Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt å ta den? Er anbefalt at gravide i 2. og 3. trimester tar den. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Må si jeg er skeptisk til å ta vaksine når jeg er gravid, samtidig er veldig utsatt for smitte i mitt yrke og får så og si årlig influensa. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144174541-influensavaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal til legen neste uke så skal høre hva hun anbefaler da. Blir skremt av å lese om økt risiko for alvorlig sykdom og dødfødsel hvis man får influensa i slutten av svangerskapet. Pluss at babyen er beskyttet mot influensa i 6 mnd etter fødselen tror jeg (noe som er en fordel med en 2-åring som går i barnehagen her). Men så er jeg skeptisk til hva som er i vaksinen og om det kan gi noe bivirkninger til fosteret. Heller mest mot å ta den hvis legen anbefaler det og det skal være trygt.

Annonse

Jeg tenker som så at jeg har nesten aldri i mitt liv hatt influensa, så derfor liten sjangse for å få det. Ofte forkjølt, men influensa har jeg kun hatt en gang eller to. Skulle jeg allikevel få det i år, så er jeg såpass sterk/i god form at jeg regner med det går bra 😊

Jeg har aldri tatt den, er sjeldent syk og i såpass god form at jeg egentlig ikke hadde tenkt å ta den. Men så fikk vi også tilbud om det på jobb, og informasjon om at det er farligere for gravide.

Jeg leste meg opp på sidene til helsedirektoratet og folkehelseinstituttet. Gravide i 2. og 3. trimester har bl.a. større sjanse for lungebetennelse pga mindre lungekapasitet og det er større fare for dødfødsel. Derfor har jeg meldt meg på til vaksinering nå den i slutten av måneden når jeg er i uke 27.

Annonse

Da er influensavaksinen tatt etter besøket hos legen idag. Hun anbefalte å ta den og det er ikke påvist noen spesielle bivirkninger hos gravide. Det jeg fikk vite av legen er at det er økt sjanse for for tidlig fødsel, dødfødsel og psykiske lidelser senere hos barnet ved influensa i 2. og 3.trimester. I tillegg til alvorlig sykdom hos mor ved influensa og økt sjanse for lungebetennelse. Hadde jeg ikke vært så utsatt for smitte på jobben hadde jeg sannsynligvis ikke tatt den, men når det skal være trygt og jeg ser at fordelene for meg ved å ta den veier mest så ble valget lett.

Men igjen- hun sa og at det som oftest går helt fint å ha influensa som gravid, både med mor og barn, bare at det er noe økt risiko for det overnevnte.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nå er ikke jeg gravid for minsten har blitt 11 mnd. Men jeg ville bare fortelle om de opplysningene jeg fikk om vaksinen,

Jobbet på en infeksjonsavdeling på et sykehus da jeg var gravid og infeksjonsoverlegene der anbefalte meg absolutt IKke å ta den. De hadde selv soml gravide aldri i livet tatt vaksiner og når ledelsen på det sterkeste anbefalte alle ansatte å ta vaksinen så gikk de ut å sa at de for all del ikke burde anbefale de ansatte som var gravide å ta den.

Så jeg tok den ikke og har aldri tatt den heller selvom jeg har tre barn og har vært gravid i 2. Og 3. Trimester i influensa sesongen med alle tre. Ingen lege har noen gang uopprordret oppfordret meg til å ta den. Men dersom man spør de så er det vel endel som vil si at gravide bør ta den fordi det er det helsemyndghetene går ut og sier.

Men på hvilket grunnlag frarådet de? Vil si at skal man fraråde en vaksine som er anbefalt bør det begrunnes. Jeg tok den ikke sist tiltross for at jeg til ogmed var innlagt på sykehus. En grunn var mangel på vaksiner akkurat sa jeg vurderte å ta vaksinen . Ellers er jeg heller nesten aldri influensasyk og tenker jeg kan klare meg uten.

Fikk faktisk influensa med nr 1 i magen for 9 år siden og var skikkelig dårlig i 14 dager . Så mye mulig gravide blir hardere rammet om de først får influensa

Grunnlaget var vel bare at i utgangspunktet er jo vaksinasjon av gravide generelt frarådet.

Så kan man selvfølgelig finne forskningsartikler som sier at vaksinasjon av gravide ikke er farlig, og som regel går det jo bra.

Det kollegaene mine sa til meg er at de vet vel ikke så mye som de bør vite om effekten av vaksiner på fosteret. Og når de selv aldri ville tatt den som gravide så var det nok til å gjøre meg trygg på den avgjørelsen å ikke ta den.

Spurte jordmora mi også og fortalte det legene på jobben hadde sagt. Da innrømmet hun også at hun ikke hadde tatt den selv som gravid, men at de ofte anbefalte det til gravide som spurte fordi det var retningslinjene helsemyndighetene gikk ut med.

Jeg syns også det sier noe når jeg ikke i løpet av 3 svangerskap noen gang har blitt anbefalt å ta den. Og jeg hærværk hos mange leger som gravid pga risikosvangerskap og ekstra oppfølging

• 2 uker senere...

Denne siden tar for seg veldig mange myter om influensavaksinen, linken peker rett til seksjonen som omhandler gravide: http://www.redwineandapplesauce.com/2014/10/10/33-flu-vaccine-myths/#pregnant1

Merk at jeg ikke anbefaler hverken det ene eller andre, det får en lege ta stilling til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...