Gå til innhold

Når starter mannen permisjonen sin?

Anbefalte innlegg

Når dere drar på føden og fødsel er i gang eller når dere kommer hjem fra sykehuset?

Hvis han starter den når dere kommer hjem, hva slags ordning er det på den/de dagene han er borte fra jobb ifb med fødselen? Velferdspermisjon?

Anonymous poster hash: 6ac27...337

Fortsetter under...

Sist startet han den dagen jeg ble lagt inn. Jeg syntes det var teit han måtte begynne permisjonen da, for ungen var jo ikke født engang. (han kom neste dag). Far fikk lønnet permisjon.

Når han starter denne gangen, gjenstår å se... ;)

Forstår det sånn at her starter han permisjonen ved første fravær (naturlig nok tenker jeg), uavhengig av om ungen kommer da eller senere. Husker ikke helt, men mener de har en uke med lønn og en uten der han jobber, men han er delvis sykemeldt for tiden pga en skade, så er usikker på hvordan vi gjør det rent praktisk. 

Har ikke alle krav på to uker?

Jo, alle har rett til to ukers permisjon, men det er uten lønn. Om noen får lønnet permisjon er opp til hver enkelt arbeidsgiver. Så noen av de som ikke får lønnet velger sikkert å la være å ta permisjon for ikke å tape en halv månedslønn, og det er jo forståelig. Min mann får heldigvis lønn fra arbeidsgiver :)

Anonymous poster hash: 6ac27...337

Annonse

Har ikke alle krav på to uker?

Jo, men ikke med lønn. Det blir derfor vanskelig for oss P avse en halv månedslønn for mannen, pluss 20% mindre inntekt på meg. Spurte dessverre arbeidsgiver om dette for sent til at vi rakk å spare noe.

Ganske teit at arbeidsgiver kan velge det selv igrunn. Og skjønner at ikke alle kan unnvære en halv månedslønn, men det er synd far går glipp av den første tiden. (og mor kan jo trenge hjelp)

LO tvang igjennom med lønn til alle fagorganiserte like før knerten kom, så her fikk far lønn, mens han i samme firma som ble far 2-3mnd før, ikke fikk noe... Ganske urettferdig.

Ganske teit at arbeidsgiver kan velge det selv igrunn. Og skjønner at ikke alle kan unnvære en halv månedslønn, men det er synd far går glipp av den første tiden. (og mor kan jo trenge hjelp)

LO tvang igjennom med lønn til alle fagorganiserte like før knerten kom, så her fikk far lønn, mens han i samme firma som ble far 2-3mnd før, ikke fikk noe... Ganske urettferdig.

Når gjorde LO dette? Min mann er organisert i fagforbundet.

Tror far kan velge å begynne enten idet fødselen starter eller når man kommer hjem.

Min mann fikk ikke lønn men fleksibiliteten til å komme å gå som han ville. Han kom på sykehuset da vannet gikk. Dro på jobb da jeg ble innlagt. Ble med på nattlig fødsel og dro på jobb et par dager mens jeg og baby var på sykehuset. Ble hjemme med oss en uke eller sånn etter vi kom hjem

Annonse

Mannen min fikk sine 2 uker fra da jeg ble innlagt for igangsetting, eller så fort han fant ut om det da det ikke var planlagt der og da. Han fikk begge ukene med lønn, og så hadde han spart 2 uker ferie som han tok rett etter permisjon. Første dag på jobb var i dag.

Litt kjipt at så mange dager gikk på igangsetting, men at det skulle ta over 4 døgn med igangsetting kunne ingen tenkt sg, jeg som var firegangsfødende. Men supert at han kunne komme på sykehuset innimellom på besøk, og hjelpe til med de andre barna hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...