Lotta27 Skrevet 7. oktober 2014 #1 Del Skrevet 7. oktober 2014 Når er det vanlig å begynne med faste spise og sovetider? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelyme Skrevet 7. oktober 2014 #2 Del Skrevet 7. oktober 2014 Godt spørsmål.. Min er 3 1/2mnd ikke mye rutiner å skryte av her i gården.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #3 Del Skrevet 7. oktober 2014 Jeg tror faste sove og spisetider er oppskrytt. Har liten tro på at folk kan klare å fôre ungene til faste tider hver dag før de begynner å forstå ordene "du får spise nå eller vente til neste måltid om 3-4 timer". Mi er 5 måneder og våkner til ulike tider hver dag. Hu har 4-5 soveblunder ila dagen, og disse varierer i lengde fra 20 til 100 minutter. Våkentiden mellom hver blund varierer også fra 80 til 120 minutter. Det er derfor helt umulig å ha faste måltider eller sovetider. Det som er rutinene våre går mer i at hun får cirka 7 fôringer med mme hver dag, hvor siste måltid alltid er kl.20:40. Videre at hun har 4-5 blunder, og at hun alltid legges eksakt klokka 20:55. Ellers har vi rutine på at når vi står opp så er det første vi gjør et bleieskift, og så skal vi øve på å spise grøt. Rundt kl.16 er det også øving på å spise fruktmos, men det er kliiin umulig å ta akkurat på klokka fordi noen ganger sover hun da og andre ganger har hun nettopp fått mme da (og hun kan ikke øve på å spise fast føde når hun er supersulten eller supermett). Konklusjon. Ikke stress med å få til noen andre rutiner enn å legge ungen til fast klokkeslett hver kveld. Og prøv også å få rutine på å øve på fast føde hver dag når den tid kommer. Jeg har lest at det er ikke så viktig hvor mye ungen får i seg av fast føde i starten, men det er viktig at man har en rutine på å prøve hver dag Anonymous poster hash: d0f8f...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2014 #4 Del Skrevet 12. oktober 2014 Jeg tror faste sove og spisetider er oppskrytt. Har liten tro på at folk kan klare å fôre ungene til faste tider hver dag før de begynner å forstå ordene "du får spise nå eller vente til neste måltid om 3-4 timer". Mi er 5 måneder og våkner til ulike tider hver dag. Hu har 4-5 soveblunder ila dagen, og disse varierer i lengde fra 20 til 100 minutter. Våkentiden mellom hver blund varierer også fra 80 til 120 minutter. Det er derfor helt umulig å ha faste måltider eller sovetider. Det som er rutinene våre går mer i at hun får cirka 7 fôringer med mme hver dag, hvor siste måltid alltid er kl.20:40. Videre at hun har 4-5 blunder, og at hun alltid legges eksakt klokka 20:55. Ellers har vi rutine på at når vi står opp så er det første vi gjør et bleieskift, og så skal vi øve på å spise grøt. Rundt kl.16 er det også øving på å spise fruktmos, men det er kliiin umulig å ta akkurat på klokka fordi noen ganger sover hun da og andre ganger har hun nettopp fått mme da (og hun kan ikke øve på å spise fast føde når hun er supersulten eller supermett). Konklusjon. Ikke stress med å få til noen andre rutiner enn å legge ungen til fast klokkeslett hver kveld. Og prøv også å få rutine på å øve på fast føde hver dag når den tid kommer. Jeg har lest at det er ikke så viktig hvor mye ungen får i seg av fast føde i starten, men det er viktig at man har en rutine på å prøve hver dag Anonymous poster hash: d0f8f...268 Enig med deg! Ikke noe å stesse med. Det som kan være nyttig er rutiner, men klokka spiller nok ingen rolle, men barnet kan fort kjenne igjen rutiner som skjer før leggetid. Anonymous poster hash: 26d00...