Snart.mor.til.2 Skrevet 6. oktober 2014 #1 Skrevet 6. oktober 2014 Tar de den her i Norge? Evt ca når og gjøres det av legen, jordmor eller på sykehus? Får man innkalling?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Hvilken test tenker du på? Glukosebelastning? Den tas ihvertfall kun hos de med økt risiko i første omgang (med mindre det foreligger god grunn til å ta den, f.eks glukose i urin). De med økt risiko for diabetes er bl.a de som er overvektige, innvandrerbakgrunn o.l.. Eller hos de som bor i bydel grorud i oslo, de har et prosjekt der alle gravide testes.. Men om du har en mistanke eller har et sterkt ønske om å ta den så kan du sikkert høre med legen din om det! Anonymous poster hash: 04c6e...a36
Muldvarpen__ Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg tok glukosebelasting hos fastlegen i forrige uke. Jeg hadde ingen symptomer, er overvektig e.l, men pappa har diabetes så de ville sjekke.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Ja arv er også en av risikofaktorene! Så det er nok bare å ta kontakt med lege dersom du er bekymret/mistenker at du har fått diabetes bedre å sjekke en gang for mye! Anonymous poster hash: 04c6e...a36
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Æsj, skal ta den dritten om par- tre uker Har fint langtidssukker, men siden mamma har dia. typ.1 så vil JM at jeg skal ta. Tok den i første og tredje svangerskap. Må til legen å få en henvisning til glukosebelastning hos Fürst eller sykehuset, om de ikke tar det på legekontoret du hører til. Anonymous poster hash: eff8e...1d3
Snart.mor.til.2 Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2014 Takk for svar! Jeg har egentlig ikke noe behov for å ta den haha. Men gikk gjennom første svangerskap og fødsel i Spania og der må alle ta testen. Bare kom sånn plutselig på at jeg ikke har hørt snakk om den her og ble nysgjerrig på om jeg måtte eller ikke. Var hos legen pga utslett for noen dager siden og fikk samme svar som dere gir meg. Så da slipper jeg 😝 lykke til til dere som tar den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå