Gå til innhold

Engelske ord!? Håper noen tar seg tid til å svare..

Anbefalte innlegg

Hei. Vi skal i gang med eggdonasjon og har i den forbindelsen fått "Application form" Som vi skal fylle ut.. Og jeg er ikke akkurat så god i engelsk og i hvert fall ikke når det gjelder fagord!

Kan noen please hjelpe meg??

Blastocyst cultivation?

Assisted hatching?

PICSI Method?

Embryo glue?

Embryo gen?

Cult Activ?

Embryoscope?

Jeg skal krysse av for hva jeg vil ha av dette, men ikke så lett når jeg ikke vet hva de betyr ;o) Har prøvd meg på Google translate, men uten særlig hell.

Blir veldig glad hvis noen gidder å ta seg tid til å svare ;o)

Anonymous poster hash: 8f8c7...1bf

Fortsetter under...

Kan noen av de iallefall:-) Skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Blastocyst cultivation: Blastocyst er 5 dager gammelt embryo. Altså når egget er befruktet, så settes det inn etter 5 dager. Det sies vel at det da har overlevd lenger og at det er større sjangse for å oppnå graviditet, men større fare for at flere embryoer forsvinner på veien før de 5 dagene er nådd. Her i Norge settes vel embryoene normalt sett inn etter 3 dager.

Assisted hatching: Det skrapes/lages et lite hakk i embryoet slik at det er større sjangs for at det fester seg i livmoren.

Embryo glue: Noe de tilfører embyet som skal gjøre at det fester seg lettere i livmoren, et slags "lim"

Embryoscope: Denne teknologien gir en klar fordel når det gjelder embryoutvelgelse. For å finne de beste embyoene. Sjekk ut nettsidene til klinikk Hausken. der står det litt.

Håper dtete var til litt hjelp :-)

Blastocyst cultivation: Blastocyst er 5 dager gammelt embryo. Altså når egget er befruktet, så settes det inn etter 5 dager. Det sies vel at det da har overlevd lenger og at det er større sjangse for å oppnå graviditet, men større fare for at flere embryoer forsvinner på veien før de 5 dagene er nådd. Her i Norge settes vel embryoene normalt sett inn etter 3 dager.

Assisted hatching: Det skrapes/lages et lite hakk i embryoet slik at det er større sjangs for at det fester seg i livmoren.

Embryo glue: Noe de tilfører embyet som skal gjøre at det fester seg lettere i livmoren, et slags "lim"

Embryoscope: Denne teknologien gir en klar fordel når det gjelder embryoutvelgelse. For å finne de beste embyoene. Sjekk ut nettsidene til klinikk Hausken. der står det litt.

Håper dtete var til litt hjelp :-

Håper dtete var til litt hjelp :-)

Tusen tusen takk :o) Dette var til veldig stor hjelp :o) Hva har dere andre som har tatt eggdonasjon gjort? Har dere krysset av for disse tingene?

Anonymous poster hash: 8f8c7...1bf

Jeg har ikke valgt noe selv. Tror de har en standard i Tsjekkia som jeg har vært. Der dyrker de f.eks alle embryoer til blastocyster Denne gangen var det ene embryoet naturlig hatchet av seg selv. Etter som jeg har forstått skjer dette etter en viss tid, men de tok også hatching p åde andre embyoene.

PICSI Method betyr forresten at de sprøyter inn sædceller i egget, så de slipper å gjøre jobben selv. Dette er også blitt gjort med mine egg.

Disse tre metodene var inkludert i prisen.

Jeg kan hjelpe deg med Embryogen:

Er en spesiell væske eggene legges i når de er tatt ut og som del dyrkes videre i. Alle egg legges i væske, men denne er dyrere og mer spesiell og brukes hos de som har hatt flere spontanaborter og skal gi mindre sjanse for sa. (Mulig den brukes i andre tilfeller også, men det kan jeg ikke noe om.)

Har brukt embryogen selv 2 ganger :-)

Annonse

Jeg har ikke valgt noe selv. Tror de har en standard i Tsjekkia som jeg har vært. Der dyrker de f.eks alle embryoer til blastocyster Denne gangen var det ene embryoet naturlig hatchet av seg selv. Etter som jeg har forstått skjer dette etter en viss tid, men de tok også hatching p åde andre embyoene.

PICSI Method betyr forresten at de sprøyter inn sædceller i egget, så de slipper å gjøre jobben selv. Dette er også blitt gjort med mine egg.

Disse tre metodene var inkludert i prisen.

Det du beskriver er ICSI. PICSI tar det et skritt videre, hvor de først tester hvilke sædceller som reagerer best på eller svømmer fortest mot en overflate som ligner egget, og deretter bruker de de "beste" sædcellene til å putte inn i egget.

Med mindre sæden har lav kvalitet, er som regel verken ICSI eller PICSI nødvendig, hvertfall ikke på første forsøk.

Assisted hatching er visstnok viktigere for litt eldre kvinner, siden eggene er tjukkere og vanskeligere å klekke. Tilbys normalt ikke yngre kvinner.

Embryo glue har jeg hørt litt delt om. Produsenten mener visstnok at dette øker sjansen for at embryoet skal feste seg med rundt 30%, men leger og spesialister mener det kun øker sjansen med rundt 5%.

Blastocyst cultivation har jeg valgt personlig. Dette regner jeg med betyr at de dyrkes til de er 5 dager gamle, fremfor 3 dager. Legen min sa at av de eggene som klarer seg til de er 3 dager gamle, vil kun ca 40% klare seg til de blir blastocyster, og av blastocystene vil kun ca 40% være normale mtp kromosomer. Dermed var det logisk for oss å la alle eggene våre dyrkes videre for å slippe å sette inn embryoer som ikke klarer seg likevel. Dette sparer antall innsettinger, og dermed tid og penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...