Gå til innhold

Jeg er en misbruker av..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Otrivin!!

Klarer ikke slutte, blir helt manisk hvis jeg blir tett i nesa (blir ikke bare litt, men det blir ingen lufttilførsel i det hele tatt!)

Har brukt det i over 1 år, hver morgen og kveld. Må ha en liggende overalt, hvis ikke blir jeg stressa;)

Herlighet, høres sikkert ut som jeg er helt koko, men jeg er altså en helt normal 30 åring;)

Noen som har råd?

Anonymous poster hash: ff3a8...73d

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe, jeg er også på Otrivinkjøret... Blir det ved hvert svangerskap.

Sist jeg sluttet kjøpte jeg den aloe vera saltvannsprayen og brukte den. Det var veldig tøft å slutte, en kamp hver kveld i 2-3 uker før nesa fungerte igjen. Jeg var knallhard og mentalt innstilt på 2 uker med lite søvn og dårlig stemning. Etter 3 uker fungerte nesa igjen og ettet 4 uker hadde jeg sluttet å tenke på nesespray.

Lykke til med evt spraystopp. Det er tøft å slutte men verdt det. Fryktelig dyrt og upraktisk å må ha Otrivin hele tiden.

Anonymous poster hash: 56f8b...4a1

Skrevet

Google nesespray avhengighet og les deg opp på skadene nesesprayen fører til.

Anonymous poster hash: 912da...671
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke bruke otrivin i svangerskap. Var noe med at den påvirket slimhimnene i hele kroppen.

Men det er sant at man blir avhengig av nesespray. Det er en ond sirkel...

Anonymous poster hash: d39ec...07c

Skrevet

Prøv å slutte før dere ender opp som meg. På sykehus med styrtblødning fra nesa. Måtte svi alt der oppe og var innlagt nesten to døgn. Har ødelagte slimhinner i nesa og det er ikke gøy.

Anonymous poster hash: e45fa...a26

Skrevet

Otrivin!!

Klarer ikke slutte, blir helt manisk hvis jeg blir tett i nesa (blir ikke bare litt, men det blir ingen lufttilførsel i det hele tatt!)

Har brukt det i over 1 år, hver morgen og kveld. Må ha en liggende overalt, hvis ikke blir jeg stressa;)

Herlighet, høres sikkert ut som jeg er helt koko, men jeg er altså en helt normal 30 åring;)

Noen som har råd?

Anonymous poster hash: ff3a8...73d

Jeg var avhengig av otrivin i mange år. Jeg var også slik at jeg pottetett, ble også tett i ørene. Otrivin føltes livsnødvendig for meg.

Men så kom jeg over et produkt moren min kjøpte i Sverige (får ikke tak i den i Norge). Rinocort! To spray i hvert nesebol, morgen og kveld til du ikke er tett lenger. For meg tok det ca 10 dager.

Anbefales!

Anonymous poster hash: 0b46c...378

Annonse

Skrevet

Otrivin!!

Noen som har råd?Anonymous poster hash: ff3a8...73d

Jeg var avhengig av otrivin i mange år. Jeg var også slik at jeg pottetett, ble også tett i ørene. Otrivin føltes livsnødvendig for meg.

Men så kom jeg over et produkt moren min kjøpte i Sverige (får ikke tak i den i Norge). Rinocort! To spray i hvert nesebol, morgen og kveld til du ikke er tett lenger. For meg tok det ca 10 dager.

Anbefales!Anonymous poster hash: 0b46c...378

Har fått Rhinocort på resept, for allergi.

Anonymous poster hash: 843c0...6f3

Skrevet

Hvorfor bruker dere ikke bare saltvann?

