Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Tror jeg har godt av å spise litt mindre karbohydrater uten å gå på lavkarbodiet liksom. Noen som har noen "enkle" tips til hva som er lett å erstatte karbomonsterne med? Jeg ELsker dessverre poteter og brød😕 og synes det er vanskelig å finne noe som er gode erstattere av de. Blir fort brødmat til 2-3 måltider om dagen. Og pluss da poteter til middag😐. Æsj, kjenner jeg er er helt tom i hodet når det kommer til matstyret. Blir liksom ikke prioritert i en hektisk hverdag med skiftarbeid og små barn. Merkelig nok så føles det ut som om jeg ikke "tåler" karbohydrater så godt. Anonymous poster hash: db530...7d3
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Veldig enkelt, velg bort potet, brød, mel, pasta. Lavkarboknekkebrød og brød kan spises men burde ikke spise brød til alle måltider. Blomkål kan erstatte potet og ris. Lag stappe av blomkål eller rasp den og stek den i smør. Spis omelett, stekt egg, kokt egg, middagsrester og slikt til måltidene. Besøk lavkarbo.no og bruk google Anonymous poster hash: c22fc...97c
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Skjær tynnere brødskiver og bruk mye pålegg, for eksempel en tynn skive med masse eggerøre og spekeskinke. Til middag kan du bruke mer grønnsaker og spise litt potet. Anonymous poster hash: 96f17...d74
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Velg grove alternativ, brød med fire på grovhetsskalaen, tynnere skiver med mer pålegg, gjerne kylling/kalkunfilet (flere skiver på hver brødskive), laks osv. Om du vil ha litt poteter i blant, lag færre poteter og ha mer salat og andre grønnsaker til, og litt mer kjøtt (fortrinnsvis kylling og fisk). Ellers kan du kanskje substituere med fullkornspasta? Færre karbohydrater og lavere glykemisk indeks enn vanlig pasta og poteter. Igjen, ikke lag et fjell av pasta, litt pasta, mye grønnsaker og kjøtt. Villris/fullkornspasta kan du også bruke. Ved å kutte ned på karbohydratporsjonene og velge så grovt som mulig og være bevisst vil du komme langt Anonymous poster hash: 5d845...09b
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Og kutte ut store deler av inntak av pasta eller brød er IKKE løsen for oss som ELSKER dette!. Det finnes en del godt "lavkarbobrød", om du liker og bake. Jeg liker de med solsikkefrø og evt valnøtter i. Har ikke prøvd det mange ganger, synes det er dyrt og liker ikke bake... Ellers så kan man være veldig konsekvent på og gå for fullkornspasta, og ha alltid havregryn og en type grovere mel i pizzabunn og vaffelrøre. Har hørt man kan ha det i en "vanlig bolledeig" også, uten at baran trener merke det....Men det vet jeg ikke om stemmer. Poteter er jo godt også, særlig om man har en god saus... Men bytt det ut med fullkornspasa eller -ris noen gang? Og mer grønnsaker av andre typer ved siden av. Neon bytter poteter mot brokkoli, for meg er det som og si at en gulrot smaker og gir samme "nytelse" som en sjokolade når man har lyst på noe godt. Ellers så pleier jeg og si at poteter og brød har aldri gjort noen fete. Det er alt ekstra RAFFINERT sukker vi får i oss via sukkerholdig drikke, kjeks, bakerivarer, godteri mm...Det er her overfloden av sukker kommer inn. Tror ikke det er naturlige karbohydrater i seg selv som har skapt problemer for folk, men det SVÆRE inntak av sukker på "drittmat" over tid... Og ta bort juice som er laget KUN på frukt, yoghurt som IKKE er tilsatt raffinert sukker, den grove brødskiva, pasta og poteter fra et kosthold er vel ikke veien man trenger og gå først. Man bør vel heller ser på inntak av "unødvendig" mat som hel- og halvfabrikat i vanlige måltid, samt frekvens og mengde av boller, kjeks, godteri, brus mm... Men neida, vi kutter ut potet og brødskiva først vi, så ser vi hvordan det går.............. Anonymous poster hash: a3664...9fd
