Gå til innhold

Har perikarditt (hjerteposebettennelse). Store smerter i brystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort. Fikk påvist dette på sykehuset og ble utskrevet med sterk dose med ibux og somac på resept.

Men det jeg lurer på er hvor mye smerter er vanlig å ha og når burde man eventuelt oppsøke legevakt.

Jeg har sterke brystsmerter som kommer og går, i tillegg hjerterytmeforstyrrelser. Våknet av det i mårrest (altså lørdag)

Har også en hjertefeil, og har gjennomgått en åpen hjerteoperasjon for et år siden.

Anonymous poster hash: db9b0...b58

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du har arytmi og sterke smerter kontakter du legevakt! Særlig siden du er hjertesyk fra før! Høres ut som du trenger nærmere overvåkning!

Anonymous poster hash: 5e549...504

Skrevet

Enig med nr 2 - ta kontakt med legevakten nå!

Kjent hjertesykdom, arytmi og smerter skal sjekkes!

Anonymous poster hash: da429...398
Skrevet

Ja det føler egentlig jeg også. Føler meg ikke helt trygg på at de sendte meg så fort hjem. Fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege for videre oppfølgning.

HI

Skrevet

Smertene kommer fra perikarditten. Det sa de var normalt å kjenne smerte og ubehag med veske i hjerteposen, men trodde ibuxen skulle hjelpe mer mot det altså. Var ikke forberedt på at det skulle være så vondt.

Jeg har blitt sjekket mange ganger, før denne diagnosen fikk jeg beskjed om at jeg hadde en ufarlig hjerterytmeforstyrrelse. Og skal på riksen for kontroll om noen uker grunnet det.

Skrevet

Når du har slike smerter og slike symptomer, så forstår jeg godt at du ikke føler deg trygg. Ring legevakten og fortell hvordan du har og be om en ny undersøkelse nå. Det er ikke godt nok med oppfølging av fastlege når du har slike smerter. Det er jo alltid en mulighet for at medisinen ikke har fått bukt på betennelsen, og da er det viktig at du ikke venter lenger, men får en vurdering og behandling som fungerer.

Så ring nå!

Annonse

Skrevet

Hva er behandlingen?

Pasienter med akutt perikarditt observeres vanligvis i sykehus med EKG-overvåking fordi det kan være ledsagende betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) og dermed risiko for uregelmessig hjerterytme. Behandlingen er i hovedsak symptomlindring. Smerter og feber behandles med betennelsesdempende medisiner (eks. ibuprofen) og i de fleste tilfeller også kolkisin tabletter. Behandlingen fortsetter gjerne i minst en uke etter at symptomene er borte. Bare unntaksvis er kortisonbehandling nødvendig.

Kom deg til en lege som tar deg på alvor!

Skrevet

Her kommer historien.

Jeg har vært mange ganger innlagt på sykehuset den siste tiden (månedene) Som regel kun et døgn. Pga at jeg har kjent på brystsmerter og uregelmessig rytme. Har lenge bedt de om å henvise meg til riksen siden det er der jeg er operert og de har kjennskap til min sjeldne hjertefeil.

De er nok lei av meg på sykehuset her jeg bor, for jeg har flere ganger blitt bedt om å overse smertene siden de ikke har funnet noen grunn til at det skulle stamme fra hjertet. De klarte ikke fange opp noe på ekg og blodprøver, men nå har jeg venstre grenblokk i tillegg som gjør ekg vanskelig å tolke.

For to uker siden under en kort innleggelse fanget de opp litt uregelmessig hjerterytme og gikk med på å sende saken til riksen. Har fått time til innleggelse der. Men plagene har blitt verre og verre.

På torsdag var de så ille at jeg skreik av smerte, tårene spratt. Mannen min ringte legevakt som igjen sendte ambulanse. Ble lagt inn på sykehuset den kvelden. Hadde feber, forhøyet crp, brystsmerter og idet jeg ble trillet opp fra akutten fikk jeg brystsmerter som ble så intense at de strålte til magen. Har aldri hatt så sterke smerter i magen. Jeg fikk panikk. Fikk da morfin og paracet.

Fredag kom en lege inn og sa jeg kunne dra hjem da de var sikker på at mine smerter ikke kom fra hjertet. Jeg kunne være trygg på at dette ikke hadde noe med hjertet mitt å gjøre og alt så bra ut. Jeg måtte prøve å tenke at nå var jeg operert å frisk. Dette kunne være psykisk.

De syns jeg så veldig frisk ut dagen etter, feberen var på vei ned og også crp.

Jeg dro hjem og var veldig fortvilt. En halvtime etter jeg kom hjem hadde jeg to ubesvart anrop på tlf. Jeg ringte opp og det var fra sykehuset. Jeg måtte komme ned igjen siden det var en blodprøve som var forhøyet, den hadde kommet senere inn enn de andre prøvene. De hadde altså sendt meg hjem før alle prøvene hadde kommet.

Måtte dra tilbake å fikk påvist perikarditt. De sendte meg hjem rett etter de stilte diagnosen med resept på ibux 600 mg og somac. Det skal jeg ta en uke, så trappe ned.

HI

Skrevet

Ikke så rart du ikke føler deg trygg på det de har konkludert med.

Perikarditt kan jo i sjeldne tilfeller også føre til væske i hjerteposen som må tømmes, har de vurdert dette siden smertene dine er så sterke?

Hva om du ringer legevakten og sier at du er henvist til Riksen for innleggelse for innleggelse, men at plagene er blitt verre og verre og at du mener du må vurderes på nytt?

Har du ringt legevakten i natt?

Skrevet

Nei ikke enda. Jeg kjenner jeg kvier meg sånn for å dra nedover til sykehuset.

Vet det er veldig dumt, men sitter å vurderer fram og tilbake hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Skjønner ikke alternativene jeg... Enten sitter du hjemme å bekymrer deg med store smerter ellers drar du til sykehuset å får bedre/adekvat behandling...

Finnes det ingen andre legevakter eller instanser du kan søke råd hos?

Anonymous poster hash: 09a7e...488

Skrevet

Du må bare ringe og mase, eneste som hjelper. Jeg hadde utallige runder med legevakta en periode hvor jeg (seriøst!) trodde jeg skulle dø av mage/brystsmerter, men ble sendt hjem med syrenøytraliserende med beskjed om at det var luftsmerter. Viste seg å være både brokk og tarmslyng og når de endelig åpnet meg hadde jeg en rimelig sliten tarm som var i ferd med å gi opp. 

God bedring. 

Skrevet

Venter nå på å bli oppringt av en lege.

HI

Annonse

Skrevet

De har enda ikke ringt. Og nå har jeg så vondt. Herregud. Frekt å ringe på nytt å mase???

Skrevet

De har enda ikke ringt. Og nå har jeg så vondt. Herregud. Frekt å ringe på nytt å mase???

Nei ring! Vurdèr å ring 113, ikke bare legevakta dersom du har så vondt. 

Skrevet

Har snakket med de, fikk beskjed om å ta en ibux.

Jeg kjenner jeg blir fortvilt. Det gjør så vondt at jeg brekker meg. Håper den blir å fungere snart.

Skrevet

Bor du langt unna Oslo? Kjør til Oslo i morgen og dra på legevakten der? Da sender de deg evt til Ullevål/Riksen hvis de finner indikasjon for det! Si at du er på tur i Oslo og smertene plutselig ble verre? Hadde jeg gjort hvis jeg var i dine sko. Hadde aldri følt meg trygg med den oppfølgingen du beskriver her og jeg er sykepleier

Anonymous poster hash: 407e8...5d7

Skrevet

Hadde ringt Riksen i stedet. Til der du har vært innlagt.

Riksen kommer ikke til å ta henne inn uten at hun kommer via lokalsykehus eller legevakt! Hun kan selvfølgelig ringe, men så lenge lokalsykehuset har henvist henne og ikke anser det som øhjelp så er hun prisgitt å bli sendt videre via primær sykehus!

Jobber på Riksen, vi får ganske mange telefoner fra folk som vil ordne sin egen legetime og innleggelse.

Anonymous poster hash: 407e8...5d7

Skrevet

Jeg har time til innleggelse hos rikshospitalet, men den er ikke før om noen uker.

Men nå får jeg den framskyndet.

Dro på legevakten i dag tidlig siden ibuxen jeg fikk beskjed om å ta hadde ingen virkning. Fikk utskrevet sterke smertestillende medisiner, legen syns for øvrig det var veldig rart jeg ikke hadde fått de utskrevet sammen med de andre medisinene for det var det som var vanlig siden perikarditt er kjent for å gi sterke smerter.

Så nå føler jeg meg som et normalt menneske igjen.

Takk for hjelp

Skrevet

Og ja jeg bor for langt unna til å reise dit i den tilstanden jeg er i nå. Har ikke råd til fly og buss, tog og bil blir for lang kjøring.

Skrevet

Hei!

Jeg er lege og jobber blant annet med hjertesyke pasienter. Jeg håper de har tatt ultralyd av hjertet ditt og røntgenbilde av lungene dine? Dessuten burde du vel strengt tatt ha ligget med telemetri for overvåkning av hjerterytmen. Angående blodprøvene dine antar jeg at det var Troponin som var forhøyet? Du skal ikke utskrives før den er synkende, og jeg synes også at det kunne være aktuelt med MR av hjertet ditt (avhengig av ultralyd) men det får du ikke på alle sykehus da det er spesialtrente hjerteleger som driver med dette. Jeg synes du skulle ha fått en ny vurdering på sykehuset utfra det du beskriver.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 4a6d1...1b9

Skrevet

Det var d-dimer prøven som var veldig forhøyet. De har ikke tatt flere prøver etterpå.

Ellers har de tatt CT røntgen og ultralyd med en slik bærbar liten sak. Ikke en skikkelig UL, det reagerte jeg litt på.

Enda nå med de sterke smertestillende kjenner jeg fortsatt på brystsmerter. Men heldigvis ikke i like stor grad. (tar tramadol og kolkosin) Har tatt fire av den første i dag og en av den andre. Pluss ibux 600 mg.

Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg skal en tur til min fastlege i morgen siden jeg ikke helt føler meg trygg på behandlingen rundt dette.

Skrevet

....

Skrevet

Gi oss en oppdatering etter du har vært hos legen i morgen, da, HI.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...