Anonymous poster hash: ff3bf...208
Skrevet

Jeg er også avhengig. Trenger som regel bare om kvelden når jeg legger meg, men får helt panikk viss jeg ikke har otrivin tilgjengelig. Jeg har også liggende flasker overalt, og på hytta på fjellet ligger det sikkert 20, for der har jeg iallefall panikk for å være uten :-)

Anonymous poster hash: 6c858...3aa
Skrevet

Det finnes hjelp å få. Ta kontakt med lege. Jeg fikk noe av legen min. Endelig etter 13 år er jeg kvitt otrivinen

Skrevet

Har selv vært avhengig av nesesprat og trappet ned med barnespray og deretter spedbarn, og så saltvann. Kjøp deg et nesehorn og skyll nesen skikkelig med saltvann. Etterhvert så slipper avhenigheten taket!!

Og hvorfor folk begynner? Tja..... er man tett og får panikk av det, så bruker en spray for å ikke bli kvalt. Ikke vanskelig å skjønne det vel? Hvorfor begynner folk å røyke feks? Blir like dumt å stille det spm!

Skrevet

Jeg var også avhengig av otrivin, i mange år. Til slutt begynte jeg å blø og bestemte meg for å slutte. Jeg brukte saltvann og skylte meg med sånn neshorn flere ganger om dagen, også når jeg ikke var tett. Sprøytet meg med saltvannspray som gal. Som du vet så hjelper ikke dette like godt, jeg var kjempetett og sov dårlig lenge, sikkert 14 dager. Men jeg gav ikke opp, og plutselig var jeg kvitt avhengigheten! En befrielse! Dette er mange år siden, nå er jeg gravid og dessverre på vei til å bli avhengig igjen. Men må passe meg, ikke noe artig!

Anonymous poster hash: d23bb...3b2

Annonse

Skrevet

Har selv vært avhengig av nesesprat og trappet ned med barnespray og deretter spedbarn, og så saltvann. Kjøp deg et nesehorn og skyll nesen skikkelig med saltvann. Etterhvert så slipper avhenigheten taket!!

Og hvorfor folk begynner? Tja..... er man tett og får panikk av det, så bruker en spray for å ikke bli kvalt. Ikke vanskelig å skjønne det vel? Hvorfor begynner folk å røyke feks? Blir like dumt å stille det spm!

Nikotin er avhengighetsskapende og kan ikke sammenlignes. Man blir ikke kvalt av å ikke kunne puste gjennom nesen, og saltvann gjør faktisk samme nytten.

Gjest Sandra M. Gilbert
Skrevet

Her bruker hele familien nesehorn med saltvann, og det fungerer helt utmerket. Legen min nektet meg faktisk bruk av nesespray, og sa det burde bli forbudt over disk.

Skrevet

Jeg slet i mange år med nedsatt luftstrøm, noe som førte til overdreven bruk av spray. Viste seg etter å ha truffet en litt opplyst lege, at jeg har vasomotorisk rhinitt. Det er en kronisk betennelsestilstand i neseslimhinnene, uten kjent allergen. Dvs man reagerer som om man er allergisk (sveller opp, nyser, renner, klør, er tett), men det kan feks komme av endring i lufttrykk, vind, endring i følelser (opphisselse, gråt, latter), overgang fra varmt til kaldt klima osv. Løsningen var å fjerne nesemuslingene, som er de som hovner opp ved allergiske reaksjoner. I tillegg har jeg kortisonspray (nasonex/rhinocort) for perioder hvor jeg like vel blir tettere enn vanlig. Men nå kan jeg bruke nesespray som normalt noen dager ved forkjølelse, for så å slutte når jeg er frisk. Det er godt det! =) 

Skrevet

Jeg har også vært avhengig av otrivin og har brukt det under begge svangerskapene da jeg ble potte tett i nesa. Det takler jeg dårlig:( saltvann har aldri funket hos meg.

Fikk utskrevet en allerginesespray i sommer, og den anbefalte legen meg å bruke for å klare avvenne meg otrivin.

Den heter Nasonex og inneholder kortison, men er ikke skadelig. Bruker morgen og kveld jeg, funker som fy etter 2-3 dager. Så nå er jeg kvitt otrivin:)

Skrevet

Nikotin er avhengighetsskapende og kan ikke sammenlignes. Man blir ikke kvalt av å ikke kunne puste gjennom nesen, og saltvann gjør faktisk samme nytten.

Men herregud da menneske! Tror du ikke folk hadde brukt saltvann om det hadde samme effekt???

Jeg var avhengig av otrivin, saltvann hjalp ikke en dritt. Derfor!

Det er vel heller ikke opp til deg å avgjøre om man blir kvalt eller ikke av å ikke få luft gjennom nesa. Det er DRIT ubehagelig, og jeg, og mange med meg, får kvelningsfornemnelser av det. Gå med neseklype hver natt og dag, se hvor behagelig det er å få NULL luft inn nesa.

Det er en grunn til at nesespray blir kalt "det nye folkedopet". Folk BLIR avhengig av den. Og det gjelder mange fler enn man skulle tro. Dette har jeg fra min egen lege.

Hi, jeg fikk kortisonspray som jeg brukte en periode. Da kunne jeg slutte med Otrivin :)

Anonymous poster hash: c2bff...435

Skrevet

Hvorfor bruker dere ikke bare saltvann?

Det er ikke noe alternativ :)

Har prøvd det selv og hadde absolutt ingen virkning eller hjelp i det hele tatt

Anonymous poster hash: 86dc5...9ac

Skrevet

Har brukt otrivin kjempe lenge, men klarte endelig å slutte på slutten av svangerskapet nå. Lykke :)

Skuffelsen er derfor stor når jeg nå begynner å bli skikkelig tett igjen 6 uker etter fødsel :(

Rinocort må sjekkes ut ved neste sverigetur.

Husker jeg fant noe i frankrike også. Luktet hest, men et par spray var nok.

Har ikke sjans til å klare å finne den igjen

Anonymous poster hash: 86dc5...9ac

Skrevet

Men herregud da menneske! Tror du ikke folk hadde brukt saltvann om det hadde samme effekt???

Det er vel heller ikke opp til deg å avgjøre om man blir kvalt eller ikke av å ikke få luft gjennom nesa. Det er DRIT ubehagelig, og jeg, og mange med meg, får kvelningsfornemnelser av det. Gå med neseklype hver natt og dag, se hvor behagelig det er å få NULL luft inn nesa.

Det er en grunn til at nesespray blir kalt "det nye folkedopet". Folk BLIR avhengig av den. Og det gjelder mange fler enn man skulle tro. Dette har jeg fra min egen lege.

Hi, jeg fikk kortisonspray som jeg brukte en periode. Da kunne jeg slutte med Otrivin :)

Jeg er kronisk tett i nesen, så jeg forstår problematikken. Jeg forstår likevel ikke hvordan man velger å bruke noe det advares mot i alle retninger. Heller tett i nesen enn ødelagte slimhinner.

Skrevet (endret)

Gå til fastlegen han kan gi deg noen tabeletter som hjelper deg til å slutte.

Selv har jeg brukt nesespray hver dag i 6 år nå :o

Barnesprayen har foresten aldri fungert på meg.

Endret av me_87
Skrevet

sjokolade

Anonymous poster hash: 9a428...475
Skrevet

Been there done that, men jeg anbefaler akupunktør, tror det eller ei, men funka som bare det, gjennom hele svangerskapet ikke tett i det hele tatt og ja jeg var skeptisk, men som sagt det fungerte😊

Anonymous poster hash: 44578...a65

Skrevet

Jeg er kronisk tett i nesen, så jeg forstår problematikken. Jeg forstår likevel ikke hvordan man velger å bruke noe det advares mot i alle retninger. Heller tett i nesen enn ødelagte slimhinner.

Det er vel fordi man synes det er så innmari ubehagelig å ikke luft gjennom nesa da.

Det er ikke bra å ta for mye smertestillende heller, men har man dritvondt i hodet så tar man jo en paracet som lindring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...