Gå til innhold

Hvor lenge er det naturlig å betale for barnas gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at foreldrene betaler for jule og bursdagsgaver fra barna sine til familie og venner?

Etter hvert blir det jo normalt at barna tar ansvar for gaver selv, men når? Jeg må si jeg stusser når en 16 åring med egen jobb får penger fra mor til gaver eller når 18 åringen bare står på kortet sammen med foreldrene men ikke vet hva gavener en gang for eksempel.

Anonymous poster hash: b4d7e...c67
Skrevet

Jeg fikk penger til å kjøpe julegaver for av mine foreldre til jeg var ferdig på videregående. Jeg tjente ikke penger på annet enn barnevaktjobber på den tiden da.

Anonymous poster hash: e0990...073
Skrevet

Har de egne penger, så får de kjøpe selv. Noe annet blir dumt. Men kan heller skrenke inn på kjøpene i stedet. Må ikke gi til søskenbarn og tante Frida, da ungene kanskje heller vi kjøpe til de nærmeste eller har brukt for sine egne penger til noe mer intr enn bytting av penger til perifere slekninger?

Skrevet

Har de egne penger, så får de kjøpe selv. Noe annet blir dumt. Men kan heller skrenke inn på kjøpene i stedet. Må ikke gi til søskenbarn og tante Frida, da ungene kanskje heller vi kjøpe til de nærmeste eller har brukt for sine egne penger til noe mer intr enn bytting av penger til perifere slekninger?

Men hva vil det si å ha egne penger?

Gjels ukepenger? Gaver fra andre? Hva om de har masse ting de kan selge og få inn penger på (julegaver de har vokst fra ol?) Hva når du har et barn som jobber og et som ikke gidder?

Skrevet

Jeg kjøpte gaver selv når jeg var 9. Når ungene tjener egne penger så trenger ikke foreldrene å gi penger. Da er det normalt at hele familien gir sammen.

Anonymous poster hash: 3b2ee...a35

Skrevet

Hvor lenge er det vanlig at foreldrene betaler for jule og bursdagsgaver fra barna sine til familie og venner?

Etter hvert blir det jo normalt at barna tar ansvar for gaver selv, men når? Jeg må si jeg stusser når en 16 åring med egen jobb får penger fra mor til gaver eller når 18 åringen bare står på kortet sammen med foreldrene men ikke vet hva gavener en gang for eksempel.

I vår familie har gavene fra foreldre og onkler og tanter også vært fra "barna" når det kommer til dåps- og bursdagsgaver. Men da står på en måte bare navnet der og vi vet alle at gaven egentlig ikke er fra dem, men bare fra de voksne. Navnene deres er på en måte mer symbolsk og henger igjen fra gammelt av. Og så gir vi "barna" en egen gave fra oss på siden. Jeg skriver barna i anførselstegn fordi vi alle etterhvert er godt over 20 og et par har fylt 30. Men jeg opplevde i bryllupet vårt at "barna" ikke hadde egne presanger, men sto på kortene til sine foreldre (som er skilt og ga hver sin pakke). Det var litt merkelig synes jeg. Vi slet litt med hvem vi skulle takke i takkekortene, om vi skulle sende dobbelt takk, når det var så innlysende at gaven egentlig ikke var fra dem, og de er langt oppi 20-årene... Det ble litt rart for meg.

Anonymous poster hash: 77d56...ae2

Skrevet

Jeg fikk aldri penger til å kjøpe gaver til familien for da jeg var liten. Lagde ting, og kjøpte selv, etter hvert som jeg begynte å tjene penger. Folk forventer ikke så mye fra et barn, synes det er rart å gi dem penger til det, da blir det jo ingen gave fra dem, og de får ikke oppleve innsats og giverglede. (Gave til barnebursdager o.l. blir noe annet.)

Skrevet

jaja.

Jeg er 40, og begge fetterne mine fikk presang fra foreldrene mine + min mann og meg sammen.

Når jeg tenker etter har jeg vel aldri betalt min del.

Nå var vi ikke invitert i bryllup heller - men uansett ville det nok blitt på samme vis.

Anonymous poster hash: e996a...e8e
Skrevet

Gjels ukepenger? Gaver fra andre? Hva om de har masse ting de kan selge og få inn penger på (julegaver de har vokst fra ol?) Hva når du har et barn som jobber og et som ikke gidder?

Den blir da lei. Gutta her har alltid "jobbet" som å måke snø / klippe gresset for naboen o.l og spart fra de var 9-10 år. Aldri brukt sine egne sparepenger på dette.:) Og nå når to av de er store, så tjener de penger i form av ren jobb.

Skrevet

Den blir da lei. Gutta her har alltid "jobbet" som å måke snø / klippe gresset for naboen o.l og spart fra de var 9-10 år. Aldri brukt sine egne sparepenger på dette. :) Og nå når to av de er store, så tjener de penger i form av ren jobb.

Aldri eller alltid brukt sine egne penger?

Skrevet

Svigerforeldrene mine betaler fortsatt for alle gavene fra min 25 år gamle svigersøster (mannens lillesøster). Mannen min kjøper alltid fine gaver til henne, til 500-1000 kr, men hun står alltid på kortet fra foreldrene hans, og er "med" på gaven deres (vi vet hun ikke betaler for den). Et par ganger har hun kjøpt noe sjokolade eller annet på Nille til rundt en femtilapp, og da er hun fryktelig stolt og fornøyd av seg selv (nei, hun er ikke psykisk utviklingshemmet)

Anonymous poster hash: 87118...b93

Skrevet

Ehh.. Jeg fikk penger til å kjøpe gaver til lenge etter fylte 20 iallefall. Helt ærlig så skjønner jeg ikke hva som er galt med det. Foreldrene mine har veldig god råd og har alltid hjulpet meg med penger. Hvorfor skulle de ikke det? Nå er jeg 34 og ordner med egne gaver.