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9desember Skrevet 13. oktober 2014 #5 Del Skrevet 13. oktober 2014 Min er 10,5 mnd gammel og har fortsatt ingen klare rutiner. I hvertfall ikke når det gjelder soving på dagtid. Hun står opp en gang i 6-tida og legger seg ca kl 19. Og så sover hun 2-3 timer på dagtid fordelt på to lurer. Den eneste rutinen jeg har på soving er tiden hun er våken mellom lurene. Fant en oversikt over hvor lenge babyer kan være våkne mellom soving basert på alder. Nå som hun er 10 mnd kan hun være våken i 3-4 timer mellom hver lur. Men jeg har selvfølgelig modifisert det litt etter mitt barn. På morgenen orker hun ikke være våken så lenge, da går det bare 2,5 timer. Fra hun våkner igjen da, går det 3-4 timer før hun sover igjen, og det samme med den siste økten. Denne metoden funker bedre for oss da hun våkner på forskjellig tid hver dag, alt fra 5.30 til 7.30. Det eneste jeg syns er vanskelig med det er hvis den siste luren strekker seg til å bli ganske sent. For da må jeg legge henne senere også for at hun skal være trøtt nok ved leggetid. Jeg er et litt sånt oppskriftsmenneske, og min drømmesituasjon hadde vært om jeg hadde tider på alt, når alt skulle skje, men sånn funker ikke barnet dessverre Fordelen med det jeg gjør nå er at hun alltid sovner veldig lett fordi jeg vet at hun er trøtt nok, men ikke for trøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2014 #6 Del Skrevet 13. oktober 2014 Min er 10,5 mnd gammel og har fortsatt ingen klare rutiner. I hvertfall ikke når det gjelder soving på dagtid. Hun står opp en gang i 6-tida og legger seg ca kl 19. Og så sover hun 2-3 timer på dagtid fordelt på to lurer. Den eneste rutinen jeg har på soving er tiden hun er våken mellom lurene. Fant en oversikt over hvor lenge babyer kan være våkne mellom soving basert på alder. Nå som hun er 10 mnd kan hun være våken i 3-4 timer mellom hver lur. Men jeg har selvfølgelig modifisert det litt etter mitt barn. På morgenen orker hun ikke være våken så lenge, da går det bare 2,5 timer. Fra hun våkner igjen da, går det 3-4 timer før hun sover igjen, og det samme med den siste økten. Denne metoden funker bedre for oss da hun våkner på forskjellig tid hver dag, alt fra 5.30 til 7.30. Det eneste jeg syns er vanskelig med det er hvis den siste luren strekker seg til å bli ganske sent. For da må jeg legge henne senere også for at hun skal være trøtt nok ved leggetid. Jeg er et litt sånt oppskriftsmenneske, og min drømmesituasjon hadde vært om jeg hadde tider på alt, når alt skulle skje, men sånn funker ikke barnet dessverre Fordelen med det jeg gjør nå er at hun alltid sovner veldig lett fordi jeg vet at hun er trøtt nok, men ikke for trøtt Har du link til denne oversikten? individuelle tilpasninger må jo gjøres uansett, men hadde vært morsomt å se. Anonymous poster hash: c5c6b...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2014 #7 Del Skrevet 14. oktober 2014 Min er 10,5 mnd gammel og har fortsatt ingen klare rutiner. I hvertfall ikke når det gjelder soving på dagtid. Hun står opp en gang i 6-tida og legger seg ca kl 19. Og så sover hun 2-3 timer på dagtid fordelt på to lurer. Den eneste rutinen jeg har på soving er tiden hun er våken mellom lurene. Fant en oversikt over hvor lenge babyer kan være våkne mellom soving basert på alder. Nå som hun er 10 mnd kan hun være våken i 3-4 timer mellom hver lur. Men jeg har selvfølgelig modifisert det litt etter mitt barn. På morgenen orker hun ikke være våken så lenge, da går det bare 2,5 timer. Fra hun våkner igjen da, går det 3-4 timer før hun sover igjen, og det samme med den siste økten. Denne metoden funker bedre for oss da hun våkner på forskjellig tid hver dag, alt fra 5.30 til 7.30. Det eneste jeg syns er vanskelig med det er hvis den siste luren strekker seg til å bli ganske sent. For da må jeg legge henne senere også for at hun skal være trøtt nok ved leggetid. Jeg er et litt sånt oppskriftsmenneske, og min drømmesituasjon hadde vært om jeg hadde tider på alt, når alt skulle skje, men sånn funker ikke barnet dessverre Fordelen med det jeg gjør nå er at hun alltid sovner veldig lett fordi jeg vet at hun er trøtt nok, men ikke for trøtt slik har vi det også, og har hatt det slik lenge.. Først var det 1,5timer mellom hver lur, så 2 t og nå 3-4t. Anonymous poster hash: 6d0bb...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 15. oktober 2014 #8 Del Skrevet 15. oktober 2014 Min lille er 3mnd om ti dager og her legger vi henne rundt 19.00 hver kveld Vi har gjort det helt fra begynnelsen etter en anbefaling fra helsestasjonen, og nå har hun lært seg at hun skal sove rundt 19.00 og derfor er hun våken i noen timer før. Men det hender jo at vi må legge henne 18.30 fordi hun er skikkelig trøtt eller at hun sovner først rundt 20.00. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9desember Skrevet 16. oktober 2014 #9 Del Skrevet 16. oktober 2014 Ja, link kan du få! Artikkelen er på engelsk, håper det går bra Helt nederst i artikkelen finner du en skjematisk oversikt over antall måneder og antall våkentimer. http://www.mybabysleepguide.com/2009/02/wake-time.html?m=1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #10 Del Skrevet 17. oktober 2014 Mine 3 har sovet natten gjennom (fra 22 til 09) fra de var 6-7 uker gamle. Siden dette var "fast" så tidlig ble resten av døgnet ganske rutinepreget så tidlig også. Vet at mange sier det er uulig å skape rutiner så tidlig så da har jeg vel bare hatt flaks med alle tre da.... Anonymous poster hash: 45e71...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FirstAidKit Skrevet 17. oktober 2014 #11 Del Skrevet 17. oktober 2014 Vi begynte i 5-ukersalder med begge to. Da var det natta kl 18 siste lur ferdig senest kl 16-ish. Våken ca 2 timer etter hver oppvåkning på dagtid frem til ca 7-8-mndalder. Tilpasser dagen etter babyen, og det finnes ingen regler uten unntak. Men hovedregelen var i allefall natta kl 18, sove til ca 06. Sove igjen ca 08-10. Sove ca 12-13, og 15-16. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 18. oktober 2014 #12 Del Skrevet 18. oktober 2014 Vi begynte i 5-ukersalder med begge to. Da var det natta kl 18 siste lur ferdig senest kl 16-ish. Våken ca 2 timer etter hver oppvåkning på dagtid frem til ca 7-8-mndalder. Tilpasser dagen etter babyen, og det finnes ingen regler uten unntak. Men hovedregelen var i allefall natta kl 18, sove til ca 06. Sove igjen ca 08-10. Sove ca 12-13, og 15-16. Kanskje vi ikke gjør feil i å legge henne 19.00 alikevel da! I natt våknet hun bare tre ganger, så kanskje hun var i en urolig periode? Får håpe det fortsetter sånn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anekdote Skrevet 18. oktober 2014 #13 Del Skrevet 18. oktober 2014 Dette var interessant å lese. Vi har lagt lille rundt vår leggetid frem til nå. Synes imidlertid hun virker trettere tidligere om kvelden nå når hun er seks uker, og prøver å lese hennes signaler om sovetid. Får nå lagt henne rundt halv ni, sover da til kl ti dagen etter med to-tre amminger om natten. Har ikke prøvd å legge henne så tidlig som 19.00 selv om det kanskje ville gått om vi prøvde. Kanskje vi må prøve oss frem til nye rutiner. Det hadde jo vært deilig med litt mer voksentid om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mor di! Skrevet 23. oktober 2014 #14 Del Skrevet 23. oktober 2014 Vi har siden hun var ca fire uker lagt henne tidligere enn oss. Nå er hun 4 mnd, og legger seg 19.00. Natt har hun hatt fra dag en, vi har vært heldige det. Vokser mellom 1-3 ganger for å gå mat, og våkner rundt 07.00. Har ca tre-fire lurer Ila dagen, så her begynner det så smått å danne seg litt rutiner på dagtid også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #15 Del Skrevet 23. oktober 2014 Når dere nattammer, ammer dere da til babyen sovner? Jenta vår sovner ikke på egenhåndb og må ammes i søvn. Hun er 3 måneder gammel. Anonymous poster hash: 89924...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2014 #16 Del Skrevet 23. oktober 2014 Jeg leste på nettet da ungen var rundt 2 måneder gammel at det var viktig å ikke la de bli avhengige av enten å måtte mates i søvn, vugges i søvn, kjøres i bil for å få sovne eller lignende. Frem til da hadde hun aldri sovnet til andre tider enn ved amming. Fra da av gjorde jeg det sånn at jeg sørget for at hun ikke sovnet helt før jeg la henne fra meg. Altså at hun var litt halvvåken når jeg la henne ned for seg selv. Siden da har hun sovnet selv hver kveld i senga si. Ingen mating, ingen vugging, bare en bamse å kose med. Men det skal sies.. Hu sovner raskere hvis vi går tur i vogna, og det kan være vanskelig å få henne til å sovne av seg selv på dagtid. Men jeg kjører strengt og legger henne ned, lar henne skrike i 1-3 minutter, tar henne opp og roer henne og trøster, prøver igjen å legge henne. Selv om vi bruker ei lekegrind med hjul på som soveplass på dagtid, så prøver jeg å ikke ty til å vugge henne med den. Normalt tar det max 3 forsøk før hun sovner av seg selv uten vugging. Er jeg uheldig kan det en sjelden gang ta 5-6 forsøk. Og har jeg noe jeg må rekke, så kan det hende jeg tyr til å vugge en sjelden gang. Anonymous poster hash: d0f8f...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta27 Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter #17 Del Skrevet 23. oktober 2014 Jenta vår gulper så mye.....legger vi henne ned i senga uten at hun sover så gulper hun omtrent alltid, og begynner å gråte. Har forsøkt å trøste og legge henne ned igjen, men det ender med gulp og skifting av klær. Innimellom nå i det siste så småvåkner hun når vi legger henne fra puppen og ned i senga, så kaver og spreller hun litt i senga si og lager litt smålyder før hun sovner. (De gangene hun er kjempetrøtt og egentlig har sovna) Så det går fremover :-) hehe -hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #18 Del Skrevet 24. oktober 2014 Jenta vår gulper så mye.....legger vi henne ned i senga uten at hun sover så gulper hun omtrent alltid, og begynner å gråte. Har forsøkt å trøste og legge henne ned igjen, men det ender med gulp og skifting av klær. Innimellom nå i det siste så småvåkner hun når vi legger henne fra puppen og ned i senga, så kaver og spreller hun litt i senga si og lager litt smålyder før hun sovner. (De gangene hun er kjempetrøtt og egentlig har sovna) Så det går fremover :-) hehe -hi Passer dere på at hun får rapet skikkelig da? Mine har alltid gulpet dersom de blir lagt uten å få rapet skikkelig. Anonymous poster hash: 45e71...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #19 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hun raper nesten alltid. Har alltid gulpet ofte på tross av at hun er flink til å rape. Var bare så ekkel opplevelse det som skjedde :-/ -hi Anonymous poster hash: 89924...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2014 #20 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hun raper nesten alltid. Har alltid gulpet ofte på tross av at hun er flink til å rape. Var bare så ekkel opplevelse det som skjedde :-/ -hiAnonymous poster hash: 89924...8b7 Ops! Svarte på feil tråd jeg! :-p Anonymous poster hash: 89924...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå