Gå til innhold

Hvordan lære engelsk når man er godt voksen??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noe engelsk kan du vel?

Jeg foreslår å i tillegg til å benytte deg av språkkurs, til å bruke språket. Les engelsk, kutt tekst på film og tv, og hør etter. Skriv og snakk engelsk så ofte du kan.

Anonymous poster hash: 7fc2e...2f3

Jeg er i "samme båt" som deg og det er så flaut! Sønnen min går i 3 klasse og det hender seriøst at jeg må slå opp ord jeg ikke vet hva betyr.

Skulle også gjerne lært, men det er så flaut å stå fram med at man ikke kan noe...

Anonymous poster hash: bc44c...6fa

Her kan jeg vel jeg komme med noen tips selv om jeg ikke er "voksen" enda. Gikk ut av ungdomsskolen med 6 i alle engelsk språklige fag. Jeg leste mye engelsk, slo opp ting jeg ikke forsto, så på serier uten tekst(eller med engelsk), bytt språk på mobilen din og facebooken din til engelsk, det er ikke mye som skal til før man er i gang, og derifra blir det enklere og enklere! Går eventuelt an at du feks setter av fem minutter hver dag der du snakker med de rundt deg som vanlig, også prøver du å oversette setningene du sier i hodet ditt fra norsk til engelsk. Om du ikke helt klarer alle ord, søk de opp, også husker du de nye ordene til neste gang. ☺️

Du kan høre rundt om det finnes noen som vil være privatlærer for deg?

Jeg begynte å lese engelskspråklige bøker da jeg var 13-14, og da får man virkelig utvidet ordforrådet! Lån enkle barnebøker på engelsk på biblioteket, for 6-7 åringer og jobb deg oppover!

Da jeg studerte i utlandet var det mange internasjonale studenter som hadde sånn "oversettelses" penn. Man strøk/scannet den over ordet man ikke forsto og så oversatte pennen. Da sto det på displayet hva ordet betyr! Tror ikke de er dyre heller

Annonse

Det beste er å snakke engelsk med de som har det som morsmål :) om du har mulighet på å reise på et nybegynnerkurs på et par uker i et engelskspråklig land ville jeg gjort det. Veldig intensivt og veldig gøy. Da lærer du alt på en naturlig måte, har det gøy og får venner fra forskjellige land :) Du kan jo bare si til dine norske venner at du er på ferie om du ikke vil de skal vite noe :D

(Kilde: jeg har mastergrad i språk og lingvistikk og har jobbet som engelsk- og norsklærer for voksne) :)

Anonymous poster hash: 35556...ced

Jeg er i "samme båt" som deg og det er så flaut! Sønnen min går i 3 klasse og det hender seriøst at jeg må slå opp ord jeg ikke vet hva betyr.

Skulle også gjerne lært, men det er så flaut å stå fram med at man ikke kan noe...

Anonymous poster hash: bc44c...6fa

Akkurat sånn har jeg det også...flaut 😦😦😠;-/

😮

Om du vil ta kurs, kan du finne det enten på nett eller på kveldstid, type voksenopplæring. Folkeuniversitetet og AOF pleide å ha kurs til ok priser. Alternativt kan du finne en privatlærer, det kan være studenter som tilbyr den typen tjenester men det blir gjerne litt dyrere. Om du kan litt engelsk fra før kan du søke etter en samtalepartner. Der jeg bor (utland) finnes det samtalegrupper der en som f.eks. vil lære tysk men kan fransk møter en som vil lære fransk men kan tysk. Da blir det gratis. Ellers finnes det samtalekurs. Du kan også finne kursopplegg på pc og nettbrett og satse på egenlæring. Krever litt mer disiplin, men det går det også.

Men for å virkelig lære må du gjøre som det skrives over og lese mye på engelsk engelsk (start gjerne med ukeblader), i tillegg til å venne øret ditt ved å høre språket gjennom tv og radio.

Vi bor i tysktalende land og alle her må lære språket. Jeg har noe tysk fra skolen, guttungen kunne ingenting ved ankomst og mannen kunne en del men snakket lite. Store deler av læringen får vi gjennom å lese (dameblader for meg, avisen for mannen), høre på radio og se på tv.

Det er fult mulig å lære et fremmedspråk i voksenalder; uttalen kommer gjerne langsommere enn hos barn, men til gjengjeld er de voksne mer systematiske og flinkere til å tilegne seg grammatikk.

Anonymous poster hash: 74866...fab

• 4 år senere...

Anbefaler duolingo (gratis app til mobilen), det er et gratis språkkurs som er kjempebra! (Jeg bruker det selv til å lære italiensk, men vet at de har engelskkurs på norsk der også.) Ellers kan du prøve å finne deg en samtalepartner som har engelsk som morsmål og som vil snakke norsk (Google språktandem) - jeg ble selv kjent med en italiensk dame på min egen alder på den måten og vi ble gode venner samtidig som vi ble bedre i hverandres språk, det var virkelig en vinn-vinn for oss begge to!

Anonymkode: a677c...dd5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...