Nybakthusmor Skrevet 16. oktober 2014 #1 Skrevet 16. oktober 2014 Hei! Jeg og min samboer skal gifte oss i juni neste år og har bestemt oss for å bruke peoner som blomsterdekorasjon. Saken er den, at vi prøver å spare inn litt penger hær og der, så jeg vil gjerne prøve å plante disse selv. Har masse blomster i hagen fra før og vil derfor plante blomstene inne, slik at jeg også får holde nøyere øye med dem. Er dette mulig? og i såfall hvordan kan jeg gjør dette? På forhånd takk
Marend Skrevet 28. oktober 2014 #2 Skrevet 28. oktober 2014 Hei! Peoner bør plantes i bakken før frosten kommer, eventuelt rett etter frosten har gått. Peonbusker er nok veldig vanskelig å få tak i så sent på året, siden det egentlig er "ute av sessong". Peoner blomsterer med nye stilker hvert år, så det er ingen poeng i å ha den inne, da den uansett må/bør klippes ned på høsten og enten bare stå i fred ute i bedet, eller inne på et mørk og kjølig sted. Den må ha en plassering med mye sol, 5-6 timer om dagen, for å komme med knopper. Så den vil ikke utvikle seg bra nok inne til våren heller. En "ny" peonbusk er ofte veldig spinkel, og har ikke mange blomster. (De man kjøper i butikken eller på hagesentere har stort sett 3-5 blomster) Og det tar gjerne noen år før det blir kraftig blomsting. ("gamle" peonbusker må ikke flyttes på, da de ofte dør når de kommer i ny jord) Så jeg ville heller spart pengene og kjøpt snittblomster til sommeren i stedet for å kjøpe planter nå, som du kanskje ikke får blomster på. Håper du finner en løsning! Peoner er fantastisk fine i bryllup!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå