GÃ¥ til innhold

Inspirert: alternativ/utradisjonell julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ideer??😉🎅

Anonymous poster hash: 75858...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i utradisjonell da? Vi kjøper en stor pakke med div utstyr i flere deler og deler inn i 24 pakker som utgjør kalenderen...

Anonymous poster hash: 93638...f97

Skrevet

Vet ikke hvor utradisjonelt det er, men i år skal vi ha aktivitetskalender. Gutta mine "tåler" ikke å få gave hver dag, de blir ufyselige og storforlangende av det. I år blir det baking, hobbyprosjekter, julefilm og lignende. jeg gleder meg :)

Anonymous poster hash: 71996...1d7
Skrevet

Julekalender på deling så man har en dag hver, aktiviteter valgt av alle.

Anonymous poster hash: 206e0...911
Skrevet

Kalender hvor man gir, i stedet for å få.

Anonymous poster hash: 8d038...a28

Skrevet

I år blir det pepperkakekalender siden ungene er i overkant glad i pepperkaker ( og ikke tåler melk). Og aktiviteter noen dager.

Anonymous poster hash: b1c32...fa4

Skrevet

Hva legger du i utradisjonell da? Vi kjøper en stor pakke med div utstyr i flere deler og deler inn i 24 pakker som utgjør kalenderen...

Anonymous poster hash: 93638...f97

For eksempel IKKE sjokoladekalender eller kalender med 24 smågaver.

Anonymous poster hash: 75858...681

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Her hjemme har vi en toåring.  Dette året blir vår første julekalender sammen som familie. Det var sikkert ikke no sånt du var ute etter, men kanskje er det flere der ute med små barn, som ikke vet hva de skal gjøre.

Vi er begge vant med både sjokoladekalender, pakkekalender eller aktivitetskalender fra vår egen barndom. Vi har også hatt omvendt julekalender, gitt bort gaver da vi var ungdommer.

Toåringen har ingen forventning til pakker eller kalender i desember, og vi ønsker ikke å skape noen forventning om det heller.

Det vi derrimot syns er viktig og ønsker å skape, er den følelsen av å vente på noe, å komme nærmere det vi venter på.

Så dette er det vi tenker å gjøre:

Hver dag i desember, skal vi ta et bilde av oss tre, en "desember-selfie". Gjerne mens vi holder på med en aktivitet, for eksempel; gå tur, lage pepperkaker, snømann, er på juleshopping, pakker inn gaver, finner juletre osv... Det er ikke sikkert vi gjør en aktivitet hver dag, men bildet skal vi ta hver dag om vi så bare tar det mens vi spiser middag eller ser på barnetv sammen. Disse bildene skal henges opp, hver dag, på en hjemmelaget kalender med 24 ruter. Så i steden for å krysse ut hver rute, skal vi klistre opp et bilde hver dag og telle ned dagene på denne måten.

Dette kan brukes som minner senere for lillemann og oss som familie :)

Ellers syns jeg det er ok å ha aktivitetskalender, for familier med litt større barn. Kanskje ikke hver dag. Noen dager kan kun handle om å si noe hyggelig til den som skal "åpne" dagens "luke"/pakke osv. Hva med å gi en hyggelig liten beskjed i en matpakke, i ei jakkelomme, en lue osv? Aktiviteter som handler om å gjøre noe sammen er også veldig koselig; ake, leke i snøen, lage islykt, julegodt eller julekaker osv. 

Generelt sett syns jeg barn i dag får alt for mye så jeg er litt imot gavekalender. Sjokoladekalender er jeg heller ikke for, da jeg mener at barn i dag spiser alt for mye sukker.

Man kan heller la barna få være med å finne frem gamle leker eller klær, som er fint brukt og som kan brukes, men som barnet er vokst i fra eller ikke trenger mer. Dette kan man gi til organisasjoner som gir til barn og familier som ikke har så mye.

Vet også om familier som bruker mange dager i desember på å gi uteliggere tepper, luer, votter og skjerf, og varmmat og drikke. Dette er kanskje mest aktuelt for familier med ungdom.

Anonymous poster hash: 0ca8b...779
Skrevet (endret)

Det går an å ha bildekalender også. Det kan skape julestemning og fascinasjon hos små barn (særlig de som ikke forventer gaver/sjokolade) uten at de "får" noe.

Jeg for min del har en hjemmelaget "kommodekalender" som er en enkel utgave av gavekalender. Men kjøper ikke så voldsomme gaver, ofte bare et klistremerke eller en ballong, men det er veldig stas likevel.

Endret av runag
Skrevet

På Notabene hadde de fått inn en tryllekalender, du lærte et trylletriks hver dag. Tror det var bilde av Alexx Alexxander på utsiden.

Her leser vi eventyr med 24 kapitler i desember, finnes flere slike bøker for både barn og voksne. Her i huset leser vi Bestefar og Nissenils siden de yngste ikke er så gamle lenger, men selv 13-åringen synes det er koselig med denne felles lesestunden hver kveld før leggetid.

Det finnes også kalendere med 24 minibøker, enn til hver dag.

Anonymous poster hash: 99791...624
Skrevet

Vi har en kalender som består av tjuefire små skuffer med en liten julepyntting i hver. Femåringen får åpne en hver dag og henge den på en liten busk på rommet sitt. Etter jul plukkes de ned igjen og lagres til neste år.

Det er foreløbig like stas hvert år.

Anonymous poster hash: 0c974...ed1
Skrevet

I fjor var jeg på loftet og hentet ned bøker fra jeg var liten. La 24 stk i en fin, julepyntet kasse. 

Veldig koselig, og er "nødt" til å lese en bok hver dag i desember, noe som lett kan glemmes/prioriteres bort i jula.

I år har jeg tenkt til å gjøre akkurat det samme, med de samme bøkene.

I tillegg fikk han:

1. advent et lite juletre som han har på rommet (samme treet hvert år), med lys.

2. advent (helga) - kino

3. advent (helga) - teater

4. advent (helga) - julefilm

I år må jeg kjøpe nytt tre så da har jeg tenkt at han hver søndag skal få en ny ting å henge på treet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...