Gå til innhold

Kan noen gi noen tips til fersk "flaskemamma"?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er helt ny m dette med flaske og mme, synes det er så tungvint! På dagen har man jo tid til å vente på avkjøling av melka, men på natta er det jo skikkelig tungvint.. Man kan jo ikke lage på forhånd og bare varme lett opp i mikro for eks. Blander dere det ut i tåteflaska eller et annet sted? Og kan man vaske utstyret i vaskemaskin eller MÅ man koke alt... Veldig tungvint dette, savner puppen! Noen av dere som liker flaskemating som kan opplyse meg litt....? ;)

Anonymous poster hash: d841e...351
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er barnet? Etter 6mnd kan du vaske i vaskemaskin også bare koke tuppene. 

Nå klarer jeg å fullamme nr.2 forløpig men nr 1 var flaskebarn fra starten og vi fartet mye rundt så ikke bare på natten disse "triksene" ble brukt:) 

Kok opp vann og fordel på flasker og sett i kjøleskapet (holdbarhet er 24 timer). Så tar du ut og varmer i micro til passe temp og putter i pulver:)

Eller

Ha ca 1/3 av vannet som trengs til et måltid ferdig kokt og på flaske i kjøleskapet også har du kokt vann på en termos. Når du da tar i det kokte vannet så blir det ca riktig temp og ha i pulver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasket en stund flaskene i oppvaskmaskin, men jeg syntes ikke flaskene (Avent) ble skikkelig rene, og dessuten ble de raskt misfargete. Hvis du vasker i oppvaskmaskin ville jeg i hvert fall ha skylt dem for hånd etterpå. Nå vasker jeg flaskene bare grundig for hånd og skyller i veldig varmt vann, og har sluttet å koke dem (men gutten vår er godt over året).

Mitt beste kjøp er ellers et såkalt pannetermometer, altså et slikt termometer som kan måle temperatur på overflaten - helt genialt til å måle temperaturen på vannet (og ganske greit til å måle temperaturen på barnet også, selv om det ikke gir et like nøyaktig mål som mer tradisjonelle termometre gir det en god indikasjon på hvor temperaturen ligger, og det er som oftest greit nok, særlig når det kan være vanskelig å få målt temperaturen på annen måte, f.eks mens barnet sover eller blir så stort at det nekter å måle med vanlig termometer...).

Mens vi fremdeles drev med nattmåltider hadde jeg kokt, varmt vann stående på termos og ferdig oppmålt pulver i dispenser, og så var det bare å helle begge deler i flasken og blande. Mener å huske at hvis vannet holdt ca. 55 grader da jeg helte det på termosen, ble det passe temperatur ved nattmåltid et par-tre timer senere - men her kan du prøve deg litt frem på forhånd ut i fra termos, mengde vann, tid og temperatur.  

Anonymous poster hash: 955c5...574
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan slutte å koke flaskene når de er 3 måneder!! Men smokkene må man fortsatt koke. http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Flaskemating/Ti-kjappe-om-mating-med-flaske/

Vi har gjort det på denne måten:

1. Koker opp vann på kvelden før vi legger oss. Fordeler vannet på tre flasker og setter dem på kjøkkenbenken. Tre flasker fordi vi har funnet ut at det er denne mengden vann vi trenger hver dag inkludert den melka som går til spille fordi hun plutselig ikke ville ha så mye som vi trodde ved flere måltider. Kan fordeles på noe annet også (andre beholdere), så lenge de tåler koking (eller tåler oppvaskmaskin etter at ungen er 3 måneder). Og du kan jo også sette vannet i kjøleskapet dersom du føler det er tryggest. Vi har ikke gjort det fordi vi anser det som unødvendig å oppbevare vannet kjølig. Mange vil nok krangle på det, men det skal sies at det er mange (særlig flerbarnsfamilier i tidsklemma) som ikke en gang gidder å koke vannet fordi vannet i Norge generelt er trygt og fordi de har en relativt ny varmtvannstank som de stoler på.

2. Setter flaska (kun flaska, uten smokk og andre dingsebomser) i mikroen når hu viser at hu er sulten, og varmer vannet der. Vi har lært oss hvor mange sekunder vannet trenger for å nå rett temperatur! Det går kjapt å lære seg det!!! 

3. Vi rister så vannet i flaska, slik at temperaturen skal bli jevn i vannet.

4. Hiver så oppi mme pulveret.

5. Sjekker at temperaturen er riktig (jeg smaker selv på melka, mens gubben tester på undersiden av håndleddet).

Når jeg er ute og farter tar jeg med meg en termos med nylig kokt vann i tilfellet de ikke har mikro der vi skal. Da blander jeg vannet som har stått på kjøkkenbenken med vannet fra termosen og smaker meg frem på at temperaturen er riktig for å kunne putte i mme pulveret.

Lykke til!!!

Anonymous poster hash: 3b08a...eab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde varmt vann på termos som vi blandet med kaldt vann og mme-pulver i tåteflaske. Da gikk det fort og greit. Hadde alt stående på rommet ved siden av hennes så jeg slapp å gå ned på kjøkkenet, eller å slå på lyset på rommet hennes. Men det er litt mer pes enn å amme. Dessverre. Men flaske har også mange fordeler, syns jeg da, så da jeg måtte gå over fra amming til mme, så var det helt greit :) Man blir fort vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her koker jeg opp vann til 4 flasker om gangen- kjøler ned og rett inn i kjøleskap(sterilt vann holder i 24 timer i kjøleskap, har oppmålt pulver på dispenser. Om natta er det bare å putte flaska i microen i akkurat 45 sec(på min), oppi med pulver, riste, riste OOOOOooooog ferdig ;) Tar akkurat 1 minutt å lage mat, imens baby ligger i senga si.

Ellers kan du jo selvfølgelig bruke termos og slikt som mange andre. ;)

Et annet tips er å ha nok flasker. Selv har jeg 12 flasker og trenger derfor ikke å måtte koke flasker hele tiden. Betaler gjerne for min egen latskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg lar flaskene stå på benken med ferdigkokt vann, så mye som jeg skal ha til ett måltid. Da tar det (med vår mikro) 15 sek for å få perfekt temperatur, så lenge vannet har nådd romtemperatur først. Avent har pulverdispensere du får kjøpt i vanlig matbutikk, der du kan måle opp pulver til tre "doser". Har to dispensere og ti flasker. Så gjør jeg alt klart kvelden i forveien :) Ferdigblandet mme er bare holdbar i to timer, grunnet oppvekst av melkebakterier. Videre skal pulveret blandes inn når vannet holder ca 40 grader, altså bittelitt over vanlig kroppstemperatur. Derfor kan du ikke klargjøre erstatningen på forhånd.

Når du skal ut av huset så kan du gjøre som noen gjør: ha varmtvann og kaldtvann i to termoser og blande til rett temp. Eller så finnes det ferdigkartonger med mme som du kan ha i veska. Det gjør jeg. Har da steril flaske, ferdigpakke mme og evt varmtvann på termos, så lager jeg vannbad for å varme opp melka. Skal du på kafé eller noe sånt så har de alltid varmtvann å låne deg. Men drar jeg på besøk til noen tar jeg med en sånn dispenser, det er like enkelt.

Så det trenger ikke å være så avansert! Selvfølgelig tar det litt lengre tid enn å dra fram puppen, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...