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for gode råd 😊 Spiser lite ferdigmat og ellers veldig sjelden sukkerholdig drikke. ikke spiser eller drikker jeg noe som jeg tilsetter sukker i heller. Bortsett fra kaker ved festlige anledninger. Sjokoladen er selvfølgelig noe jeg kan bli bedre på. Slevfølgelig poteter og brød også. Er mine 3 store syndere i matveien. Har pratet en del med en venn som er profesjonell kroppsbygger om hvordan forskjellige dietter virker forskjellig på folk. Noen tåler karbo dårlig, mens andre har kropper som håndterer det godt. Og siden jeg ikke trener vedsiden av fysisk jobb, og ikke har en kropp som liker for mye karbo, burde jeg kutte litt nned på dette. Noe må jeg jo selvfølgelig ha siden jeg trenger rask energi i jobbsammenheng. Tar gjerne imot flere tips til god mat med mindre karbo en vanlig norsk husmannskost. Hi Anonymous poster hash: eeb8a...7ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for gode råd Spiser lite ferdigmat og ellers veldig sjelden sukkerholdig drikke. ikke spiser eller drikker jeg noe som jeg tilsetter sukker i heller. Bortsett fra kaker ved festlige anledninger. Sjokoladen er selvfølgelig noe jeg kan bli bedre på. Slevfølgelig poteter og brød også. Er mine 3 store syndere i matveien. Har pratet en del med en venn som er profesjonell kroppsbygger om hvordan forskjellige dietter virker forskjellig på folk. Noen tåler karbo dårlig, mens andre har kropper som håndterer det godt. Og siden jeg ikke trener vedsiden av fysisk jobb, og ikke har en kropp som liker for mye karbo, burde jeg kutte litt nned på dette. Noe må jeg jo selvfølgelig ha siden jeg trenger rask energi i jobbsammenheng. Tar gjerne imot flere tips til god mat med mindre karbo en vanlig norsk husmannskost. Hi Anonymous poster hash: eeb8a...7ef Hvordan vet du at kroppen ikke tåler/liker karbohydrater godt? Lurer jeg. Har selv prøvd moderat lavkarbo, og opplevde "ketoseånden" ganske fort. Sier ikke jeg kom i ketose, for det er praktisk umulig med den mengde karbohydrater jeg faktisk spiste.....Eller?? Skremmende fort. Og uvel som bare f...Etter tre uker med kvalme, forstoppelse, dårligere resultat på ALL trening, konsentrasjon p bånn på jobb, dårlig ånde i tillegg. Da gav jeg ikke det "en sjanse til"..noen mente jeg ikke prøvde lenge nok.. Har du noen slike bivirkninger om du øker karbohydratinntaket ditt? Eller har noen sagt det til deg...Jeg har faktisk fått høre at "du har "karbofjes"(????)...Du er nok av de som ikke tåler så mye karbohydrater og hadde lett mistet 5-6 kilo med og tenke på sukkerinnhold i matvarer"... hallo, tenker jeg.. Jeg VET hva "for lite" karbohydrater gjør med meg, og det er IKKE bra iallefall..Karbofjes???Hvro kommer det fra???? Men altså, har du merket forbedring på form og energi i perioder du har spiste mindre karbohydrater? Hva er det som gjør at du føler du ikke tåler det så godt, er jeg veldig nysgjerrig på.. Jeg har jo kjent på kroppen at lite karbohydrater ikke er bra for meg. Om du faktisk har kjent at du FØLER deg bedre om du er "flink" med karbohydratene, så bør vel det være en incentiv i seg selv for og klare og redusere inntaket..... Men som du sier du spiser, så vil ikke jeg si du har noe store "karbolaster " i dit daglige kosthold......Og hvorfor endre på noe som EGENTLIG fungerer, tenker jeg. Er det håp om og gå ned noen kilo uten og egentlig tenke på hvor mye man spiser???? Anonymous poster hash: a3664...9fd
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for gode råd Spiser lite ferdigmat og ellers veldig sjelden sukkerholdig drikke. ikke spiser eller drikker jeg noe som jeg tilsetter sukker i heller. Bortsett fra kaker ved festlige anledninger. Sjokoladen er selvfølgelig noe jeg kan bli bedre på. Slevfølgelig poteter og brød også. Er mine 3 store syndere i matveien. Har pratet en del med en venn som er profesjonell kroppsbygger om hvordan forskjellige dietter virker forskjellig på folk. Noen tåler karbo dårlig, mens andre har kropper som håndterer det godt. Og siden jeg ikke trener vedsiden av fysisk jobb, og ikke har en kropp som liker for mye karbo, burde jeg kutte litt nned på dette. Noe må jeg jo selvfølgelig ha siden jeg trenger rask energi i jobbsammenheng. Tar gjerne imot flere tips til god mat med mindre karbo en vanlig norsk husmannskost. Hi Anonymous poster hash: eeb8a...7ef Hvordan vet du at kroppen ikke tåler/liker karbohydrater godt? Lurer jeg. Har selv prøvd moderat lavkarbo, og opplevde "ketoseånden" ganske fort. Sier ikke jeg kom i ketose, for det er praktisk umulig med den mengde karbohydrater jeg faktisk spiste.....Eller?? Skremmende fort. Og uvel som bare f...Etter tre uker med kvalme, forstoppelse, dårligere resultat på ALL trening, konsentrasjon p bånn på jobb, dårlig ånde i tillegg. Da gav jeg ikke det "en sjanse til"..noen mente jeg ikke prøvde lenge nok.. Har du noen slike bivirkninger om du øker karbohydratinntaket ditt? Eller har noen sagt det til deg...Jeg har faktisk fått høre at "du har "karbofjes"(????)...Du er nok av de som ikke tåler så mye karbohydrater og hadde lett mistet 5-6 kilo med og tenke på sukkerinnhold i matvarer"... hallo, tenker jeg.. Jeg VET hva "for lite" karbohydrater gjør med meg, og det er IKKE bra iallefall..Karbofjes???Hvro kommer det fra???? Men altså, har du merket forbedring på form og energi i perioder du har spiste mindre karbohydrater? Hva er det som gjør at du føler du ikke tåler det så godt, er jeg veldig nysgjerrig på.. Jeg har jo kjent på kroppen at lite karbohydrater ikke er bra for meg. Om du faktisk har kjent at du FØLER deg bedre om du er "flink" med karbohydratene, så bør vel det være en incentiv i seg selv for og klare og redusere inntaket..... Men som du sier du spiser, så vil ikke jeg si du har noe store "karbolaster " i dit daglige kosthold......Og hvorfor endre på noe som EGENTLIG fungerer, tenker jeg. Er det håp om og gå ned noen kilo uten og egentlig tenke på hvor mye man spiser???? Anonymous poster hash: a3664...9fd Det er forskjell på å ha ett grov/lavkarbokosthold og gå på ketosediett, sier nå ihvertfall jeg. Hun spør jo ikke etter et kosthold som gjør at hun kommer i ketose, gjør hun vel? Har forsøkt meg på diett som setter meg i ketose og kjenner igjen mye av det du beskriver. Bein og armer er som bly, ånde som kan skremme fanden på flatmark og generelt utrolig uopplagt og sur. Grov/lavkarbokostholdet derimot gjorde ikke dette med meg i det hele tatt. Jeg beholdt humøret, energien, ånden og formen. Dessuten en veldig rolig mage. Byttet ut brødet med ett brød som inneholder 20 karbohydrater pr 100 gram og smaker supert (nå vil resten av familien også ha bare det). Dropper hvit ris (bruker feks byggryn istedet) Bruker fullkornspasta (har sjelden pasta i det hele tatt) Middagstallerken min ser ikke ut som før. Spiser meg mett på fisk/kjøtt og grønnsaker og bruker ikke de eventuelle karbohydratene som en hovedbestanddel av middagen, men som et lite tilbehør. Tynnere brødskiver, mer pålegg. Slenger en blomkål i blenderen til helt finkornet og kjører i mikroen på full pupp i 7 minutter etterpå. DER har du ett godt alternativ til ris hvis du savner ris med saus som en del av middagen. Sjokolade! Den er definitivt den vanskeligste å bytte ut, eller redusere hvis du er like sjokoladeavhengig som meg. Det hjalp litt at jeg fant en gresselig god mørk sjokolade i Danmark i sommer som jeg hamstret med meg hjem som nødproviant når det røyner på. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i mørk sjokolade så det var jaggu en seier at jeg likte den. Problemet er at så mange av disse sjokoladene uten sukker er tilsatt malitol som søtning. Det og veldig mange andre kunstig tilsatt søtningsstoffer er drepen på magen min. Jeg får smerter og blir oppblåst. Det som funker best er faktisk Stevia som søtning i sjokolade. Det duger såvidt, men er et alternativ når hungeren kommer. Eventuelt lag deg noe som tar ca 20 minutter å gjøre når du kjenner suget. Etter det kjennes det ikke så brutalt ut lenger. Lykke til! Anonymous poster hash: f4e45...959
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Mindre brød, mer pålegg! Jeg trives best på litt mindre karbohydrater, uten at jeg egentlig kjører lavkarbo. Spiser mye rugsprø, med masse pålegg. Altså er pålegget hoveddelen av frokosten/lunsjen Anonymous poster hash: 24ef5...5c0
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Velg grove alternativ, brød med fire på grovhetsskalaen, tynnere skiver med mer pålegg, gjerne kylling/kalkunfilet (flere skiver på hver brødskive), laks osv. Om du vil ha litt poteter i blant, lag færre poteter og ha mer salat og andre grønnsaker til, og litt mer kjøtt (fortrinnsvis kylling og fisk). Ellers kan du kanskje substituere med fullkornspasta? Færre karbohydrater og lavere glykemisk indeks enn vanlig pasta og poteter. Igjen, ikke lag et fjell av pasta, litt pasta, mye grønnsaker og kjøtt. Villris/fullkornspasta kan du også bruke. Ved å kutte ned på karbohydratporsjonene og velge så grovt som mulig og være bevisst vil du komme langt Anonymous poster hash: 5d845...09b Det er mer karbohydrater i fullkornspasta enn i poteter, ganske mye mer også. I fullkornsris er det enda mer karbihydrater. Å bytte ut potet med pasta eller ris, selv om det er fullkornsvarianten er bare dumt om du vil spise mindre karbohydrater. Når du også tar med at det er mer vilaminer og mineraler i poteter byttet helt tåplig. Anonymous poster hash: 96f17...d74
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg er ikke ute etter ketose. Samboeren gikk på dette i 4 uker og gikk ned 25kg. Da levde han på 600 kalorier fordelt utover hele dagen. Som dere skriver, den ånden er det værste jeg har luktet. For ikke å snakke om urinlukta! Men han fikk energi til 1000. Og humøret var konstant på topp. Jeg er heller ikke ute etter å spise så mye jeg vil. Men vet at det fort blir noen poteter for mye ved middag. Og da blir det mindre plass til kjøtt/fisk og grønnsaker. Kunne spist bare poteter med litt salt på og vært fornøyd. Nybakt brød med godt pålegg er også en favoritt. Og lett å ty til. Spiser et brød som er grovt med masse linfrø. Fantastisk godt. Grunnen til at jeg føler kroppen ikke håndterer karbo så godt, er at ved besøk over lengre tid hos familie som har naturlig lite karbo i måltidene så blir jeg mer opplagt og føler meg mindre oppblåst. Humøret er mer stabilt og vekta har gått litt ned. Til tross for at jeg spiser til jeg er mett, og vel så det noen ganger. Og magen fungerer mye bedre. Men der kommer sikkert fiber inn i bildet også. Har også byttet ut brød med rugsprø i perioder. Har da også følt meg litt bedre. Men blir så ufattelig lei av den tygginga😳 Så når jeg bare skal ha noe raskt er det brødet som ligger meg nærmest. Jeg har gått ned 16 kg ved å telle kun kalorier og få ett ok jevnt fordelt forhold mellom fett,karbo og proteiner. Men føler meg fortsatt oppblåst og ustabil i humøret. Så neste steg for en "lysere" hverdag tror jeg kan ligge i karbohydratene. Men igjen, har ingen hensikter å kutte de helt. En potet i ny og ne og brød "må" jeg ha. Så da var det å finne noen gode erstatninger som kan brukes jevnlig for å kutte noe karbo. Hi Anonymous poster hash: eeb8a...7ef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #12 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg har akkurat vært hos kostholdsveileder og fikk beskjed om at kokt potet og kokte gulrøtter var noe av det værste jeg kunne spise. Husker ikke helt hvorfor, men det var noe som skjedde når de ble kokt. Hun anbefalte meg å heller spise søtpotet enn potet, og rå gulrøtter i stedet for kokte Anonymous poster hash: ae6e9...ae3
gale damen Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 Kom deg til en ernæringsfysiolog. Næringsuvitenheten på dette forumet er helt fantastisk, og det er ikke fornuftig å ta imot råd fra folk som ikke vet hva de snakker om, men synser og mener basert på noe de har hørt fra noen andre som antagelig heller ikke vet hva de snakker om. Eller de baserer sine "kostråd", som ofte er totalt absurde, på hva de tror og mener om sitt eget blod, ledd, vitaminverdier, angst for sukker, pærer, fett eller hva_de_nå_måtte_være. En kostholdsveilder kan være et menneske som har tatt et helgekurs, og trenger ikke å ha noen slags faglig kompetanse over hodet.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Lavkarbo er vår tids nye spiseforstyrrelse. På lik linke med overspising, bulemi og anorexia. Prøvde det , og herregud, jeg ble så dårlig, og fikk forstoppelse, så jeg måtte bruke klyster. Sunt for kroppen, for noe sludder. Se på hva gærningene skriver på lavkarboforumet. Noen av de trenger nok behandling for andre lidelser enn spiseforstyrrerlser i tillegg. Og å sette ungene sine på lavkarbo. Det er omsorgsvikt, og burde vært fulgt opp. Anonymous poster hash: a8adf...634
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 Mange ulike erfaringer her ser jeg. Har selv levd lav/moderatkarbo i over ett år. Minus 25 kg, ingen cravings, trener bedre og oftere og føler meg flott! Før jeg startet leste jeg en bok og googlet mye sånn at jeg var godt forberedt. Kroppen slet litt i begynnelsen med å plutselig ikke bli fora med masse karbohydrater, men etter 2-3 uker gikk det over. Har vært på legesjekk og kolesterolverdiene, og alt annet, var helt supert. At anonym over her mener at jeg har en spiseforstyrrelse er helt idiotisk! Spiser mye makrell, egg, nøtter, brokkoli, squash, blomkål, kylling, rømme, fløte, smør, frø, kjerner, bær, kjøtt, ost, avokado, salat, agurk osv. Anonymous poster hash: 1cc4b...636
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2014 #16 Skrevet 8. oktober 2014 Kom deg til en ernæringsfysiolog. Næringsuvitenheten på dette forumet er helt fantastisk, og det er ikke fornuftig å ta imot råd fra folk som ikke vet hva de snakker om, men synser og mener basert på noe de har hørt fra noen andre som antagelig heller ikke vet hva de snakker om. Eller de baserer sine "kostråd", som ofte er totalt absurde, på hva de tror og mener om sitt eget blod, ledd, vitaminverdier, angst for sukker, pærer, fett eller hva_de_nå_måtte_være. En kostholdsveilder kan være et menneske som har tatt et helgekurs, og trenger ikke å ha noen slags faglig kompetanse over hodet. Regner med det er meg du sikter til angående det å synse og mene noe jeg har hørt fra andre, som heller ikke vet hva de snakker om. Kostveilederen jeg var hos er ernæringsfysiolog, og har absolutt faglig kompetanse. Anonym #12 Anonymous poster hash: ae6e9...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå