Gå til innhold

Jernmangel i blodet. Det er visst veldig lavt... hvor fort går det opp igjen sirka om jeg begynner spise jerntabeletter i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så syyyyykt sliten. Det eneste som var galt ut i fra blodprøver var jernmangel!

Anonymous poster hash: 69e52...8fc
Skrevet

Umulig for oss å si. Det kommer helt an på hvor lave verdiene dine er, hvilke doser du skal ta og hvordan kroppen din tar opp det tilskuddet du tar.

Håper du merker endring etter et par-tre uker så det ikke blir så lenge å gå slik.

Anonymous poster hash: 22271...f8c
Skrevet

Regn med en måneds tid med tablett hver dag, men kommer an på hvor lavt, husker du verdien? Det er mulig å ta injeksjoner intramuskulært også dersom du ikke tar opp jern så bra i tarmen. Eller om du blir dårlig av tabletter (jeg får ekstrem forstoppelse :( )

Anonymous poster hash: d92cf...161
Skrevet

Ta jerntablettene sammen med Cvitamin, enten appelsinjuice eller Cvitamintablett, så tas jernet bedre opp i kroppen.

Anonymous poster hash: 3a38e...bb0

Skrevet

Regn med en måneds tid med tablett hver dag, men kommer an på hvor lavt, husker du verdien? Det er mulig å ta injeksjoner intramuskulært også dersom du ikke tar opp jern så bra i tarmen. Eller om du blir dårlig av tabletter (jeg får ekstrem forstoppelse :( )

7 sa legen

HI

Skrevet

Jeg fødte i slutten av november i fjor. Mistet masse blod, 1,3 liter, og hadde blodverdier på rundt 7. Altså samme som deg. Det tok meg ca 6 uker før verdiene var oppe på det normale igjen, 13-14, og da spiste jeg heavy jerntabletter. Ble utrolig forstoppet, og fikk tidenes hemoroider, men kom meg sakte, men sikkert. Så mitt råd, få deg noen skikkelige jerntabletter, og stålsett deg. Det blir smerter, men det går over. Lykke til!

Skrevet

7 sa legen

HI

Da bør du vel ha jern intravenøst? Jeg hadde 7,7 og fikk intravenøst annenhver dag i tillegg til jerntabletter og c-spesial.

Anonymous poster hash: 73a9d...b40

Skrevet

Regn med en måneds tid med tablett hver dag, men kommer an på hvor lavt, husker du verdien? Det er mulig å ta injeksjoner intramuskulært også dersom du ikke tar opp jern så bra i tarmen. Eller om du blir dårlig av tabletter (jeg får ekstrem forstoppelse :( )Anonymous poster hash: d92cf...161

7 sa legen

HIAnonymous poster hash: 69e52...8fc

Da bør du vel ha jern intravenøst? Jeg hadde 7,7 og fikk intravenøst annenhver dag i tillegg til jerntabletter og c-spesial. Anonymous poster hash: 73a9d...b40

Det kommer an på hvem som bestemmer akkurat den dagen. Da jeg lå på sykehuset etter fødsel med verdier på 7, sa vakthavende lege at jeg skulle få blodoverføring. Jeg ventet og ventet, men ingenting skjedde. Dagen etter spurte jeg legen, som ikke var samme som dagen i forveien, men hun fnøs av meg og sa at verdiene mine var altfor gode til det. Så det ble ingen blodoverføring, ei heller intravenøst, kun tabletter. Skal nevnes at jeg var helt utafor, og besvimte nesten hver gang jeg satte meg opp i sengen. Var ikke godt.

Skrevet

7 sa legen

HI

Da bør du vel ha jern intravenøst? Jeg hadde 7,7 og fikk intravenøst annenhver dag i tillegg til jerntabletter og c-spesial.

Jeg har fullstendig jernmangel, altså 0, men skal ikke ta intravenøst.

Anonymous poster hash: 0007c...17c

Skrevet

Det har aldri vært snakk om intravenøst av min lege... 

Er noen jerntabeletter bedre enn andre? Kan dere eventuelt anbefale noen? 

Jeg fikk beskjed om å ta jerntabelett sammen med appelsinjuice (og ikke drikke melk før noen timer før OG etter)... 

HI

Skrevet

Det har aldri vært snakk om intravenøst av min lege... 

Er noen jerntabeletter bedre enn andre? Kan dere eventuelt anbefale noen? 

Jeg fikk beskjed om å ta jerntabelett sammen med appelsinjuice (og ikke drikke melk før noen timer før OG etter)... 

HI

Jeg hadde ferritin på 8 og fikk anbefalt av legen å ta ferro retard. Tok sin noen uker før jeg sakte med sikkert følte med bedre.

Anonymous poster hash: cc6fc...744

Skrevet

Jeg har erfaring med et jerntilskudd som heter Niferex. De blir man ikke så lett forstoppet av:-)

Anonymous poster hash: 0240a...b5d

Skrevet

Jeg blir altid løs i magen av jerntabeltettene mine jeg... 

HI

Skrevet

Da jeg gikk gravid med min første var jeg så svimmel og sliten at jeg nesten ikke orket/klarte å gå. Men jernverdien i blodet var på 13... Heldigvis tok legen og målte jernlagerene mine (ferritin) og da jeg kom til neste kontroll sa han:

Du skal i prinsippet ikke kunne stå oppreist, du har ferritin på 4, det er ekstremt sa han.

Jeg begynte på jern og brukte noen mnd på å komme meg, men så mista jeg masse blod under fødsel og fikk heller ikke blodoverføring (som de først sa). Begynte på jern igjen og da barnet var 12 dager hadde jeg kraftig blodtrykksfall... Gikk heldigvis bra.. Legevakten mente jeg kanskje hadde hatt overtrykk på 50..

Slet med blodtrykket i 5 år...

Begynn på duroferon, og ta floradix i tillegg..

Anonymous poster hash: 3cc26...8c4

Skrevet

Gå på helsekost eller se på meny om de har helios sin rodbetsaft/juice ta ett glass 1,5 del hver dag...da får du opp jernverdien veldig fort.

Anonymous poster hash: 9e871...555

Skrevet

Rodbetsaft/juice skulle det være.

Anonymous poster hash: 9e871...555

Skrevet

Jeg har erfaring med et jerntilskudd som heter Niferex. De blir man ikke så lett forstoppet av:-)

Anonymous poster hash: 0240a...b5d

Har brukt Niferex flere ganger, og blir ekstremt forstoppet. Helt jævlig. Så det er nok individuelt...

Skrevet

Jeg hadde ferritin på 6. Målte 8 dager senere da var den på 13. Jeg tok duroferon om morgenen ( også spiste jeg 1-2 timer senere) og rett før jeg la meg tok jeg en (1-2timer etter mat). Merker jeg er bedre. Jeg har kuttet ut melk helt (duroferon er en depottablett som slipper ut litt og litt virkestoff, melk nøytralisere jern.) jeg har ikke drukket med juice, er askorbinsyre i tablettene.

Anonymous poster hash: 151f2...8c7

Skrevet

Jeg ble også vanvittig forstoppet av niferex...

Skrevet

7 sa legen

HI

Dette var vel jernlageret, ikke jern i blodet? Jeg hadde selv under 7 i jernlager da det endelig ble oppdaget at det var så lavt. Burde nok hatt injeksjon, men fikk tabletter. Tror det tok en måned omtrent før det var ok igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...