Gå til innhold

Hjelp med maling av barnerom og møbler :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen av dere kan hjelpe meg :)

Har aldri malt noe som helst før, så er helt grønn ;)

Uansett, vi har gått til innkjøp av Jotun Sens for å male barnerommet (termin om under 2 mnd så vil ikke ta noen sjanser med bruk av oljemaling, derfor Jotun Sens). Vi har også kjøpt barnemøbler i IKEA-serien Hensvik, og har lyst til å male garderobedørene til Hensvik garderobeskap med samme Jotun Sens-maling...

Lurer derfor på følgende:

-Alle veggene i leiligheten er malt hvite, og det kan se ut som om det er en slags malt tapet (mener mannen min), det er bittelitt ruglete, ligner litt på malt sement, også gipsveggene. Vi aner ikke om det er brukt olje- eller vannbasert maling her. Veggene er matte. Kan vi male rett på med Jotun Sens etter å ha sparklet og jevnet ut?

-Hensvikmøblene er fra IKEA malt i hvit akrylmaling. Kan vi male rett over med Jotun Sens? Eller må vi pusse ned med sandpapir først? Leste at garderobedørene er sponplaterm altså ikke heltre.. Jeg fant en engelskspråklig side hvor det sto at vi måtte bruke oljebasert grunning på Hensvikmøbler før vi maler dem, men Jotun Sens er jo vannbasert, så da er vel ikke det helt heldig?

Håper noen her kan gi meg noen tips, og sier på forhånd tusen takk <3 :)

Anonymous poster hash: 49b4d...de3

Fortsetter under...

Dere kan male rett på veggen, det har i allefall jeg gjort i alle rom 😊

Når det kommer til møblene, tror jeg ikke det er hel-tre. Er veldig usikker på om det går å male over....

I såfall ville jeg pusset flatene, malt 1-2 strøk med heftgrunning og så malt fargen du skal ha.

Du kan óg spørre de på butikken, de skal kunne svare deg mye bedre 😃

Lykke til 😃😃😃

Møblene ville jeg ikke malt rett på. Hvis de er av massivt tre kan du pusse med sandpapir først, så male. Maler du direkte på den blanke overflaten blir det ikke pent.

Veggene er ikke noe problem, men trenger nok to lag.

Anonymous poster hash: 6ea8d...c43

skal mye til om det er brukt oljemaling på veggene.. jeg ville ha vasket veggene godt med salmiakk, og så malt med jotun sens! den kan være litt vanskelig å male med, fordi den tørker kjapt.. så mal små områder av veggen om gangen, så slipper du så veldig mye skjolder..

møblene ville jeg ha vasket og så pusset med litt sandpapir.. dette for å få bedre heft! mal så ett strøk med heftgrunning, før du maler med interiørmaling (denne kan gjerne være vannbasert)! 

Anonymous poster hash: a5898...1c4

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...