Salvador Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Han har nettopp lært seg å gå, og er derfor veldig ustø. Vedovnen vår må brukes om vinteren, for det trekker veldig i leiligheten vår. Problemet er at vi leier, og barnesikringen får derfor ikke festes i gulvet, og veggen bak er murstein, så der får vi heller ikke festet noe. Finnes det noen vedovnsikring som ikke koster all verden, og som kan stå av seg selv, uten festing i vegg eller gulv?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 sett en lekegrind rundt ovnen.. Anonymous poster hash: c36d4...86a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 5 barn og aldri brukt sikring. De skjønte jo at det varmt. (nei, de brant seg aldri) Ellers vet jeg det er en slik "lekegrind" man kan sette rundt. Anonymous poster hash: 28da1...d30
Nullstress;) Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Vi hadde vedovn i leiligheten vi leies da sønnen var liten, og har peis nå i huset vårt. Verken sønnen etter datteren vår banken gang brent seg eller i det heletatt vært i nærheten av å skade seg på ovn/peis.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Min på 17 mnd vet veldig godt at ovnen ikke skal røres. Sikker på at det ikke funker å bare informere om at ovnen er off limits? Anonymous poster hash: 9cfb0...b1f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Har fire barn og fyrt med ved hver eneste vinter, ingen har falt på ovnen eller tatt på den. De har tidlig skjønt at den er au-au og gått gode runder utenom Men det finnes lekegrinder du kan bygge som du vil og bruke som gjerde rundt ovnen. De koster litt, men det ligger jevnlig noen til salgs på Finn. http://www.helti100.no/topp/barnesikring/lekegrind.html Anonymous poster hash: dd83d...241
*Miss Marple* Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 Med vedovn tar jeg ingen sjans og lar ikke barna 'lære' at det er varmt på den harde måten. Brannskader er grusomme og selv om barna ikke tar borti med vilje er det så utrolig fort gjort å enten glemme seg eller være uheldig. Vi har skrudd opp en gammeldags trelekegrind rundt hele ovnen. Greit for oss voksne å komme til og trygt og godt for lille.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg har en klåfingra liten faen på samme alder, og vi har en varmeovn vi akkurat har satt på. Og vet dere, han forstår faktisk at det er varmt. Han har såvidt touchet innpå et par ganger, og det har nok vært nok til at han ikke gjør det igjen. Det er noe med at brent barn skyr ilden. Anonymous poster hash: 56e2d...d0c
uhhuhher Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 Du kan kjøpe en peisgrind, de selges på vanlige barneutstyrsbutikker. Er ganske fleksible, og du kan justere størrelsen litt etter hva du trenger. Selv om ungene ikke tar på ovnen med vilje, tar jeg heller ingen sjanser. Uhell kan skje, og avhengig av hvilken type vedovn du har, kan de jo bli ekstremt varme på overflaten. Hva hvis barnet mister balansen og faller på ovnen? Ellers har jeg hørt noe om at de minste barna ikke har denne innebygde refleksen der man trekker til seg hånda hvis noe kjennes varmt, men at de tvert i mot bare blir stående. Vet ikke om det stemmer, men planlegger ikke å la det testes.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #11 Skrevet 13. oktober 2014 5 barn og aldri brukt sikring. De skjønte jo at det varmt. (nei, de brant seg aldri) Ellers vet jeg det er en slik "lekegrind" man kan sette rundt. Anonymous poster hash: 28da1...d30 Ikke alle skjønner at den er varm nei. Gutten min var ca 17 mnder når vi måtte på legevakten å gutten hadde fått 2.gradsforbrenning på hånden. Dessverre har ikke alltid så små barn refleks på å ta vekk hånden når de kjenner varme heller,så derfor ble brannskaden verre her. Anonymous poster hash: e5390...716
Salvador Skrevet 13. oktober 2014 Forfatter #12 Skrevet 13. oktober 2014 Selv om han kan forstå at det er varmt, kan uhell skje. Siden han fortsatt er veldig ustø, så kan han falle og ta seg for mot ovnen og brenne seg stygt. Derfor mener jeg det er lurt å ha sikring. Takk for svar alle sammen
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Han er ustø - uhell skjer så fort! Har selv et barn på 19 måneder, og hun skjønner IKKE at ovnen er varm enda. Hun er intenst opptatt av ovnen, skal leke på den, sitte på "hylla" som er rett ved døra... Vi sier nei, nei, nei, avleder og prøver å si aua, men det går ikke inn. Vi har derfor peisgrind. Den SKAL festes i veggen, men vi har faktisk aldri gjort det. Barnet er aldri uten oppsyn, og grinda er overraskende tung å flytte på. Vi har vinkla endene slik at det er vanskelig å komme til for henne, om hun skulle klare å skyve frem en liten åpning. Det har for øvrig aldri skjedd, og hun har aldri prøvd. Hun er vant til trappegrind, så kanskje hun har lært at grinda faktisk er en reell hindring, for hun er ellers veldig opptatt av å "bryte seg ut"... Anonymous poster hash: 7e3c9...b51
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Barnas hus har en lekegrind/ ovnssikring. Fleksibel og praktisk, kan monteres i vegg eller stå rundt peisen. Jeg har slik for jeg tar ingen sjanser! Anonymous poster hash: bf0db...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå