Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er alenemor med alvorlig sykdom. Jeg er 100% arbeidsufør en god stund fremover. Jeg er derfor sykemeldt fra jobb. Nå har det seg slik at jeg har to barn som er aktive i en idrett som krever enormt mye dugnadsinnsats fra foreldre. Jeg har presset meg til å stille opp til nå, men jeg merker at jeg ikke klarer mer.. Noen som vet om man kan få fritak fra dugnadsarbeid med legeerklæring? Jeg vil jo ikke at dette skal gå utover barna mine på noen måte, men helsen er elendig og jeg klarer ikke å stille opp denne sesongen merker jeg... Nå legge til at jeg alltid har vært særdeles aktiv og hatt verv og stilt opp på ALT hittil. Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Mia_73 Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Dugnad skal ikke gå på helsa løs! Ta kontakt med den som organiserer dugnad og informer om problemet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Hva er det dugnadsarbeidet går ut på da? Kanskje du kunne bakt en kake eller noe til de andre hvis det er mer fysiske oppgaver? Anonymous poster hash: 9ae79...70f
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Som regel løser det seg greit om du bare tar en telefon og forteller hvordan det er. Det er de som bare uteblir uten å oppgi noen grunn som er irriterende. Anonymous poster hash: 3f14c...199
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Det er snakk om kioskvakter for idrettslaget fra 17-21:30.... 2-3 vakter per mnd siden jeg har to barn som spiller der.... Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Ta en telefon til den som setter opp dugnader, kanskje det er noe annet du kan gjøre eller at du slipper unna dette året. Det ordner seg nok skal du se. Anonymous poster hash: b2ce8...7ed
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 Ring ansvarlig og si fra. SOm andre sier, det er de som bare ikke dukker opp som er irriterende. Men hva med og si at du kan stille med kaker/boller de dagene du EGENTLIG skulle hatt vakt? Så har du jo uansett gjort noe viktig... Jeg kunne lett tatt ei vakt for deg, om du bakte for meg,- for og si det sånn Anonymous poster hash: c5500...ada
Iiiiik Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Det lar seg sikkert ordne, men kanskje ikke uten at noen blir grinete. Hvis alle må stille på en vakt pr mnd, er jo belastningen ganske stor allerede. Ved at du sier fra deg to vakter, må noen andre stille opp i stedet. Du får tilby deg å gjøre noe annet i stedet eller møte opp på styremøte og legge opp til en diskusjon på rimeligheten i såpass mye dugnadsarbeid. Det er vel sånn at mange av oss heller ville betalt litt ekstra for fritidsaktiviteten.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #9 Skrevet 7. oktober 2014 Er ikke noe baking involvert i disse vaktene.. Selger ikke hjemmebakst der, så det er ikke noe alternativ. Alle får vakter utdelt gjennom hele sesongen. Men jeg merker at dette er noe jeg ikke klarer nå... Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Iselilja Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Det høres ut som vanvittig mye dugnad! Hva slags idrett er dette? Vi har to fotballspillere, og tilsammen to kioskvakter i året. Hadde ringt lagleder eller styret og forklart situasjonen. Med så mye arbeid blir det nesten for mye for friske foreldre også. Ville trodd mange barn ikke kunne delta når det binder opp så mye tid?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #11 Skrevet 7. oktober 2014 Må legge til at det å betale ekstra for å slippe disse vaktene ikke er noe alternativ for meg. Det er den dyreste idretten barna driver med, og største utgiftsposten i budsjettet mitt. (Faktisk høyere utgifter enn på boliglån!) så det har jeg ikke økonomi til. Lurte mer på om noen visste om noen som har fått fritak før? Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Luksusdyret Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 Må legge til at det å betale ekstra for å slippe disse vaktene ikke er noe alternativ for meg. Det er den dyreste idretten barna driver med, og største utgiftsposten i budsjettet mitt. (Faktisk høyere utgifter enn på boliglån!) så det har jeg ikke økonomi til. Lurte mer på om noen visste om noen som har fått fritak før? Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14 Hva slags idrett som koster flere tusen i måneden????
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #13 Skrevet 7. oktober 2014 Om ungene er litt opp i barneskolealder eller eldre kan du jo også foreslå at de tar vakten selv, spessielt om de kan stå sammen med en voksen. Hovedsaken er at du ringer og forteller hvorfor dette er vansklig. De fleste hjelper til i slike situasjoner og spessielt når du har vært aktiv tidligere, men ikke vent med å ringe til kvelden før. Anonymous poster hash: 3f14c...199
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 Er en vintersport med ekstremt høye utgifter i treningsavgifter, treningsleire og vanvittig dyrt utstyr. Ikke noe alternativ å dra barna ut av idretten heller. De har begge talent, og det er dette de vil satse på. Og ja, det er vanvittig stor dugnadsmengde for oss foreldre! Men sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være.. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Iiiiik Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 I mine barns aktiviteter er det å søke fritak for dugnad primært knyttet opp mot å betale seg ut. Det er ordninger for at barn fra familier med dårlig økonomi får sterkt redusert egenbetaling, men da er det nok en underliggende forventning at de deltar mer på dugnad. Idrettslag og organisasjoner er jo basert på frivillighet og et budsjett som knapt går i balanse. Hvis noen yter mindre, må de andre yte mer. Det er kanskje ikke rimelig å forvente i ditt tilfelle hvor det både er dyrt og krever stor foreldreinnsats i utgangspunktet. Har barna en far som kan stille opp da? Ellers kan det nok hende at du må vurdere å melde dem ut av aktiviteten.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Alpint Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #17 Skrevet 7. oktober 2014 Er en vintersport med ekstremt høye utgifter i treningsavgifter, treningsleire og vanvittig dyrt utstyr. Ikke noe alternativ å dra barna ut av idretten heller. De har begge talent, og det er dette de vil satse på. Og ja, det er vanvittig stor dugnadsmengde for oss foreldre! Men sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være.. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14 Hvis de er store nok til at dere kan konstatere talent og har bestemt dere for å atse på idretten bør de være store nok til å ta vakter selv. Det vil lære dem litt om ansvar og hva som må til for å klare dette og du som er syk slipper. Anonymous poster hash: 3f14c...199
Iselilja Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Hvis de har talent og ønsker å satse ville jeg tatt kontakt med klubbledelsen og lagt frem situasjonen. Alpint er en dyr idrett, men klubben synes nok også det er synd å miste talenter på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #19 Skrevet 7. oktober 2014 Det er heller ikke noe alternativ. Man må være over 18 for å ta disse vaktene. Og nei, far bor i utlandet og er heller ikke tilgjengelig. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #20 Skrevet 7. oktober 2014 Takk for svar! Jeg får sende en Mail til klubbledelsen og forklare situasjonen. Får håpe de kan gjøre et unntak i situasjonen jeg er i.. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #21 Skrevet 7. oktober 2014 Dette kan de faktisk ikke kreve av deg! Norges skiforbund (hvor alpint er organisert) er medlem av norges idrettsforbund. Her er rettninglinjene til NIF for dugnadsarbeid: http://www.idrett.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf For all del, jeg synes dugnad er helt greit. og mange klubber er helt avhengig av dugnadsinnsats for ikke å måtte øke kontigenten. Men det antallet dugnadsvakter du beskriver synes jeg ikke hører noe sted hjemme. Anonymous poster hash: f06be...22d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #22 Skrevet 7. oktober 2014 Alpint er et helvete for foreldre. Det krever alt alt for mye! Og jeg er ikke imot dugnad. Anonymous poster hash: 80ac4...f54
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #23 Skrevet 7. oktober 2014 Er en vintersport med ekstremt høye utgifter i treningsavgifter, treningsleire og vanvittig dyrt utstyr. Ikke noe alternativ å dra barna ut av idretten heller. De har begge talent, og det er dette de vil satse på. Og ja, det er vanvittig stor dugnadsmengde for oss foreldre! Men sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være.. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14 Er en vintersport med ekstremt høye utgifter i treningsavgifter, treningsleire og vanvittig dyrt utstyr. Ikke noe alternativ å dra barna ut av idretten heller. De har begge talent, og det er dette de vil satse på. Og ja, det er vanvittig stor dugnadsmengde for oss foreldre! Men sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være.. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14 Snøscooter? Anonymous poster hash: fa8dd...33e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #24 Skrevet 7. oktober 2014 Dette kan de faktisk ikke kreve av deg! Norges skiforbund (hvor alpint er organisert) er medlem av norges idrettsforbund. Her er rettninglinjene til NIF for dugnadsarbeid: http://www.idrett.no/tema/lover/Documents/NIF_Dugnad%20-%20en%20veileder.pdf For all del, jeg synes dugnad er helt greit. og mange klubber er helt avhengig av dugnadsinnsats for ikke å måtte øke kontigenten. Men det antallet dugnadsvakter du beskriver synes jeg ikke hører noe sted hjemme. Anonymous poster hash: f06be...22d Tusen takk for linken! Den vil jeg legge med mailen min. Må igjen legge til at jeg i alle år har vært en såkalt "ildsjel" i idrettslaget. Jeg synes det er kjipt og leit at jeg er syk og ikke kan delta denne sesongen. Men jeg skal sette meg ned og skrive en mail til ledelsen. Forklare situasjonen, og at jeg ikke har helse til å bidra denne sesongen. Hi Anonymous poster hash: ebfd9...d14
MTF Skrevet 7. oktober 2014 #25 Skrevet 7. oktober 2014 Det høres ut som vanvittig mye dugnad! Hva slags idrett er dette? Vi har to fotballspillere, og tilsammen to kioskvakter i året. Hadde ringt lagleder eller styret og forklart situasjonen. Med så mye arbeid blir det nesten for mye for friske foreldre også. Ville trodd mange barn ikke kunne delta når det binder opp så mye tid? Ja, dette tenkte jeg også, høres fryktelig mye ut! Vil jo begrense veldig hvilke barn som kan være med i denne idretten når det binder foreldrene opp så til de grader. Du må jo bare si i fra om hvordan situasjonen er. Vil jo tro de er såpass mennesklige de som styrer her at de forstår at du ikke klarer å stille opp på så mye dugnadsarbeid. Spør om det er andre ting du heller kan gjøre, som for eks har mer med administrering av oppgaver eller lignende å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå