Gå til innhold

Skal jeg beskymre meg over venninne? Eller anta at hun lever ett greit liv, dog ikke A4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har tenkt på lenge, og jeg vet ikke om det er tid at jeg skal beskymre meg eller ikke.

Om henne:

For alle andre så virker hun nærmest normal, hvis man treffer henne for første gang.

Hun er 30+, singel, eier egen leilighet og jobber som assistent i barnehage.

Men så:

For det første; denne dama er lynende skarp! Hun har flere Mastergrader og noen Batchelorgrader.Men velger å jobbe i barnehage " fordi jeg trives der".

Hun kunne ha fått en topp jobb, men penger bryr hun seg ikke om.

Hun kler seg så billig som mulig, hun har ikke TV, eller telefon, og kun Internet.

Hun sminker seg ikke, går aldri ut på byen, kjøper seg ingen luksus artikler.

Det eneste hun kjøper er bøker!

Mange, og flere enn mange!

Ett rom i leiligheten hennes er fylt med bøker. Da mener jeg ikke kun i bokhyller ( for det er det overalt!), men også stablet i hauger, man kan nesten ikke gå inn der!

Jeg har fått problemer med å snakke med henne i det siste, fordi hun snakker om ting som ligger langt unna de fleste folks interesseområde.

Hun har kun noen få venner, og de er fra Internet.

Professorer fra Universitet i England, forretningsmenn fra Frankrike, eiendomsmeglere fra USA, forskere på bioteknologi fra Sør-Afrika, etc.

Jeg vet ikke hva hun deler med dem anngående personlige ting, for med meg og andre barndomsvenninner/venner deler hun ingenting.

Jeg er litt redd for at hun er ensom, mest på grunn av den hun er.

Hun finner ingen å dele sine interesser med.

Jeg har jo tenkt at hun må ha en diagnose, ubehandlet.

Men vet ikke hvordan å ta det opp med henne.

Kanskje synes hun livet hennes er bra?

Kanskje ønsker hun hjelp for å finne ut hva det er med henne?

Er det grunn til beskymring, eller skal jeg bare tro at hun faktisk er lykkelig?

Anonymous poster hash: 47401...a2c
Skrevet

Hun høres ut som en fantastisk person som lever det livet hun ønsker. Man trenger ikke ha en diagnose for å ikke ville strebe etter penger og et A4 liv.

Anonymous poster hash: e2ca6...e19
Skrevet

Beskymre? Virkelig?

Og nei, går da virkelig ut fra at hun er oppegående nok til å ta tak selv i det hun måtte ønske å endre - om noe.

Skrevet

Kanskje dere er på helt forskjellig nivå. Hun vet helt sikkert hvordan bekymret staves.

Så lenge hun selv er lykkelig, er det vel greit?

Anonymous poster hash: fe3b8...e77

Skrevet

Jeg blir glad av å lese om denne damen. Hun høres helt fantastisk ut! Lever sitt eget liv uten å tenke på fasaden. Hadde bare flere vært som henne!

Skrevet

Og hvordan vet du at hun ikke har dype, meningsfulle samtaler med disse menneskene hun kjenner på nett?
En av mine beste venninner er ei jeg aldri har møtt, vi skriver kun sammen over nettet. Er vårt vennskap mindre verdt, mener du? Siden det er over nett?

Og trenger man å ha en diagnose fordi man liker å lese, har en jobb man trives med og sære interesser? Jeg syns hun høres spennende ut.

Skrevet

BEKYMRE... Hvor vanskelig kan det være?

Hvorfor skal det settes diagnoser på alt hele tiden, hun høres ut som en person jeg ville likt å tilbringe tid med.

Skrevet

Må man ha en diagnose for å like bøker?

Ærlig talt, hvis det at hun har venner på nettet, er lynende intelligent, leser bøker og ikke sminker seg er grunn til bekymring så tror jeg jeg skjønner hvorfor hun holder tilbake personlig informasjon fra deg...

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg, HI, jeg ville vært litt bekymret on det var min venninne. Ville ikke tenkt diagnose, men make søker make, og hun finner i alle fall ingen på hennes intellektuelle nivå i jobben hun har nå. Hvorfor bruker hun ikke utdannelsen sin, for eksempel? Greit nok at hun har kontakter på nettet, men vil tro at slike mennesker har behov for faglige utfordringer i jobb o det virkelige liv også.

Hvis dere er gode venninner kan du jo spørre henne hvorfor hun har valgt som hun har. Hun kan velge å svare deg eller ikke, men som venninne må det jo være lov å bry seg.

Anonymous poster hash: 33271...eac

Skrevet

Høres ut som en person jeg kunne likt å henge med! :)

Men hvorfor sette diagnoser på alle som er litt utenom normalen?

Og beskymre? Argh!!!

Anonymous poster hash: 28ad9...fd9

Skrevet

Ærlig snakket regner jeg med at dere andre kjeder henne, selv om hun sikkert er veldig glad i dere. Når hun er så intellektuell, har hun sikkert de åpne/dype samtalene med de hun kjenner på nett.

Ta henne for den hun er :) 

Anonymous poster hash: 35409...a2f
Skrevet

Jeg ville tatt en ordentlig samtale med henne, du viser bare at du bryr deg!

Anonymous poster hash: 10e9e...3f0

Skrevet

Bare en liten detalj: en mastergrad tar minst 4-5 år, og en bachelorgrad tar minst 2 år. Det er begrenset hvor mange av hver sort man rekker å ta på 10-15 år. Sannsynligvis har hun ikke rukket å få seg relevant praksis underveis.