Anonymous poster hash: 4d562...f7b
Skrevet

Den blir da lei. Gutta her har alltid "jobbet" som å måke snø / klippe gresset for naboen o.l og spart fra de var 9-10 år. Aldri brukt sine egne sparepenger på dette. :) Og nå når to av de er store, så tjener de penger i form av ren jobb.

Aldri eller alltid brukt sine egne penger?

Ups ordla meg litt feil der ser jeg. Mente at vi aldri har betalt for julegavene feks, og at de aldri har brukt bursdag / julepenger på andre sine gaver :)

Skrevet

Å få penger til å kjøpe egne gaver, og å stå på gavene fra foreldrene er jo to forskjellige ting. Det første mener jeg man kan gjøre til man har inntekt selv, mens det siste er det ingen begrensning på i mitt hode, hvis det gjelder folk man uansett ikke hadde kjøpt egen gave til.

F.eks. er det ikke vanlig i min familie å gi julegaver til søskenbarn, men vi er fremdeles "med på" gaven foreldrene våre gir til sine nieser og nevøer til jul. Dvs mine foreldre skriver nå bare "x og x med familie" siden vi er blitt så mange. Men blir vi invitert i bryllup, konfirmasjon eller dåp så gir vi selvfølgelig egen gave.

Anonymous poster hash: 65a95...8fe
Skrevet

Frem til 18 år tenker jeg, selv om en 16-åring jobber så tjener han/hun ikke 400.000kr i året. De pengene kan han/hun heller spare til senere.

Her er det sånn at svigers merkelig nok betaler gaver for svigersøster. Hun er 26 år og har fast jobb og tjener bra, har en høyere utdannelse. F.eks hun er gudmor til sønnen vår og man skulle tro at da kjøpte hun en dåpsgave til han. Men nei, hun stod på kortet til gaven som var fra svigers, og hun nevte at de hadde kjøpt den. Og hver eneste jul så er navnet hennes på kortet fra svigers og ingen julegave fra henne. Er ikke dyre gaver og hun har nevnt at hun ikke kjøper gavene selv. Mens mannen har betalt alle gaver selv siden han flyttet hjemmefra som 18. Hun flyttet hjemmefra som 20 år.

Så ikke gjør som svigers, å skjemme bort en voksen og forskjellsbehandle.

Anonymous poster hash: 18a60...dc2

Skrevet

Mine foreldre ga oss en sum og så handlet vi selv frem til vi ble 18, og måtte derfor tenke selv over hva tingene koster så pengene holdt. Var ikke en stor sum vi fikk så jeg husker at jeg lærte av det. Husker ikke men kanskje 500kr som skulle holde til foreldre, søsken og venninner. Man trenger ikke gi dyre gaver, syns ikke at foreldrene skal betale en gave til ei venninne på f.eks 300kr.

Skal gjøre det samme med mine barn når de blir større og kan finne gavene selv. De får en sum og veiledning på hvordan fordele kr, sjekke priser osv.

Skrevet

Svigerforeldrene mine betaler fortsatt for alle gavene fra min 25 år gamle svigersøster (mannens lillesøster). Mannen min kjøper alltid fine gaver til henne, til 500-1000 kr, men hun står alltid på kortet fra foreldrene hans, og er "med" på gaven deres (vi vet hun ikke betaler for den). Et par ganger har hun kjøpt noe sjokolade eller annet på Nille til rundt en femtilapp, og da er hun fryktelig stolt og fornøyd av seg selv (nei, hun er ikke psykisk utviklingshemmet)

Anonymous poster hash: 87118...b93

Skrev ca det samme! Veldig rart. Vi kjøper dyre gaver til svigersøster, men hun gadd ikke en gang å kjøpe dåpsgave selv som gudmor.

Skrevet

Våre barn har ikke kjøpt egne gaver, men vært med på våre fram til de fikk egen stabil inntekt. Da tenker jeg på dåp, konfirmasjon og bryllupsgaver.

Julegaver og gaver til søsken har de fikset fra de var unge tenåringer med økonomisk støtte fra oss foreldre.

Skrevet

Tenker at barna kan starte med å kjøpe egne gaver til foreldre ganske tidlig. Evt søsken. Trenger ikke å være eldre enn 10-12 år, men forutsetter selvsagt at ungene har penger å disponere selv og ikke må spare i månedsvis for å gå råd til en gave. Ikke dyre ting, men litt trening i det, og koselig for både barn og voksne. Husker selv jeg kjøpte en pynteting til mamma i bursdagsgave på butikker a la Nille for 10-20 kr, og kan ikke ha vært mer enn 10 år den gangen, kanskje yngre. Det var fantastisk!

På gaver til andre i familien tenker jeg at de kan være med lenge. Her i familien pleier ikke voksne søskenbarn å gi gaver til hverandre, og voksne nieser og nevøer får heller ikke. Ikke tanter og onkler. Så da kan de store barna være med på gaven frem til fasen der er over og de slutter å få og motta gaver. Til andre de ville kjøpt til uansett som venninner og besteforeldre tenker jeg at det er naturlig å avslutte enten ved en større egen inntekt (stipend/arbeidsinntekt) eller ved fullført videregående skole.

Anonymous poster hash: c8bee...e28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...