Gå til innhold

Bruke navn nr to som hovednavn??

Anbefalte innlegg

Vi har nylig fått en liten sønn, og han må få seg et navn! Vi velger nå mellom David og Amandus. Jeg kjenner jeg klarer ikke å kvitte meg med noen av de! Og, han er på en måte både en liten David og en liten Amandus... Min mann synes og begge navnene er fine, men han kunne valg kun Amandus. Hva tror dere om David Amandus? Og det er jo litt tungt å bruke i det daglige da, hva da å kalle han bare Amandus? (det er det han egentlig har hett gjennom sv.skapet) Så heter han David Amandus på papiret, som i Sverige... Og kan velge selv når han blir eldre... Trenger hjelp! Evt hva liker dere best av de to navna?

Anonymous poster hash: 3f5ef...432

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144174941-bruke-navn-nr-to-som-hovednavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

To fine navn det :)
Og det går fint an å ha begge sammen og selvfølgelig går det an å bruke det andre navnet som selve navnet, men jeg har vært borti det en gang og syntes selv det var rart.
Ei jeg ble kjente med presenterte seg med sine to navn og sa at hun foretrakk å bli kalt ved sitt andre navn.

SÅ der har du det, vedkommende må alltid påpeke det.
Men igjen så må en med to navn alltid påpeke det uansett, vedkommende blir gjerne spurt om hun/hun bruker begge navna eller kun det første.

Om dere begge liker Amandus da er det vel navnet? :)

David Amandus går greit. Det er litt tungvint å bruke andrenavnet i alle situasjoner hvor man er i en gruppe og det er opprop via navneliste. Jeg gikk i klasse med to jenter, som begge brukte andrenavnet og det var stadig forvirring og forviklinger hver gang vi hadde vikar eller fikk ny lærer. (Den ene hadde samme to fornavn som moren og mormoren. Tradisjon i familien. Moren hennes gikk unner første fornavn så da valgte hun selv kun å bruke andre. Den andre hadde også to fornavn men var alltid kun blitt kallt ved navn nr to. Vet ikke hvorfor.)

Først og fremst: jeg synes både David og Amandus er veldig fine navn, og de klinger bra sammen! :) Jeg liker det! :)

Når det gjelder å bruke navn nummer to til vanlig: det går fint, vet om flere som gjør det. Det må selvfølgelig stadig forklares, men det er jo ikke et så stort problem. Det er jo ikke så ofte i løpet av livet (kanskje mest som barn) at man blir ropt opp fra et papir, og når man møter folk kan man jo bare presentere seg med Amandus hvis man ikke vil forklare.

Jeg synes det er mye verre når det første navnet er et litt "stygt", sært eller pinlig navn, slik at barnet gruer seg til opprop. Vet om noen som har navn som Kåre, Frank og Knut først, og et mer vanlig navn (for vår generasjon) som Kristian eller Henrik som navn nummer to (som de da har brukt), og flere av de har vært veldig flaue og lei seg gjennom barndommen på grunn av det første navnet. Styr unna slikt dere! Men her er det to fine navn. :)

Anonymous poster hash: 58f26...ee8

Annonse

Takk for svar! Men til deg siste vil jeg si; jeg tror ikke barn av idag har så veldig forhold til Amandus dukkemann, så det er vi ikke bekymret for. Hvis noen vil mobbe pga den sangen, da er det sånne som deg, som er voksen nok til å vite bedre... Barn vokser med navnet sitt, enten de heter Arne, Kåre, Teodor eller Amandus!

Vi får ta en siste diskusjon her i heimen, småendringer må jo få et navn :-)

Jeg syns de to navnene fungerer veldig godt sammen. Og det å ha to fornavn og kun hovedsaklig bruke det første er noe jeg selv har vokst opp med og viderefører til mine barn.

Jeg syns det ofte er mer tungvint å ha/bruke to navn i det daglige, men ved å gi barnet to fornavn - slik at det blir en del av totalnavnet, er bare med å gi hele navnet mer identitet, sånn jeg ser det. :)

Jeg bruker aldri navn nummer to i muntlig tale (og syns det er rart om enkelte kaller meg ved begge navnene), men synes at navnet mitt hadde vært utrolig nakent uten og jeg er veldig glad for at jeg har begge navnene - spesielt iom at hovednavnet mitt er ganske vanlig, mens navn nr. 2 er litt mer sjeldent brukt. :)

Vi har dobbeltnavn på jenta vår, men nruker bare navn nr 2. Dette fordi det første navnet var viktig for mannen å få med, mens jeg likte best det andre.. så et slags kompromiss.. Vil ikke tro det blir SÅ stort problem, men det er vel kun i type situasjoner der noen leser opp navnene fra en liste.

Anonymous poster hash: 96a1e...7fb

Likte kombinasjonen og kanskje bedre enn bare Amandus.

Om du bruker første eller andre til vanlig har ikke noe å si. Det slites jo med opprop og rare navn, her er det ikke navn det er vanskelig å si eller forstå.

Tror det går fint selv om navnene er brukt på figurer eller i historier eller lignende . Barn kan være slemme, men da finner de noe uansett navn eller ikke.

Tror Amandus dukkemann er kjent blant barn nå og jeg, uten at det betyr noe.

Takk for svar! Men til deg siste vil jeg si; jeg tror ikke barn av idag har så veldig forhold til Amandus dukkemann, så det er vi ikke bekymret for. Hvis noen vil mobbe pga den sangen, da er det sånne som deg, som er voksen nok til å vite bedre... Barn vokser med navnet sitt, enten de heter Arne, Kåre, Teodor eller Amandus!

Både i barnehage og her hjemme går Thorbjørn Egner på full guffe, så akkurat det hadde jeg ikke vært trygg for. 

Du spurte hvilken av navnene jeg likte, og jeg svarte deg, helt ærlig. Jeg vil ikke si at jeg kvalifiserer som en mobber av den grunn. Hvis du ikke tåler å høre hva folk mener, så får du la vær å spørre. 

Anonymous poster hash: 0a023...fb3

Annonse

Både i barnehage og her hjemme går Thorbjørn Egner på full guffe, så akkurat det hadde jeg ikke vært trygg for.

Du spurte hvilken av navnene jeg likte, og jeg svarte deg, helt ærlig. Jeg vil ikke si at jeg kvalifiserer som en mobber av den grunn. Hvis du ikke tåler å høre hva folk mener, så får du la vær å spørre.

Kanskje HI reagerte fordi du valgte å svare hånlig fremfor å gi et saklig svar?

Anonymous poster hash: ee89a...dc5

Det går an å være ærlig og være uenig uten å være spydig. Når HI gir inntrykk for at hun liker navnet, så er det veldig dårlig å slenge ut bl.a. at det er lite sjarmerende å hete dette navnet som voksen. Det er vel ikke det? Det det er, er din mening om navnet. Og den skal du få lov å ha, men den kan uttrykkes på en mye mer hyggelig måte. Hvorfor må uenig være synonymt med frekk? 

Og hvis man aldri hadde kunnet bruke navn som lå til en sang eller hadde en annen assosiasjon, så vil jo navn dø ut. Ingen flere Kasper, Jesper og Jonathan. Eller (tante) Sofie. Ingen flere Elsa eller Anna (Frost) eller Tommy og Annika.

De fleste barn vokser seg jo godt inn i navnene sine. :)

De fleste navn har jo en eller annen assosiasjon. I det minste er Amandus dukkemann en jeg liker. Like blid, og liker ikke de sure (det er det jeg husker;)). Tror det skal gå bra, jeg. Barn finner noe uansett om de vil. Synes det er verre med navn som Rasmus og Eva-Gina, som kan bli direkte stygge.

Anonymous poster hash: 58f26...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...