Gå til innhold

Vil du fortelle meg noe nyttig du tror jeg ikke vet?

Anbefalte innlegg

Noen som ikke fikk med seg at det sto " for lekfolk"?? ALLE ANDRE lærer 30:2 uansett alder da folk i en reell situasjon mest sannsynlig er redd for å Gjøre feil å dermed ikke Gjør NOE hvis de skal spekulere om det er 30:2 eller 15:2. Men helt riktig at det er 5 innledninger først. Ved resucitering av nyfødte brukes 5:1. Så vet dere det!

Anonymous poster hash: cf1fb...2a8

Fortsetter under...

Ved hjerte-lunge-redning på barn er algoritmen 15:2 for lekfolk. Anonymous poster hash: cf1fb...2a8

Feil. Først 5 innblåsninger, så 30 kompresjoner og deretter 2 innblåsninger for hver 30. kompresjon.

De første fem innblåsningene er fordi barn oftest rammes av kvelning, mens voksne hjertesvikt.

er dette noe du har lært nylig eller? Jeg er sykepleier og ble for 2 år siden opplært med 15x2 som hun over her sier! Kan jo være at de har endret på dette igjen da, men det har ikke jeg blitt opplært i!Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f

Jeg får årlig førstehjelpskurs via jobb og det har alltid vært 30:2 pluss fem innblåsninger først, i hvert fall så lenge jeg har jeg jobbet :)http://www.forstehjelp.info/201-2/

det får vi også, så dette bar utrolig merkelig,Hmm....dette må jeg finne ut av!

Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f

Når mann tisser så puster mann inn ca 10% av sitt eget tiss

Anonymous poster hash: a2dab...1c4

Nei... det tror jeg ikke noe på ;) !

Anonymous poster hash: dd4c2...67b

Er helt sant:)

Hvor har du dette fra? 10% er veldig mye. Tror ikke noe på det, at ender ikke lager ekko er også motbevist.

Anonymous poster hash: d4062...cc1

Noen som ikke fikk med seg at det sto " for lekfolk"?? ALLE ANDRE lærer 30:2 uansett alder da folk i en reell situasjon mest sannsynlig er redd for å Gjøre feil å dermed ikke Gjør NOE hvis de skal spekulere om det er 30:2 eller 15:2. Men helt riktig at det er 5 innledninger først. Ved resucitering av nyfødte brukes 5:1. Så vet dere det!

Hun sa at lekfolk lærte 15:2, lekfolk betyr amatør, så da er jo lekfolk alle andre

Anonymous poster hash: 3c8f0...f47

Nå vet ikke jeg hva lekfolk betyr (mulig det er et ord som har gått meg forbi) trodde det var en ren skrivefeil og jeg valgte å overse den! Men hvis det er "mannen i gata" uten helseutdanning, så er det godt mulig det skal utføres 30X2, det vet jeg ikke noe om som sagt da jeg er opplært med 15x 2! Jaja, det viktigste er uansett at man vet hva man skal gjøre :)

Annonse

Stemmer med 30x2 var på kurs denne uken.

De har forsket frem til at de første 15 pumper bra,men for og få blodet helt frem trenger du 15 til hvis ikke rekker det ikke helt og komme frem.blir hele tiden halvveis

Ved hjerte-lunge-redning på barn er algoritmen 15:2 for lekfolk. Anonymous poster hash: cf1fb...2a8

Feil. Først 5 innblåsninger, så 30 kompresjoner og deretter 2 innblåsninger for hver 30. kompresjon.

De første fem innblåsningene er fordi barn oftest rammes av kvelning, mens voksne hjertesvikt.

er dette noe du har lært nylig eller? Jeg er sykepleier og ble for 2 år siden opplært med 15x2 som hun over her sier! Kan jo være at de har endret på dette igjen da, men det har ikke jeg blitt opplært i!Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f

Jeg har lært det hot lips forteller. Vr på førstehjelpskurs for bhgansatte.

Visste du at kaniner ikke er gnagere, de tilhører harefamilien, og ekstremt mange fôrer dem helt feil? I tillegg holder mange dem i bur som er så små at de ikke får beveget seg, så de utvikler store skjelettskader og andre sykdommer?

Anonymous poster hash: 6cc5d...ea5

Nå vet ikke jeg hva lekfolk betyr (mulig det er et ord som har gått meg forbi) trodde det var en ren skrivefeil og jeg valgte å overse den! Men hvis det er "mannen i gata" uten helseutdanning, så er det godt mulig det skal utføres 30X2, det vet jeg ikke noe om som sagt da jeg er opplært med 15x 2! Jaja, det viktigste er uansett at man vet hva man skal gjøre :)

Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f er

Lekfolk er fremmedord? Jøss.

Anonymous poster hash: d4e74...ac7

Ah; skrivefeil.motsatte av lekfolk jeg mente så klart. Altså helsepersonell, autorisert akuttmedisinere o.l Algoritmen ved HlR er til de annerledes enn hos lekfolk.

Når mann tisser så puster mann inn ca 10% av sitt eget tiss Anonymous poster hash: a2dab...1c4

Nei... det tror jeg ikke noe på ;) !Anonymous poster hash: dd4c2...67b
Er helt sant:)Anonymous poster hash: a2dab...1c4
Så hvis man tisser en liter, så sluker man en dl? Næh...

Anonymous poster hash: d7ad7...41a

<(ill:K.Aas)

Svevestøv er som glidefly, fallskjermer og hanglidere lastet med kjemi, og mye av den kjemien kommer inn i oss. 

(Ill. K.Aas)

Et voksent menneske puster inn omkring 10 000 liter (12-15 kilo luft i døgnet, og den luften inneholder ulike kjemiske stoffer både som fri gass og i og på partikler. Mye I uteluft måles vanligvis mengden av partikler i mikrogram (ug) pr kubikkmeter (m3, mens det vanligste for inneluft er å angi antall partikler pr (m3 eller liter.

Annonse

Nei. Nyfødt er 3:1

Anonymous poster hash: 0df6f...6d7

Oksygen er giftig. Det er derfor kroppen vår blir gammel og vi til slutt dør. Det er giftig i veldig liten grad, så det tar alt fra 85 til 95 år før vi dør. Plussminus noen år såklart.

Anonymous poster hash: 1fd8b...ecd

Nå vet ikke jeg hva lekfolk betyr (mulig det er et ord som har gått meg forbi) trodde det var en ren skrivefeil og jeg valgte å overse den! Men hvis det er "mannen i gata" uten helseutdanning, så er det godt mulig det skal utføres 30X2, det vet jeg ikke noe om som sagt da jeg er opplært med 15x 2! Jaja, det viktigste er uansett at man vet hva man skal gjøre :)Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f er

Lekfolk er fremmedord? Jøss. Anonymous poster hash: d4e74...ac7
ja for meg er det et fremmedord,og siden du sier jøss så regner jeg med at du ser på meg som dum da eller?

Nå vet ikke jeg hva lekfolk betyr (mulig det er et ord som har gått meg forbi) trodde det var en ren skrivefeil og jeg valgte å overse den! Men hvis det er "mannen i gata" uten helseutdanning, så er det godt mulig det skal utføres 30X2, det vet jeg ikke noe om som sagt da jeg er opplært med 15x 2! Jaja, det viktigste er uansett at man vet hva man skal gjøre :)Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f er

ja for meg er det et fremmedord,og siden du sier jøss så regner jeg med at du ser på meg som dum da eller?

Det var et fremmedord for meg og, så du er ikke alene

Anonymous poster hash: 4d43d...5a3

ja for meg er det et fremmedord,og siden du sier jøss så regner jeg med at du ser på meg som dum da eller?Anonymous poster hash: 9fd3e...f9f

Det var et fremmedord for meg og, så du er ikke alene Anonymous poster hash: 4d43d...5a3
nei er det? Herrefred vi er bare så "jøss", tenk at vi ikke har hørt dette ordet før, nei og nei : p ;)

Før var det 15:2 i HLR. Nå er det korrekte 30:2. Jeg har vært sykepleier i 10 år, og jeg mener å huske at de gikk over til 30:2 mens jeg gikk på sykepleierskolen. 

Anonymous poster hash: 3204f...4b7

Før var det 15:2 i HLR. Nå er det korrekte 30:2. Jeg har vært sykepleier i 10 år, og jeg mener å huske at de gikk over til 30:2 mens jeg gikk på sykepleierskolen.  Anonymous poster hash: 3204f...4b7

jeg fikk ut fra sykepleien for 2 år siden, og da ble vi opplært i 15x2!

Visste du at kaniner ikke er gnagere, de tilhører harefamilien, og ekstremt mange fôrer dem helt feil? I tillegg holder mange dem i bur som er så små at de ikke får beveget seg, så de utvikler store skjelettskader og andre sykdommer? Anonymous poster hash: 6cc5d...ea5

Hva skal de fôres med da?

Anonymous poster hash: f5e37...d94

Oksygen er giftig. Det er derfor kroppen vår blir gammel og vi til slutt dør. Det er giftig i veldig liten grad, så det tar alt fra 85 til 95 år før vi dør. Plussminus noen år såklart. Anonymous poster hash: 1fd8b...ecd

Det er vel sjelden det er oksygenet som kverker oss? Vi er jo tross alt avhengig av det og

Anonymous poster hash: f5e37...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...