Det er ofte vanskelig å få seg jobb bare på basis av studier, så det kan hende hun må "ta til takke" med å jobbe i barnehage.

Anonymous poster hash: 076f9...be0

Skrevet

Jeg skal svare på mange spørsmål samtidig.

For det første så må jeg si at jeg er veldig glad i henne og den hun er.

Jeg tenker mest på hvordan andre kan oppfatte henne.

Ja, da som "rar", og "utenom det normale", og at dette kan stigmatisere henne.

Hvorfor hun jobber i barnehage? Det har jeg spurt henne om, og det eneste svaret jeg får er: "Fordi jeg trives med det!"

Om hun har dype samtaler med de på nettet, kan hende, og det håper jeg.

Jeg vet ikke, for jeg har ikke sett de mailene, men jeg vet at de mailene gleder henne.

Kan hende så holder hun på med noe større enn hva jeg vet, med alle disse gradene hennes g kontaktene hennes. Kanskje er hun en del av dem som prøver å kurere HIV eller finne en kur mot kreft?

Hun forteller meg ikke noe om de kontaktene hennes.

Ja, mest trolig er jeg og de andre vennene her i Norge kjedelige for henne.

Vi har ikke hennes kunnskap; når vi snakker om bleietyper, hva vi skal ha til middag eller det nye statsbudskjettet, så vil hun heller snakke om situasjonen i Ukraina.

Anngående make søker make..

Jeg tror ikke at hun er interessert i å finne seg en mann.

Hun har hatt noen kjærester oppigjennom årene, men det har vært få og kort, og jeg har ikke truffet dem, selv om hun har gitt meg navn.

Skrevet

Kan det ikke være tilfelle at hun trives med å jobbe i barnehage da?

Anonymous poster hash: 39c34...b37
Skrevet

Med 'make søker make' mente jeg ikke kjæreste, men noen som er lik henne selv. Min erfaring er at folk med høy iq trenger venner med høy iq, folk med høy utdannelse trenger venner med høy utdannelse osv. Disse tingene merker en som person (altså at en høy utdannelse gjør noe med et menneske) og man trenger at dette speiles i dem man omgås. Kan ikke tenke meg at venninnen din er overlykkelig, spesielt siden hun søker likesinnede på nettet, men ike irl. Litt rart.

Skrevet

Både jeg og en veninne er ganske lik din beskrivelse. Jeg har barn da. Men har et rom fullt av bøker, og mange personer kjeder meg. Jeg jobber også med barn, de har en helt fantastisk og fascinerende tenkemåte. Og de kommer med samtaler som er mer interessante og utfordrende enn mange voksne ;)

Anonymous poster hash: 20cfe...a39

Skrevet

Krake søker make. Bare til opplysning.

Anonymous poster hash: a5884...cc0

Skrevet

Krake søker make. Bare til opplysning.

Anonymous poster hash: a5884...cc0

Takk:) Tar det til meg.

Skrevet

Bare en liten detalj: en mastergrad tar minst 4-5 år, og en bachelorgrad tar minst 2 år. Det er begrenset hvor mange av hver sort man rekker å ta på 10-15 år. Sannsynligvis har hun ikke rukket å få seg relevant praksis underveis.

Det er ofte vanskelig å få seg jobb bare på basis av studier, så det kan hende hun må "ta til takke" med å jobbe i barnehage. Anonymous poster hash: 076f9...be0

Bare til info. Du kan bygge flere mastergrader på samme bachelorgrad..Hilsen skolenerd uten diagnose

Anonymous poster hash: 37714...431

Skrevet

Man kan også kjøre flere studieløp samtidig. Ikke alle som bruker estimert tid på gradene heller.

Anonymous poster hash: a4680...488

Skrevet

Hei.

Anngående hennes utdanning så beynte hun faktisk å ta Universitetsfag mens hun fremdeles gikk på videregående. Takk Gud for en lærer som så henne! Ja, dette er faktisk mulig!

Ellers har hun alltid studert, jeg vet ærlig talt ikke hvordan; om det er flere løp samtidig, eller flere Mastergrader av ett eller flere Batchelorgrader.

Det som gjør meg litt beskymret og jeg skulle kan hende tatt det med i åpningsinnlegget.

Hun har en lillebror som er autist.

Han lever ganske så bra, men med en del hjelp.

Jeg bare ser de samme trekkene hos henne...

Skrevet

Altså, hvis det å heller ville diskutere situasjonen i ukraina enn bleier når man ikke engang har egne barn gjør deg til autist, da er det jaggu en del autister der ute...

Og hvis hun som autist både har tatt et skred av universitetsgrader OG er sosialt og emosjonelt oppegående nok til å jobbe i barnehage - da er hun uansett såpass høyt fungerende at det ikke er noe å bekymre seg over.

Slapp av, menneske. Innse at dama trenger litt mer enn bleiepjatt.

Skrevet

Det er da ikke mer "unormalt" å ha et rom fullt i bøker enn det er å ha et rom fullt av sko?

Synes hun høres normal ut jeg, dog en orginal, men slike liker jeg. Hva er du egentlig bekymret for?

Skrevet

Nå har folk påpekt at du skriver bekymret feil flere ganger, og likevel ser det ikke ut til å nå inn. Jeg skjønner ikke helt hva ei superintelligent dame skal med ei venninne som deg.

Anonymous poster hash: 09431...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...