Gå til innhold

Er det mange her som tar tidlig ul?

Anbefalte innlegg

Har gjort det med begge mine. Med første pga hormonbehandling og oppfølging. Og med nr 2 da jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei da jeg ikke hadde fått igjen syklusen etter fødsel.

Denne gangen vet jeg ganske sikkert hvor langt jeg er på vei (men vet jo aldri helt sikkert..😜) men jeg har så lyst til å be legen om en henvisning til tidlig ul for å sjekke at det er som det skal der inne..

Dere som ønsker å ta tidlig ul, hvorfor det? Og ber dere om henvisning eller oppsøker dere privat?

Har ikke lyst til å virke helt desperat foran legen, men jeg kjenner det hadde gjort meg godt å vite at hjertet banker og at str ser normal ut for den uken jeg er i.

Klarer ikke helt å nyte tiden enda..men håper på å gjøre det snart;)

Misunner virkelig dere som bare klarer å ta en test og kun oul før fødsel..;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144175144-er-det-mange-her-som-tar-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei man får vel sikkert ikke en henvisning kun på grunn av at man ønsker å se at alt er bra..må nok ha en spesiell grunn. Eller så er det vel sånn at det må dekkes selv.

Tenker at om jeg skal betale så vil jeg vente til uke 11-13 sånn at det som er mulig kan sjekkes.. Men åhhh de 5 ukene virker som en evighet akkurat nå😄😄😄

Skjønner godt at du syns det er helt ok å få en tidlig sjekk mam&mam😊👍 godt de har god oppfølging!

Jeg var på UL idag 4+4. Ikke så mye se, men enn kunne se at det var noe der og at alt var som det skulle. :)

Neste UL så er jeg 6+4 og da er det forhåpentligvis et hjerte som slår.  

Jeg satte inn to embryo (IVF), men det kan se ut som om det ene embryo er blitt borte (noe jeg ikke har merket noe til)

Jeg for min del syns det var litt betryggende ha den UL'n idag. Da vet jeg iallefall at det ikke er noen blødninger eller gravid på utsiden av livmoren. Jeg vet selvfølgelig at mye kan skje enda, men jeg håper alt jeg kan for at hulboeren vår klorer seg fast. :)

Jeg får to stk UL av Medicus pga. tidligere aborthistorie. Og en offentlig pga. samme historie. Så UL på meg i uke 6, 9 og 12. Før OUL rundt uke 18 også da. Rundt uke 26 har jeg lyst på en 3D UL fordi det syns jeg er koselig, gjorde det med sønnen min. Betaler selvsagt selv for UL som er kun for "kosens del".

Annonse

Ja de gangene jeg har tatt ul før uke 12-13 har vært innvendig mener jeg.. Er vel den måten de kan se fosteret tydelig. Vet ikke om det er mulig å i det hele tatt se noe utvendig så ikke sikkert man kan velge.

Annonse

Ikke for å være partypooper, men jeg har hørt at det kan være skadelig å ta for mange ultralyder...? Fant denne:

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article663755.ece

Ultralyder varer veldig kort. Mine er bare på noen minutter. De som tar mange UL gjør det for en grunn, av medisinske årsaker. For dem er det mer 'farlig' å ikke ta UL.

Fikk høre at de he innvendig ultralyd når det er såpass tidlig, stemmer dette? Kan man bestemme selv? Noen som he erfaring? :)

Kommer veldig an på utstyret der UL foretas. Hos de aller fleste tar de innvendig UL før uke 12, for å få gode bilder. Men jeg prøvde en gang UL i uke 9 ved NSFM og der ble det tatt både innevendig og utvendig UL, der det ble veldig gode bilder også utvendig. Men de har veldig godt ustyr der da...

Har tatt utallige innvendige ultralyder, og det går SÅ fint. Raskt og enkelt.

Har bestilt privat i uke 12. Har spontanabortert tidligere i år, vært sykehusinnlagt to ganger i våres, og går på medisin som helst ikke skal brukes under graviditet, men får ikke tilbud om tidlig ultralyd gjennom det offentlige for det. :) tror det skal mye til før det gis, evt en veldig snill fastlege? Jeg synes det er helt greit å betale for å gjøre det privat, og jeg gleder meg veldig! Lykke til!

Har gjort det med begge mine. Med første pga hormonbehandling og oppfølging. Og med nr 2 da jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei da jeg ikke hadde fått igjen syklusen etter fødsel.

Denne gangen vet jeg ganske sikkert hvor langt jeg er på vei (men vet jo aldri helt sikkert..) men jeg har så lyst til å be legen om en henvisning til tidlig ul for å sjekke at det er som det skal der inne..

Dere som ønsker å ta tidlig ul, hvorfor det? Og ber dere om henvisning eller oppsøker dere privat?

Har ikke lyst til å virke helt desperat foran legen, men jeg kjenner det hadde gjort meg godt å vite at hjertet banker og at str ser normal ut for den uken jeg er i.

Misunner virkelig dere som bare klarer å ta en test og kun oul før fødsel.. ;)

Jepp, jeg har tatt tidlig ultralyd (privat) med begge mine, og med nr to som jeg er gravid med nå, tok jeg også duotest i Sverige. Jeg er ikke i noen risikogruppe, men jeg ønsker all tilgjengelig informasjon om svangerskapet, og muligheten til å treffe informerte valg.

Her blir det UL i uke 9, eller jeg tror jeg hvert fall er i uke 9 neste uke  :fnise:  Har bestilt time på Volvat, altså privat og betaler gledelig de ca 1200kr som det koster for å vite at alt står bra til - er trossalt førstemann dette :rolleyes:  Men noen som vet hvordan dem gjør det med innvendig UL? Er det ubehagelig og vondt? Og får man bilde som ved utvendig UL? :-)

Bor ikke i Norge, men her jeg bor er det vanlig med 3 ultralyder gjennom svangerskapet. Første er i uke 7, andre er i rundt uke 11-12 og siste er rundt uke 18-20. Man får flere om det er årsaker til det (som f.eks blødninger e.l.)

Den i uke 7 blir tatt med innvendig ultralyd, de andre to med utvendig. Jeg får ikke bilde før på andre ultralyd tror jeg. Det er jo egentlig ikke så mye å se på den i uke 7, jeg trenger ikke bilde av en liten blobb liksom :P

Hvis de ikke hadde tilbudt ultralyd i uke 7 så hadde jeg fint klart å vente til den som er i  uke 11-12. Jeg hadde derimot ikke klart å vente helt til uke 18 og hadde nok betalt for å få tatt en privat. Man vil jo gjerne vite at alt er som det skal være og dersom man må avslutte svangerskapet vil jeg heller gjøre det i uke 12 enn i uke 18. 

Jeg har time for første sjekk når jeg er i uke 9+4, og har veldig lyst til å hvertfall få sjekka om de kan høre hjertet. Finnes det noen måte de kan gjøre dette på uten å ta ultralyd?

Har hatt en periode med små blødninger, og har nevnt dette for legen, har også tatt hcg test for å sjekke stigningen i uke 6, og da virket alt ok.. men skulle likevel gjerne fått en bekreftelse på at det faktisk er liv der inne. Tviler på at jeg har "rett på" noen ultralyd altså.. det er vel uansett ikke noe som gjøres hos fastlegen?

Men som sagt - sjekke om det er hjertelyd der inne hadde vært nok for meg. Noen som vet om det er en mulighet?

Skal på Ultralyd i uke 7 pga MA i uke 12 sist. Det må jeg betale for selv, men det er helt greit. Orker ikke vente så lenge for å finne ut om det er noe der.

Jeg hadde Blighted Ovum så jeg hadde mistet veldig tidlig uten at kroppen hadde merket det. 

Så hvis det skjer igjen vil jeg i allfall finne ut av det så fort som mulig og begynne på'n igjen!

Anonymous poster hash: f06e0...dab

Jeg har time for første sjekk når jeg er i uke 9+4, og har veldig lyst til å hvertfall få sjekka om de kan høre hjertet. Finnes det noen måte de kan gjøre dette på uten å ta ultralyd?

Har hatt en periode med små blødninger, og har nevnt dette for legen, har også tatt hcg test for å sjekke stigningen i uke 6, og da virket alt ok.. men skulle likevel gjerne fått en bekreftelse på at det faktisk er liv der inne. Tviler på at jeg har "rett på" noen ultralyd altså.. det er vel uansett ikke noe som gjøres hos fastlegen?

Men som sagt - sjekke om det er hjertelyd der inne hadde vært nok for meg. Noen som vet om det er en mulighet?

Etter det jeg har hørt så har fastlege som regel mulighet til å bruke doppler-apparat og finne hjertelyd, men det er ikke alltid de klarer å finne den tidlig i svangerskapet. Spør han om dette når du kommer. Noen fastleger har også ul-apparat som de kan bruke, men de fleste henviser vel til spesialist hvis de vurderer det dithen at det er grunnlag for tidlig ultralyd.

Ingen av mine fastleger prøvde seg med doppleren før rundt uke 14-15. I første svangerskap maste jeg meg til det i uke 13, så fastlegen prøvde. Men han fant ingenting, og da ble jeg selvsagt redd. Ringte sporenstreks til privat ul, og fikk time på dagen. Der var alt i skjønneste orden, og mine bekymringer var totalt grunnløse.

Jeg var på første svangerskapskontroll igår, 10+3, og legen vurderte det ikke doppleren engang. Han sa bare at vi tar det neste gang, som blir på nyåret(!!). Da er jeg forbi oul, og uti uke 21 eller noe sånt, så da burde det jo gå! :)

Denne gangen vet jeg ganske sikkert hvor langt jeg er på vei (men vet jo aldri helt sikkert..) men jeg har så lyst til å be legen om en henvisning til tidlig ul for å sjekke at det er som det skal der inne..

Misunner virkelig dere som bare klarer å ta en test og kun oul før fødsel..;)

Hei,

I de to siste svangerskapene mine har jeg gått til privat gynekolog og begynt med UL i uke 12. Mellom uke 11 og 13+6 så er det det optimale tidspunkt for å sjekke for trisomi feks ift nakkefold etc etc. For meg har det vært viktig å finne ut av. Jeg har valgt en "svangerskapspakke" som da inkluderer 4 UL med 4d/3D og jordmortjenester. Koster 7500, men føler dette har vært en viktig og flott del av svangerskapene. Ift med min første som jeg kun gikk offentlig med. Hun ble født med en misdannelse i spiserøret som måtte opereres 1 levedøgn, så jeg har vel kanskje blitt litt skeptisk etter den opplevelsen. Jeg hadde mange symptomer på at d var noe galt, så det burde vært oppdaget.

Hei Bonanza! Det hørtes ut som en fin pakke, og god betryggende hvis man har råd til det. Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde i første svangerskap som var tegn på at noe var galt? Håper alt går bra denne gangen, må være så trist å oppleve at lille babyen må gjennom nor så strabasiøst i sitt første levedøgn.

Klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...