Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Sønnen min på 8,5, snart 9 år er 140 cm høy og veier 26,5 kg. Han bruker fortsatt beltestol i bilen. Han lager er nummer ut av det til tider mens andre perioder bryr han seg ikke om at han bruker beltestol. Jeg vil selvfølgelig at han bruker stol så lege som mulig. Men når er det vanlig å bytte? Stolen passer fortsatt når ryggen er stilt på det høyeste. Jeg pleier å ta av ryggen når vi har venner med i bilen for å få plass til flere puter. Da blir det drama når jeg setter på ryggen igjen for så at det får greit. Hva gjør dere? Anonymous poster hash: 2e2ee...060
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Er ikke grensa for å slutte med pute 140 cm? Anonymous poster hash: f2537...87c
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Er ikke grensa for å slutte med pute 140 cm? Anonymous poster hash: f2537...87c Er det? Han bruker fortsatt beltestol.. Så kanskje han bør begynne å bruke kun bilpute nå. Anonymous poster hash: 2e2ee...060
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 Vi begynte aldri med bare pute. Da de vokste ut av beltestolen var de store nok til å sitte uten noe. Anonymous poster hash: 3bdfc...7a4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Er ikke grensa for å slutte med pute 140 cm? Anonymous poster hash: f2537...87c Er det? Han bruker fortsatt beltestol.. Så kanskje han bør begynne å bruke kun bilpute nå. Anonymous poster hash: 2e2ee...060 Han kan vel sitte uten pute også nå. Sjekk Trygg trafikk, så er du sikker. Anonymous poster hash: f2537...87c
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 At han KAN sitte på pute betyr ikke at det er det tryggeste. Ren 4-åring kan også sitte på pute..... Jenta her på 8 sitter fremdeles i beltestol og vi beholder den så lenge som mulig. Poden på 11 bruker pute i min bil pga innstillingen på setebeltet selv om han er 150 høy. Belteføringen blir hedre når han sitter på pute selv om han selv synes det er flaut! Anonymous poster hash: 163e4...6c0
Januaris Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Ved å sitte på pute mister barnet sidestøtten som finnes ved bruk av barnestol. Barnet kommer høyere opp. Det vil si at en større del av barnet kun "beskyttes" av bilens svakeste punkt; nemlig vinduet. Ved en eventuell sidekollisjon kan dette få fatale følger! Jeg ville brukt stol så lenge som mulig, og siden ville jeg latt det sitte rett i setet uten pute. Jeg mener det er bedre å kjøpe en anordning for å få selen ned i skulderhøyde enn å bygge opp under barnet.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #8 Skrevet 13. oktober 2014 http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/# "Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte." Anonymous poster hash: fc6e6...773
soleia Skrevet 13. oktober 2014 #9 Skrevet 13. oktober 2014 Det er tryggare med beltestol enn bilpute, så det er vanleg å sitte i setet med bilbelte når ein sluttar med beltestolen. Vi har bilpute kun til bruk når ungane skal ha med besøk, men då er puta i midten, sidan der er tryggast ved sidekollisjon.
soleia Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/# "Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte." Anonymous poster hash: fc6e6...773 Aha, då lærte eg noko i dag og
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå