpakking et år med ungene, det vil bli når eldste er ferdig på barneskolen og skal starte på ungdomsskolen. Minste vil gå i 3. Klasse. Det vil ikke være noe stort problem for yngste å følge pensum på tur, hun lærer fort og det er ikke så vanskelig på det trinnet. Eldste derimot kommer til å bli en utfordring. Han har store lærevansker. Det er såpass ille at han har diagnose og mest sannsynlig vil vi søke han inn på en annen skole en den som er i området, den er dessverre kjent for at barn dropper ut og mobbes. Kan jeg søke fri et år for han slik at han starter et år senere? Da får han mulighet til å modnes og dra med fordelene fra turen hva gjelder språk og histore. Vi kommer til å prioritere å se slik som de syv nye underverk osv. Vil gjerne ha innspill. Håper og tror at det kan gi ungene noe helt spesielt å se en del av verden, selv om det blir noe utradisjonelt hva ang skole. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
håperpåvinterbarn Skrevet 18. oktober 2014 #2 Skrevet 18. oktober 2014 Det er lov å ta ut barn for å undervise dem hjemme (selv). Jeg vet at en del foreldre med barn som er begavet har gjort dette fordi de ikke syns skolesystemet kan tilby dem god nok oppfølging. Prøv å google hjemmeundervisning. vet ikke hvordan det er med å få tilbake skoleklassen til barnet ditt, hør med skolen
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #4 Skrevet 18. oktober 2014 Det er ikke skoleplikt her i landet, bare undervisningsplikt. Så den biten går bra. Ville vært mer bekymret for det sosiale, men om ungene er oppegående går sikkert det også bra. Anonymous poster hash: 8f4ea...f7b
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #5 Skrevet 18. oktober 2014 Dette blir en opplevelse for livet! Så heldige dere er som har mulighet til å gjøre dette. Anonymous poster hash: 60754...156
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #6 Skrevet 18. oktober 2014 Å ta barnet ut av skolen og reise er ikke noe problem, men å få lov å utsette skolestarten på ungdomsskolen og begynne et år senere enn han skal er jeg veldig usikker på. Det med utsatt skolestart er de jo blitt mer og mer restriktive med, de mener det er bedre å gå med årskullet sitt å få tilrettelagt undervisning enn å gå sammen med barna som er et år yngre. Skal dette gjennomføres må det søkes om og dere bør nok ha ppt og andre fagfolk med på laget. Man kan ikke bare velge å "dumpe" et år på skolen her i landet. Anonymous poster hash: 93909...4f6
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #7 Skrevet 18. oktober 2014 Takk for innspill. Kjenner det sosiale for barna og skolen til sønnen bekymrer meg mest. På en annen side tror jeg dette er like mye verdt å ta med seg i livet enn mye vi gjør hver dag nå. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. oktober 2014 #8 Skrevet 18. oktober 2014 Men du skal ikke se bort ifra at sønnen din nesten kan ha mer utbytte av en tilpasset opplæring av dere enn å være en av mange i en klasse. Han har krav på opplæring, så du må nok drive "hjemmeskole" denne tiden. Om dere er noenlunde oppegående (Og det får jeg inntrykk av), og lager et system og rutine på hvordan dere vil drive undervisning kan han kommet styrket ut av det. Om han i tillegg starter på ny skole til neste år får han ikke med seg stempelet fra gamleskolen. En slik tur gir jo mye kunnskap i seg selv, så jeg ville absolutt ha vurdert dette om jeg hadde muligheten.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #9 Skrevet 18. oktober 2014 Dere kan skrive ham ut av skolen og ta over undervisningsansvaret selv. Men da må dere også være i stand til å gjennomføre det. Har dere ressurser/kunnskap til det? Anonymous poster hash: 5f462...ae5
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #10 Skrevet 18. oktober 2014 Som de over skriver. Du kan gi hjemmeundervisning. Når dere er tilbake, må han starte på det klassetrinnet han aldersmessig tilhører. Du skal kunne dokumentere opplæring i alle fag, kommunen skal gjennomføre tilsyn. Anonymous poster hash: b59c6...0f7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #11 Skrevet 18. oktober 2014 Dette er en av grunnene jeg mener mange burde vente med å få barn! Hvorfor gjorde du ikke dette før ungene kom? Jeg syntes det er egoistisk av dere å ta ungene ut av sin vennekrets og skolegang for å reise slik. Jeg har vanskelig for å tro at dette var et forslag barna kom med, for å si det slik. Hvor morsomt er det for en unge å "dumpe" ett år og plutselig starte i en klasse med bare yngre? Anonymous poster hash: f46bf...9ab
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #12 Skrevet 18. oktober 2014 Dette er en av grunnene jeg mener mange burde vente med å få barn! Hvorfor gjorde du ikke dette før ungene kom? Jeg syntes det er egoistisk av dere å ta ungene ut av sin vennekrets og skolegang for å reise slik. Jeg har vanskelig for å tro at dette var et forslag barna kom med, for å si det slik. Hvor morsomt er det for en unge å "dumpe" ett år og plutselig starte i en klasse med bare yngre? Anonymous poster hash: f46bf...9ab Ikke enig. Mine foreldre tok oss med et år til utlandet når vi var små. Skapte gode og unike minner som jeg (og mine søsken) har hatt med meg hele livet. Jeg har reist og bodd i forskjellige land hele mitt voksne liv. Har holdt meg rolig etter at jeg kom tilbake til Norge og kort etterpå ble gravid. Når jeg hører om planene deres, kribler det i kroppen. Selvsagt trenger man ikke å leve A4 livet konstant selv om man har fått barn. De fleste barn vil ha stor glede og utbytte av en slik opplevelse. Lykke til! Håper alt ordner seg og at dere får det fantastisk!! Anonymous poster hash: bc201...2ff
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #13 Skrevet 18. oktober 2014 Det er ikke skoleplikt her i landet, bare undervisningsplikt. Så den biten går bra. Ville vært mer bekymret for det sosiale, men om ungene er oppegående går sikkert det også bra. Anonymous poster hash: 8f4ea...f7b Det er skoleplikt i 10 år og rett til skolegang i 13 år. Les reform 97 Anonymous poster hash: 89728...2dd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. oktober 2014 #14 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Det er ikke skoleplikt her i landet, bare undervisningsplikt. Så den biten går bra. Ville vært mer bekymret for det sosiale, men om ungene er oppegående går sikkert det også bra. Anonymous poster hash: 8f4ea...f7b Det er skoleplikt i 10 år og rett til skolegang i 13 år. Les reform 97 Anonymous poster hash: 89728...2dd helt feil. Fra Opplæringsloven kapittel 2, § 2-1 Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61?q=opplæringsloven Endret 18. oktober 2014 av den perfekte mor
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #15 Skrevet 18. oktober 2014 Det er ikke skoleplikt her i landet, bare undervisningsplikt. Så den biten går bra. Ville vært mer bekymret for det sosiale, men om ungene er oppegående går sikkert det også bra. Anonymous poster hash: 8f4ea...f7b Det er skoleplikt i 10 år og rett til skolegang i 13 år. Les reform 97 Anonymous poster hash: 89728...2dd Mange som underviser hjemme: http://www.nhuf.no/ Anonymous poster hash: bc201...2ff
Jojo x3 Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Jeg syns dere skal gå for det! For en mulighet (tenker å gjøre noe lignende minus backpacking)! Men når det er sagt, jeg ville tatt med ungene på råd og hørt hva de tenker om dette, om de er motivert osv. Og ja, man kan søke fri! Endret 18. oktober 2014 av Jojo x3
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #17 Skrevet 18. oktober 2014 Dette er en av grunnene jeg mener mange burde vente med å få barn! Hvorfor gjorde du ikke dette før ungene kom? Jeg syntes det er egoistisk av dere å ta ungene ut av sin vennekrets og skolegang for å reise slik. Jeg har vanskelig for å tro at dette var et forslag barna kom med, for å si det slik. Hvor morsomt er det for en unge å "dumpe" ett år og plutselig starte i en klasse med bare yngre? Anonymous poster hash: f46bf...9ab Du har helt rett i at ungene ikke kom med forslaget. Det er mye jeg gjør for ungene som jeg mener er bra for de som ikke de foreslår selv. Om jeg bare skulle tenke på meg selv ville jeg ventet til de flyttet ut, det ville kostet mindre og gitt oss større frihet. Men tro det eller ei så tror jeg ungene kan ha glede av det, få minner for livet, en erfaring som overgår et normalt skoleår. Jeg setter pris på tilbakemeldinger, selv om det skulle være om bakdeler ved å reise. Men det du kan spare deg for er å komme med påstander om min intensjon med det hele. Jeg kommer ikke til å tvinge barna med på noe de ikke vil. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #18 Skrevet 18. oktober 2014 Dette er en av grunnene jeg mener mange burde vente med å få barn! Hvorfor gjorde du ikke dette før ungene kom? Jeg syntes det er egoistisk av dere å ta ungene ut av sin vennekrets og skolegang for å reise slik. Jeg har vanskelig for å tro at dette var et forslag barna kom med, for å si det slik. Hvor morsomt er det for en unge å "dumpe" ett år og plutselig starte i en klasse med bare yngre? Anonymous poster hash: f46bf...9ab Ikke enig. Mine foreldre tok oss med et år til utlandet når vi var små. Skapte gode og unike minner som jeg (og mine søsken) har hatt med meg hele livet. Jeg har reist og bodd i forskjellige land hele mitt voksne liv. Har holdt meg rolig etter at jeg kom tilbake til Norge og kort etterpå ble gravid. Når jeg hører om planene deres, kribler det i kroppen. Selvsagt trenger man ikke å leve A4 livet konstant selv om man har fått barn. De fleste barn vil ha stor glede og utbytte av en slik opplevelse. Lykke til! Håper alt ordner seg og at dere får det fantastisk!! Anonymous poster hash: bc201...2ff Tusen takk, så bra å lese at du har hatt en fin opplevelse. Hvordan var det å komme hjem igjen til venner og nettverk etter en sånn reise? Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #19 Skrevet 18. oktober 2014 Som de over skriver. Du kan gi hjemmeundervisning. Når dere er tilbake, må han starte på det klassetrinnet han aldersmessig tilhører. Du skal kunne dokumentere opplæring i alle fag, kommunen skal gjennomføre tilsyn. Anonymous poster hash: b59c6...0f7 Takk, det var nyttig info, det må vi ta med i vurderingen/planleggingen. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #20 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan skrive de ut av skolen. Du pliktene da å gi hjemmeundervisning, det vil si at du må følge pensum og planer. Du må kunne dokumentere ovenfor kommunen hvordan du praktisk tenkere å gjennomføre dette. Er du og mannen kompetente til å gi barnet undervisning f.eks i matte og naturfag på ungdomsskolenivå? Er dere kompetente til å takle hans store lærevansker? Det skal svært mye til å få godkjent utsatt skolestart (dvs dumpe ett år) Det må i såfall en evaluering til hos PPT til som anbefaler dette og et positivt vedtak hos kommunen. Det er helt sikkert en fin opplevelse å reise rundt, se de 7 underverker osv. Men det hjelper lite hvis du ikke kan gi hjemmeundervisning underveis. Anonymous poster hash: 996c7...497
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #21 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan skrive de ut av skolen. Du pliktene da å gi hjemmeundervisning, det vil si at du må følge pensum og planer. Du må kunne dokumentere ovenfor kommunen hvordan du praktisk tenkere å gjennomføre dette. Er du og mannen kompetente til å gi barnet undervisning f.eks i matte og naturfag på ungdomsskolenivå? Er dere kompetente til å takle hans store lærevansker? Det skal svært mye til å få godkjent utsatt skolestart (dvs dumpe ett år) Det må i såfall en evaluering til hos PPT til som anbefaler dette og et positivt vedtak hos kommunen. Det er helt sikkert en fin opplevelse å reise rundt, se de 7 underverker osv. Men det hjelper lite hvis du ikke kan gi hjemmeundervisning underveis. Anonymous poster hash: 996c7...497 ok, da kan jeg ta kontakt med ppt, så tar vi en vurdering ut fra hva de anbefaler. Fint å vite at det er de som er med å vurdere evnt å utsette et år eller ikke. Hva gjelder pensum, det skal jeg klarte fint, er ganske så skoleflink og har god utdannelse selv. Pedagog er ikke, men jeg takler vanskene hans godt, så håper vi skal få dette til. Vi jobber ikke til å bestille hele turen, men ta det litt om litt, slik at vi har muligheten til retur om det blir for vanskelig. Evnt kunne vi ventet til han er ferdig på ungdomsskolen. Da kan han jo ta et friår uten at det har noen betydning. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2014 #22 Skrevet 18. oktober 2014 Du kan skrive de ut av skolen. Du pliktene da å gi hjemmeundervisning, det vil si at du må følge pensum og planer. Du må kunne dokumentere ovenfor kommunen hvordan du praktisk tenkere å gjennomføre dette. Er du og mannen kompetente til å gi barnet undervisning f.eks i matte og naturfag på ungdomsskolenivå? Er dere kompetente til å takle hans store lærevansker? Det skal svært mye til å få godkjent utsatt skolestart (dvs dumpe ett år) Det må i såfall en evaluering til hos PPT til som anbefaler dette og et positivt vedtak hos kommunen. Det er helt sikkert en fin opplevelse å reise rundt, se de 7 underverker osv. Men det hjelper lite hvis du ikke kan gi hjemmeundervisning underveis. Anonymous poster hash: 996c7...497 ok, da kan jeg ta kontakt med ppt, så tar vi en vurdering ut fra hva de anbefaler. Fint å vite at det er de som er med å vurdere evnt å utsette et år eller ikke. Hva gjelder pensum, det skal jeg klarte fint, er ganske så skoleflink og har god utdannelse selv. Pedagog er ikke, men jeg takler vanskene hans godt, så håper vi skal få dette til. Vi jobber ikke til å bestille hele turen, men ta det litt om litt, slik at vi har muligheten til retur om det blir for vanskelig. Evnt kunne vi ventet til han er ferdig på ungdomsskolen. Da kan han jo ta et friår uten at det har noen betydning. Anonymous poster hash: e1fc6...d70 Beklager skrivefeil, denne telefonen tar helt av med autokorrekten. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #23 Skrevet 19. oktober 2014 Ppt kan anbefale utsatt skolestart i forbindelse med skolestart på 1. Trinn ikke midt i et skoleløp. Ppt er ikke sakkyndig i forhold til "Pauseår". Her er det kun mulig for deg, slik skissert tidligere, å gi hjemmeundervisning. Kommunen kan, i særlige tilfeller, la et barn gå et år om igjen, men det er som oftest knyttet opp med at barnet har vært syk. Reiselyst teller ikke her:-) ps Anbefaler deg å lese kapittelet i opplæringsloven, rett og plikt til grunnskoleopplæring. Tror det er kap 2.1 Hilsen Ppt ansatt. Anonymous poster hash: b59c6...0f7
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2014 #24 Skrevet 19. oktober 2014 Ppt kan anbefale utsatt skolestart i forbindelse med skolestart på 1. Trinn ikke midt i et skoleløp. Ppt er ikke sakkyndig i forhold til "Pauseår". Her er det kun mulig for deg, slik skissert tidligere, å gi hjemmeundervisning. Kommunen kan, i særlige tilfeller, la et barn gå et år om igjen, men det er som oftest knyttet opp med at barnet har vært syk. Reiselyst teller ikke her:-) ps Anbefaler deg å lese kapittelet i opplæringsloven, rett og plikt til grunnskoleopplæring. Tror det er kap 2.1 Hilsen Ppt ansatt. Anonymous poster hash: b59c6...0f7 Takk, det skal jeg gjøre. Anonymous poster hash: e1fc6...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå