Gå til innhold

Til dere som er litt opptatt av det. Hvilket bestikk har dere eller ønsker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har både sølvbestikk, hardangerbestikk og ikeabestikk. Ikeabestikket er det vi bruker til daglig, men det begynner å bli stygt og jeg kunne tenke meg noe nytt. Hardangerbestikket har jeg ikke helt sansen for. Har sett litt på diverse steltonbestikk, men finnes det andre typer i omtrent samme stil? Det bør heller ikke være skyhøye priser, ønsker ikke å bruke 20000 på det.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet ikke hva det heter, men det er et helt enkelt stålbestikk som er kjøpt hos en gullsmed. De hadde kampanje på kofferter med bestikk i rustfritt stål og vi kjøpte det...

Ville sjekket både hos gullsmed og hos butikker som TilBords, Glasmagasin o.l. Det har mye forskjellig å velge i.

Skulle jeg bare valgt uten å tenke pris ville jeg hatt bestikk i tinn, de har noen veldig stilige på gullsmeden, men det er dyrt!

Anonymous poster hash: b8435...15f
Skrevet

Jeg har også Ikeabestikk til vanlig,men kvaliteten er ikke mye å skryte av. Må nok gå til innkjøp av nytt snart. 

Har et hardangerbestikk i siktet, men det blir mer til finbruk og ikke hverdags. 

Skal følge med her, kanskje det kommer et gulltips :) 

Skrevet

Jeg har en greie med bestikk (var der jeg fikk min dose OCD), men kan ingenting om hva som er hva. Men der er superviktig at det ligger godt i hånda, og at det er harmoni mellom gaffel-kniv-skje (angst om kniven har tynnere skaft enn gaffelen feks). Så om/når/hvis jeg skal kjøpe nytt må jeg rundt i butikkene og prøve. Hjelper ikke å se på bilder eller lese omtaler eller sjekke priser. Så tar jeg det derfra. 

Skrevet

Jeg vet ikke hva det heter, men det er et helt enkelt stålbestikk som er kjøpt hos en gullsmed. De hadde kampanje på kofferter med bestikk i rustfritt stål og vi kjøpte det...

Ville sjekket både hos gullsmed og hos butikker som TilBords, Glasmagasin o.l. Det har mye forskjellig å velge i.

Skulle jeg bare valgt uten å tenke pris ville jeg hatt bestikk i tinn, de har noen veldig stilige på gullsmeden, men det er dyrt!

Sjekket akkurat hva det heter, og det heter Trento.

Googlet det, men fant ikke noe bilder av akkurat det vi har, kanskje det er ute av produksjon? 

Det har holdt veldig godt ihvertfall, vi kjøpte det for 10-12 år siden...

Skrevet

Raskt google søk senere: Tror jammen jeg fant et som jeg likte til hverdagsbestikk. Vil ha det stilrent og enkelt, og behagelig. Og det viktigste er kniven; at den både er god å smøre brødskiver med, samt å skjære opp middagsmat med. 

Dette så lovende ut for meg: https://www.flust.no/kjoekken/kniver-og-bestikk/bestikksett/jamie-oliver-essential-bestikk-staal-24-deler/ 

Men skal snoke litt videre for å bli sikker ;)

Annonse

Skrevet

Rosendal bestikk og IKEA.

Anonymous poster hash: 2d2ec...7c8

Skrevet

Vi har Ramona (Hardangerbestikk). Egner seg godt som hverdagsbestikk og ofte kampanjer på slike kofferter enten hos eks Tilbords.

Skrevet

Takk for gode svar. Det er ramona vi har som jeg ikke er så glad i. Jamie oliver var hadde for mye "svong" i designet.

Gafflene må ikke ha for lange tinner, knivene må være litt bøyd/ha knekk i skjærebladet og skaftet bør være rett. Skjeene ikke for store. Dette syns jeg er ok, men skaftet svinger for mye ut. https://www.flust.no/kjoekken/kniver-og-bestikk/bestikksett/stelton-maya-bestikksett-16-deler/ Jeg er klar over at det er et l fjollete problem.

Skrevet

Jeg har Nora fra Hardangerbestikk, synes det er nydelig. Enig med deg i at Ramona ikke er noe særlig. Nora eregentlig det eneste bestikket fra Hardanger som jeg liker, men det synes jeg er knallfint.

Anonymous poster hash: b810b...a5e
Skrevet

Har ikeabestikk til hverdags og telesølv til pent. Kunne tenkt meg sølvbestikk i et annet mønster, men det er så dyrt, og jeg er ikke interessert i å bruke så mye penger på det...

Plukker gjerne opp noen tips her, hvis noen vet om pent bestikk i stål. Er ikke spesielt begeistret for noe fra Hardanger.

Skrevet

Nora var det for mye detaljer på, og knivene så ikke gode ut.

Skrevet (endret)

Jeg har Aztec fra Norstål, eller nå er det vel Stelton? Noen av mine deler er faktisk 40 år gamle, like fine. Knivene er gode og alt ligger godt i hånden. Et alternativ er muligens Chaco fra samme? Ser hva du tenker om Maya, det er også et tungt bestikk, synes jeg. Altså vektmessig. Jeg synes ikke det er elegant nok..

Endret av amandine

Annonse

Skrevet (endret)

Jeg har Aztec fra Norstål, eller nå er det vel Stelton? Noen av mine deler er faktisk 40 år gamle, like fine. Knivene er gode og alt ligger godt i hånden. Et alternativ er muligens Chaco fra samme?

Chaco er absolutt aktuelt. Men det finnes i både blankt og børstet stål. Hva har du? 

Endret av Elsker livet
Skrevet

Jeg har Aztec fra Norstål, eller nå er det vel Stelton? Noen av mine deler er faktisk 40 år gamle, like fine. Knivene er gode og alt ligger godt i hånden. Et alternativ er muligens Chaco fra samme?

Chaco er absolutt aktuelt. Men det finnes i både blankt og børstet stål. Hva har du? 

Blankt. Liker ikke den "rufsete" følelsen av børstet stål, litt negler på tavlen for meg he he he

Skrevet

Helt ok at du ikke liker det, men detaljer? Det skjønner jeg ikke. Liker det nettopp fordi det er så enkelt. Knivene er forresten helt supre, veldig godt balansert.

Skrevet

Helt ok at du ikke liker det, men detaljer? Det skjønner jeg ikke. Liker det nettopp fordi det er så enkelt. Knivene er forresten helt supre, veldig godt balansert.

Tenkte helst på den rammen rundt i kombinasjon med måten skaftet sluttet på. Vanskelig å forklare, det går bare på smak.

Skrevet

Tenkte helst på den rammen rundt i kombinasjon med måten skaftet sluttet på. Vanskelig å forklare, det går bare på smak.

Det er en ærlig sak :)

Skrevet

Blankt. Liker ikke den "rufsete" følelsen av børstet stål, litt negler på tavlen for meg he he he

Jeg tenker i grunnen det samme. Men så lurer jeg alltid på om det er jeg som ikke tørr å ta det som er noenlunden inn i tiden, og angrer senere fordi det jeg valgte føles gammelt etter en stund ;)

Skrevet

Har Skaugum teakbestikk, synes det er utrolig fint.

Så har jeg også sansen for de norske bestikkene, Chaco, Maya og hvadenå heter.

Norsk stålpress...

Skrevet

Vi har Chaco i børstet stål. Ønsket oss til bryllupet. Tidløst, elegant og moderne. Passer både til hverdag og fest. Har også bra utvalg i ulike deler.

Anonymous poster hash: f7422...8dd

Skrevet

Har Skaugum teakbestikk, synes det er utrolig fint.

Så har jeg også sansen for de norske bestikkene, Chaco, Maya og hvadenå heter.

Norsk stålpress...

Jeg må nok innrømme at jeg best liker bestikkene fra Norstaal (eller Norsk Stålpress om du vil) fra den tiden da de ble produsert i Bergen, men de er fine i dag også! Går Skaugum i oppvaskmaskinen på daglig rotasjon??

Skrevet

Vi har Tuva fra Hardanger og er veldig fornøyd med det! Maya er også stilrent og fint, men jeg foretrekker at skjeene er mer ovale enn helt runde.

Anonymous poster hash: 62019...481

Skrevet

Vi har piemont fra villeroy og boch. Det er ekstremt rent og enkelt (og pent - synes jeg).

Skrevet

Jeg har Aztec fra Norstål, eller nå er det vel Stelton? Noen av mine deler er faktisk 40 år gamle, like fine. Knivene er gode og alt ligger godt i hånden. Et alternativ er muligens Chaco fra samme? Ser hva du tenker om Maya, det er også et tungt bestikk, synes jeg. Altså vektmessig. Jeg synes ikke det er elegant nok..

Vi har også Aztec som hverdagsbestikk, og har også en kombinasjon av skikkelig gamle deler (arvet fra min manns bestemor), og er kjempefornøyd.

Vi har i tillegg carina hardangerbestikk og arvet sølvbestikk til 'fint'.

Anonymous poster hash: c0404...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...