Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Skrevet 14. oktober 2014 Hvor lenge er det vanlig å ha vondt. Jeg har gått på medisiner i fire hele dager. Dette er femte dagen. På tross av sterke smertestillende gjør det fortsatt vondt. Men i går kveld ble jeg veldig dårlig med feber, fikk hjertebank og sterke smerter i brystet. Ble klam, uvel og fikk følelse av at jeg skulle besvime. Varte noen timer. Jeg er bedre igjen nå, feberen er borte, men fortsatt litt kvalm og har en del smerter i brystet. Jeg føler meg slapp og syk. Er det vanlig at man varierer slik i form? Prøvene hos legen viste at crp går nedover. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #2 Skrevet 14. oktober 2014 Og jeg ble forresten veldig tungpust. Trappen ble en utfordring. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Skrevet 14. oktober 2014 Og jeg ble forresten veldig tungpust. Trappen ble en utfordring. Anonymous poster hash: 16dcb...405 Vet du hva årsaken til perikarditten er? Er det sekundært til lungebet? I så fall kan det forårsake tungpust. En annen årsak kan være truende tamponade. Hvis perikardiet fylles med væske raskere enn det kan utvide seg vil det komprimere hjertet. Da vil slagvolumet gå ned, slik at kroppen får for lite oksygen. Det vil også gi tung pust. Håper du blir fulgt godt opp. Anonymous poster hash: 394e7...aa0
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Skrevet 14. oktober 2014 Nei blir ikke godt fulgt opp. Kommer ikke etter en lungebettenelse, jeg er hjerteoperert for et år siden og har en medfødt hjertefeil. Takk for svar. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #5 Skrevet 14. oktober 2014 .... Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Skrevet 14. oktober 2014 opp Anonymous poster hash: 16dcb...405
mamma_bergen Skrevet 14. oktober 2014 #7 Skrevet 14. oktober 2014 Vet du,dette hadde jeg tatt opp med en lege,ikke på et anonymt forum..Det er seriøse saker du spør om.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Ja, vet det. har snakket med lege, de ber meg bare ta medisinen og sier at jeg må ta kontakt hvis det fortsatt ikke er bedre etter en uke. Sist jeg ringte var i går på legevakten. Jeg kjenner jeg sliter med pusten av og på utover dagen. Nå er jeg tung i pusten igjen. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Vet du,dette hadde jeg tatt opp med en lege,ikke på et anonymt forum..Det er seriøse saker du spør om. Jeg er forsåvidt enig, men jeg regner med at dette er samme HI som hadde den andre tråden om perkarditt, og da har hun ikke kommet noen vei med legevakt/sykehus. Da regner jeg med at hun blir desperat etter svar hun ikke får ellers. Det hender jo det kommer gode tips her inne, og sist fikk hun bl.a. svar fra en som tydeligvis var lege og hadde kunnskap om dette. HI, jeg anbefaler deg å ringe Riksen og legge igjen en beskjed på den avdelingen som opererte deg, fortelle at du selv etter flere dager på medisiner ikke er bra og at du i går ble så mye dårligere igjen og at legevakten/sykehuset der du bor virker å ikke ta deg på alvor. Be om at beskjeden gis lege som opererte deg. En ev. væskeopphopning kan komme etter hvert, og ved en forverring slik du hadde i går så mener jeg det er indikasjon på ny ultralyd hjerte og nye prøver! Ikke gi deg, ta kontakt med sykehuset igjen! Både Riksen og ditt lokale sykehus. Ring Riksen med det samme og be om å få snakke med avdelingen som opererte deg. Anonymous poster hash: e3a56...c72
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Tusen takk for svar. Ja jeg fikk svar fra en lege på den andre tråden, men dessverre ble det kun med det ene svaret. Da innlegget forsvant fort. Har ringt riksen i dag, de hadde ikke fått noen epikriser eller beskjed om hvor dårlig jeg var. I det brevet de mottok be de bedt om å ta en et års kontroll etter operasjonen. Hadde de vist jeg var så plaget hadde de tatt meg inn fortere. Hun skulle gi beskjed videre og jeg har ringt mitt sykehus og bedt de om å sende over alt av undersøkelser og epikriser. Så får vi håpe ting går fortere nå. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #11 Skrevet 14. oktober 2014 Tusen takk for svar. Ja jeg fikk svar fra en lege på den andre tråden, men dessverre ble det kun med det ene svaret. Da innlegget forsvant fort. Har ringt riksen i dag, de hadde ikke fått noen epikriser eller beskjed om hvor dårlig jeg var. I det brevet de mottok be de bedt om å ta en et års kontroll etter operasjonen. Hadde de vist jeg var så plaget hadde de tatt meg inn fortere. Hun skulle gi beskjed videre og jeg har ringt mitt sykehus og bedt de om å sende over alt av undersøkelser og epikriser. Så får vi håpe ting går fortere nå. Anonymous poster hash: 16dcb...405 Så bra du ringte Riksen i dag og fikk gitt beskjed. Dessverre så må man av og til passe på selv :/ Hvis du fortsetter å være tungpusten så dra til legevakten, ikke bare ring dem. Når du er der kan du ev. også be dem om å kontakte Riksen for å få mer informasjon om operasjonen din og hva Riksen anbefaler. Ikke la deg avfeie, for de er pliktig til å følge deg opp. Hjerteoperert, tung pust, feber, smerter er mer enn nok til at sykehuset der du bor og legevakten heller bør sjekke deg en gang for mye. Anonymous poster hash: e3a56...c72
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Skrevet 14. oktober 2014 Det var lurt å be de om å ringe riksen for råd. Kanskje legevakten er mer villig til det enn sykehuset. Det har jeg bedt de om mange ganger, men de mener det ikke har vært nødvendig Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #13 Skrevet 14. oktober 2014 Det var lurt å be de om å ringe riksen for råd. Kanskje legevakten er mer villig til det enn sykehuset. Det har jeg bedt de om mange ganger, men de mener det ikke har vært nødvendig Anonymous poster hash: 16dcb...405 Når du sier at du har vært i kontakt med Riksen og at de har sagt de skal fremskynde timen din siden du er så dårlig, da vil jeg tro at legevakten i hvert fall vil være villig til å sjekke det opp. Er i hvert fall lov å håpe Om du blir verre og de igjen stiller seg vrang, så spør dem veldig konkrete spørsmål. Hvorfor er jeg tyngre i pusten nå enn jeg var tidligere? Hvorfor har feberen blusset opp igjen når crp'en tilsynelatende var synkende? Er de villige til å garantere at det ikke er blitt en forverring eller at du har fått væske i hjerteposen siden forrige undersøkelse? Er de villige til å garantere at det ikke er en komplikasjon etter hjerteoperasjonen din? osv. Du kan også be om at de journalfører hva du spør om (og du kan få med deg en kopi av legevaktnotat, der skal det stå hvorfor du kommer inn, ev. forverring fra tidligere konsultasjon, hva de har undersøkt denne gangen, hva de konkluderer med. Min erfaring er at de gjerne skjerper seg litt når du ber om at ting journalføres... Anonymous poster hash: e3a56...c72
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #14 Skrevet 14. oktober 2014 Hadde ikke du veldig høy d-dimer? Ble du sjekket for lungeembolier? Sånn som du fremstår burde du vært innlagt,men det virker ikke som noen tar deg seriøst.. Og det er tragisk! Bra timen din er fremskyndet,men fortsett å ta kontakt med lege når du for vondt/feber! De må hjelpe deg!! God bedring!! Anonymous poster hash: 44fb2...46c
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #15 Skrevet 14. oktober 2014 De sa d-dimer var veldig forhøyet, men hvor høy den var vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan de sjekker for lungeembolier. Men de tok CT røntgen og UL med en bærbar sak. Så var ikke en skikkelig UL undersøkelse. Det eneste som har blitt sjekket etterpå er crp, og den var synkende. Var 18 i går. 48 fredag. Takk for hjelp, setter utrolig pris på det. Skal ta kontakt med fastlegen igjen i morgen. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #16 Skrevet 14. oktober 2014 Dytter, noen som kan forklare meg litt hva en d-dimer prøve forteller? Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Dytter, noen som kan forklare meg litt hva en d-dimer prøve forteller? Anonymous poster hash: 16dcb...405 Jeg kan lite om d-dimer, men vet at når den er høy så kan det være en indikasjon på betennelse, men kan også være indikasjon på blodpropp. Selv om prøven er høyt trenger det ikke være blodpropp. Jeg vil tro legen (?) over her mener at en ev. lungeemboli (blodpropp) burde blitt utelukket siden det og en perikarditt kan forveksles eller opptrå samtidig? Men har du perikarditt så kan det altså i seg selv være en grunn til at d-dimer er høy, selv om du med din tunge pust gjerne også burde blitt undersøkt med tanke på lungeemboli i tillegg. Hvordan er formen din nå da? Anonymous poster hash: e3a56...c72
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 Formen er dårlig, feber, tung i pusten, smerter i brystet på tross av maks dose på smertestillende. Feber kommer og går litt. Når formen forverres plutselig kjenner jeg at jeg blir litt redd, men det varer en liten stund så roer det seg. Skal kontakte fastlege i morgen. Takk for svar. Anonymous poster hash: 16dcb...405
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #19 Skrevet 14. oktober 2014 Formen er dårlig, feber, tung i pusten, smerter i brystet på tross av maks dose på smertestillende. Feber kommer og går litt. Når formen forverres plutselig kjenner jeg at jeg blir litt redd, men det varer en liten stund så roer det seg. Skal kontakte fastlege i morgen. Takk for svar. Anonymous poster hash: 16dcb...405 Blir du verre i løpet av natten så drar du rett til legevakten og krever at de undersøker deg på nytt. Om du ikke drar før til fastlegen i morgen så husk å nevne det med d-dimer til ham og still ham noen av spørsmålene jeg nevnte over. Du kan ev. be ham om å ringe Riksen mens du er der, så kan han be om råd der. (Ved behov ringer min lege andre spesialister når jeg er der.) Håper du snart får noen svar, for det er veldig ubehagelig å gå slik og man blir jo så bekymret også. Håper natten din blir god og at du får deg litt hvile i natt <3 Anonymous poster hash: e3a56...c72
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2014 #20 Skrevet 15. oktober 2014 De sa d-dimer var veldig forhøyet, men hvor høy den var vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan de sjekker for lungeembolier. Men de tok CT røntgen og UL med en bærbar sak. Så var ikke en skikkelig UL undersøkelse. Det eneste som har blitt sjekket etterpå er crp, og den var synkende. Var 18 i går. 48 fredag. Takk for hjelp, setter utrolig pris på det. Skal ta kontakt med fastlegen igjen i morgen. Anonymous poster hash: 16dcb...405 D-dimer er litt vanskelig å forklare, men det er en prøve man bruker for å sjekke for blodpropp. Problemet er at den kan være høy av mange ulike grunner, feks har man et heftig blåmerke kan den slå ut, er man gravid slår den ut, og den kan slå ut hvis man har infeksjon. Så hvis den er negativ vet man at her er muligheten for blodpropp ekstremt lav. Du har forhøyet D-dimer, så hvis du ikke er gravid, har vært skadet eller operert nylig, tenker man gjerne infeksjon eller blodpropp. Du fikk tatt CT, så regner med at det var CT av lungene, så de har tenkt på blodpropp. CT vil også kunne si noe om man har væske i hjerteposen eller på lungene. Ultralyd, selv med et sånt lite apparat (de er faktisk ganske gode), vil og se om det er væske på hjertet, og hvordan det slår. CRP kan jo tyde på at du har en perikarditt som skyldes et virus. Perikarditt kan vare i ei uke eller to.... Når det er sagt, blir du tungpust, hjertet slår uregelmessig, og du føler du vil besvime, så ville jeg ikke ringt fastlegen eller legevakten, jeg ville ringt 113. Du har kjent hjertesykdom, og rytmeforstyrrelser er noe som kan komme etter perikarditt, det er også mulighet for at mer av hjertet blir affisert. Gjerne ha med telefonnummeret til avdelingen på Riksen, så kan de som er på vakt ringe dit. Blir de grinete i mottaket får de bare bli det, du har en tilstand som kan forverre seg selv om det som regel blir bra, og det skal man ta seriøst. Anonymous poster hash: 58b54...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå